حمل و نقل ریلی
راهآهن شمال۲ و هلدینگ آشیانه هزاره سوم
ترانزیت سوخت از رشت تا افغانستان
شمال ایران در مدار ترانزیت انرژی؛ مسیر ریلی رشت تا افغانستان گشوده شد
مسیر تازهی ریلی میان رشت و افغانستان با هدف ترانزیت سوخت آغاز به کار کرد؛ پروژهای مشترک میان راهآهن شمال۲ و هلدینگ آشیانه هزاره سوم که دسترسی سریعتر و کارآمدتر به بازارهای انرژی شرق را فراهم میکند.
کاهش هزینه و افزایش امنیت؛ ریلیسازی ترانزیت سوخت در محور کاسپین–افغانستان
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حمل و نقل ریلی در شمال ایران بهویژه مسیر بندر کاسپین، پیش از این با محدودیتهای زیرساختی و حجم اندک ترانزیت مواجه بود.ایران با موقعیت استراتژیک در مسیر ترانزیت سوخت و کالا بین کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه، همواره ظرفیت بزرگی برای توسعه حمل ترکیبی داشته است، اما استفاده از این ظرفیت محدود به مسیرهای سنتی و حجم پایین بود.توسعه مسیرهای ریلی نهتنها هزینه و زمان انتقال را کاهش میدهد بلکه امنیت و پایداری ترانزیت انرژی را ارتقا میبخشد. امروزه پروژه تازه میان هلدینگ آشیانه هزاره سوم و راهآهن شمال۲، بهرهبرداری کامل از ظرفیت بندر نوپای کاسپین و مسیر رشت–روزنک افغانستان را ممکن ساخته است.
تاکید راهآهن شمال۲ بر فعالسازی بندر کاسپین و تسهیل ترانزیت سوخت
نشست مشترک رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال۲ و سید جواد موسوی، مدیرعامل هلدینگ آشیانه هزاره سوم، امروز در ایستگاه راهآهن رشت برگزار شد تا روند راهاندازی مسیر ریلی ترانزیت سوخت بررسی شود.رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال۲، بندر کاسپین را بندری نوپا ولی با ظرفیت بالا در بهرهگیری از حمل ریلی معرفی کرد و گفت: در یک سال اخیر اقدامات گستردهای برای فعالسازی این بندر و جذب بارهای متنوع انجام شده و ادارهکل راهآهن شمال۲ آماده همکاری کامل با صاحبان بار و تسهیل فرآیندهای حملونقل است.

هلدینگ آشیانه هزاره سوم مسیر حمل ترکیبی سوخت از روسیه تا افغانستان را فعال میکند
موسوی با اشاره به فعالیتهای هلدینگ در زمینه ترانزیت سوخت و روغن، گفت: با توجه به مزایای حملونقل ریلی، شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه حمل ترکیبی ایجاد کرده است.به گفته وی، در هر پارت، برنامه داریم ۵ هزار تن سوخت گازوئیل را از روسیه با حمل دریایی به بندر کاسپین منتقل کرده و سپس با واگنهای مخزندار به روزنک افغانستان ارسال کنیم. با توسعه همکاریها، ظرفیت ماهانه میتواند تا ۳۰ هزار تن افزایش یابد.موسوی با اشاره به فعالیتهای هلدینگ در زمینه ترانزیت سوخت و روغن، گفت: با توجه به مزایای حملونقل ریلی، شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه حمل ترکیبی ایجاد کرده است.به گفته وی، در هر پارت، برنامه داریم ۵ هزار تن سوخت گازوئیل را از روسیه با حمل دریایی به بندر کاسپین منتقل کرده و سپس با واگنهای مخزندار به روزنک افغانستان ارسال کنیم. با توسعه همکاریها، ظرفیت ماهانه میتواند تا ۳۰ هزار تن افزایش یابد.
مدیرعامل هلدینگ آشیانه هزاره سوم از آمادگی هلدینگ برای ایجاد زیرساختهای لازم جهت انتقال مستقیم سوخت از کشتی به واگنها خبر داد
در پایان جلسه، طرفین درباره فرآیند تخلیه سوخت از کشتی، بارگیری ریلی و اقدامات موردنیاز برای آغاز عملیات، تبادل نظر و هماهنگیهای لازم را انجام دادند تا مسیر رشت–بندر کاسپین–روزنک افغانستان به صورت کارآمد و پایدار برقرار شود.
راهاندازی مسیر ریلی ترانزیت سوخت از رشت تا افغانستان، ظرفیت حمل ترکیبی را افزایش داده و الگویی موفق برای توسعه حمل و نقل ریلی و بینالمللی در شمال ایران فراهم میکند.این پروژه علاوه بر کاهش هزینه و زمان، امنیت و بهرهوری ترانزیت انرژی را ارتقا میدهد و میتواند به نمونهای از بهرهبرداری از ظرفیتهای بالقوه شمال کشور تبدیل شود.
مطالب مرتبط