امروز: آخرین بروزرسانی:

شرق کشور با تولید ملی روی ریل توسعه

ارسال شده توسط توسط زینب ذکی زاده 0

view

۳ اسفند ۹۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرارداد تولید ۵ هزار تن ریل بین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به امضاء رسید. این قرارداد در فاز اول ۵ هزار تن ریل uic60 می‌باشد که در خط آهن چابهار – زاهدان به کار گرفته خواهد شد.

شرق کشور با تولید ملی روی ریل توسعه

به گزارش گسترش تولید و تجارت، امروزه حمل‌ونقل ریلی جایگاه ویژه‌ای در نظام حمل‌ونقل اکثر کشورهای جهان اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به دست آورده است. به‌گونه‌ای که در کشورهایی مانند هندوستان، چین، روسیه، آمریکا و کانادا، این شیوه حمل‌ونقل، تاروپود اصلی اتصال نقاط مختلف سرزمین آن‌ها محسوب می‌شود. احداث هر کیلومتر خط ریلی در کشور به حدود ۱۲۰ تن ریل نیاز دارد و هزینه واردات هر تن ریل، تقریباً ۱۰۰۰ دلار برآورد می‌شود. بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴ کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. بر این اساس و جهت تحقق این هدف، به حدود ۲ میلیون تن ریل نیاز است که در صورت عدم تولید ریل در داخل کشور، حدود ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جهت واردات ریل خارج خواهد شد.

برداشتن اولین گام‌ها برای تولید ریل توسط ذوب آهن
در همین راستا و با توجه به دانش و توان فنی تولید ریل در کشوراولین گام‌ها برای تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان برداشته شد و این شرکت در دهه ۷۰ توانست این محصول استراتژیک را تولید کند. نمونه آن ریل‌های U33 بود که به دلیل ایرادات گرفته شده از سوی راه‌آهن با این استدلال که ذوب‌آهن توانایی تولید ریل‌های uic60که دارای استاندارد‌های جهانی است را ندارد مورد استقبال قرار نگرفت و دوباره به سمت استفاده از ریل‌های خارجی حرکت شد.

تولید ریل uic60 مطابق استاندارد‌های جهانی توسط ذوب آهن
همین امر موجب شد ذوب آهن مجموعه اقداماتی را برای تولید ریل مطابق استاندردهای جهانی آغاز کند و حتی در سال ۱۳۸۶ مسئولان راه‌آهن و شرکت ذوب آهن یک موافقتنامه برای تولید ریل امضا کردند ولی این طرح به دلایل مختلف که مهمترین آن میل به واردات ریل بود، عقیم ماند. در نهایت پس از حدود دو دهه کش‌وقوس، نهایتاً در سال ۱۳۹۷ تلاش‌های ذوب آهن اصفهان تا حد قابل‌توجهی به ثمر نشست. خردادماه ۹۷ بود که اولین محموله ریل استاندارد از نوع U33 و مناسب برای استفاده در خطوط فرعی تحویل راه‌آهن شد و شهریور همان سال نیز ذوب‌آهن اعلام کرد هزار تن ریل از نوع UIC60 مناسب برای خطوط اصلی تولید کرده است. درحال حاضر ریل‌های uic60 در خطوط اصلی شبکه ریلی کشور و برای سرعت‌های بالای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌شود.

شرق کشور با تولید ملی روی ریل توسعه

با توجه به امکان تولید ریل‌های با کیفیت uic60، انتظار می‌رفت، مجموعه‌های بهره‌بردار داخلی ( راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، شرکت‌های مترو، پیمانکاران پروژه‌های زیرساختی کشور و …) نسبت به حمایت از مجموعه ذوب آهن اقدام کنند. در همین راستا، ۳ اسفند ۹۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرارداد تولید ۵ هزار تن ریل در فاز اول بین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به امضاء رسید. این قرارداد در فاز اول ۵ هزار تن ریل ملی است که مقرر است در خط آهن چابهار – زاهدان به کار گرفته شود.

منبع:عیارآنلاین

لینک کوتاه

برچسب ها :

0 نظر

ارسال دیدگاه