استاندار گیلان در اجلاس اتاق خزر:
«راهآهن رشت–آستارا» کلید مفقوده جهش تجارت منطقهای و کریدور شمال–جنوب است
هادی حقشناس، استاندار گیلان، در بیستودومین اجلاس شورای بینالمللی همکاریهای تجاری اتاق بازرگانی کشورهای حوزه دریای خزر (ICBC)، تکمیل پروژه راهآهن رشت–آستارا را حیاتیترین اقدام برای آزادسازی پتانسیل عظیم تجارت در دریای خزر دانست. او با انتقاد از بهرهبرداری کمتر از ۲۵ درصد از ظرفیت زیرساختهای ریلی و دریایی موجود در بنادر شمالی، تاکید کرد که این کریدور ریلی نه تنها حلقه مفقوده توسعه تجارت منطقهای است، بلکه زمینهساز یک جهش بزرگ در همکاریهای اقتصادی میان کشورهای حاشیه خزر خواهد شد.

بهرهبرداری زیر ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر شمالی؛ جابهجایی محدود کالا در خزر
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" استاندار گیلان که ظهر روز دوشنبه در جریان برگزاری اجلاس ICBC در تهران سخن میگفت، اعلام کرد که علیرغم اتصال خطوط ریلی به بنادر امیرآباد و کاسپین در منطقه آزاد انزلی و سرمایهگذاریهای انجام شده طی سه دهه اخیر، بهرهبرداری عملیاتی از این زیرساختها کمتر از یکچهارم ظرفیت واقعی است.حقشناس با ارائه آمار، این وضعیت را تشریح کرد و گفت: «در حال حاضر تنها حدود ۲۵ میلیون تن کالا در بنادر خزر جابهجا میشود که با احتساب تبادل دوطرفه (تخلیه و بارگیری)، این رقم در واقع به حدود ۱۲ میلیون تن کاهش مییابد. این در حالی است که ظرفیت بار کشورهای حاشیه خزر بهویژه ایران و روسیه بسیار فراتر از اعداد اعلام شده است.»وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه بنادر خزر، خاطرنشان ساخت که عملکرد بنادر ایران در سال گذشته زیر ۲۰ هزار کانتینر و قزاقستان زیر ۴۰ هزار کانتینر بوده است، در شرایطی که حجم کالای کانتینری در مسیر هند به روسیه از طریق کانال سوئز بسیار بالاست. این آمار نشاندهنده استفاده بسیار محدود از پتانسیل استراتژیک خزر است.
روند رو به رشد همکاریها و ضرورت توجه به بخش نرمافزاری
استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، به روند رو به رشد همکاریهای اقتصادی میان کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: امروز بخشی از کالاهای ترکیه از طریق ریل وارد بندر انزلی و به ترکمنستان منتقل میشود و در مقابل، فولاد و مواد شیمیایی از روسیه و ترکمنستان به ایران میآید؛ اما حجم تبادل هنوز بسیار اندک و در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تُن است.وی با برشمردن اقدامات انجام شده در راستای توسعه اقتصادی استان، همچون افتتاح مسیرهای هوایی جدید از جمله پرواز آستراخان، تاکید کرد که مشکل اصلی صرفاً کمبود زیرساختهای «سختافزاری» نیست. حقشناس تصریح کرد: اگرچه زیرساختهای متعددی ایجاد شده، اما بهرهوری پایین و عدم استفاده از ظرفیتهای «نرمافزاری» و فرایندهای تجاری کارآمد موجب شده است تا دریای خزر همچنان به مخزنی پر از ظرفیتهای بیبدیل و مغفول باقی بماند.
۶۰ کیلومتر آزادسازی در مسیر رشت–آستارا؛ تسریع در تکمیل حلقه مفقوده
حقشناس با تاکید مجدد بر اهمیت مسیر شمال–جنوب و فرمان دولت مبنی بر تکمیل سریع راهآهن رشت–آستارا، آخرین وضعیت این پروژه را اعلام کرد: در مسیر ۱۶۲ کیلومتری این پروژه، تاکنون ۶۰ کیلومتر آزادسازی انجام شده و هدفگذاری ما این است که تا پایان سال شمسی بخش قابل توجهی از مسیر آماده شود تا این حلقه مفقوده ریلی گیلان و کشورهای حاشیه خزر تکمیل شود.وی در پایان، هدف دولت در استان گیلان را استفاده حداکثری از ظرفیت دریای خزر دانست و ابراز امیدواری کرد که با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود و همکاری کشورهای همسایه، بتوان سهم واقعی ایران را از بازار تجارت دریای خزر بازپس گرفت.