واردات بیش از 5 هزار تن روغن خام از طریق مجتمع بندری کاسپین در سال 99
با ورود پنجاه و چهارمین کشتی حامل روغن به مجتمع بندری کاسپین، که حامل ۵۰۳۶ تن روغن خام مورد استفاده در تولید روغن خوراکی آفتاب گردان بود میزان روغن تخلیه و وارد شده به کشور از طریق این بندر ظرف هفت ماه گذشته از مرز ۱۲۴ هزار تن عبور کرد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، با ورود پنجاه و چهارمین کشتی حامل روغن به مجتمع بندری کاسپین، که حامل 5036 تن روغن خام مورد استفاده در تولید روغن خوراکی آفتاب گردان بود، در هفت ماهه گذشته سالجاری میزان روغن تخلیه و وارد شده به کشور از طریق این بندر از مرز 124 هزار تُن گذشت.
تامین کالاهای اساسی از طریق تقویت و افزایش حمل و نقل در مسیر کریدورهای بین المللی عبوری از طریق منطقه آزاد انزلی، به عنوان یکی از الویت های کاری، در کنار تسهیل و توسعه صادرات کشور، در دستور کار این سازمان قرار داشته که ظرف یکسال اخیر با بهره گیری از توان بخش خصوصی در ایجاد زیر ساخت های لازم همچون اسکله دلفین و دیگر امکانات مورد نیاز خدمان بندری و مخزن سوخت و انبارداری فراهم شده است.
بر این اساس از زمان شروع به کار بندر کاسپین در تیر ماه سال 97 تا کنون 54 کشتی تانکر،274 هزار تن هزار تن روغن خوراکی خام را در این مجتمع بندری با رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، در کوتاه ترین زمان ممکن، تخلیه و بعد از بارگیری به مقصد کارخانجات تولید روغن کشور حمل شده تا بخشی از نیازها و کمبودهای روغن خوراکی کشور از طریق بنادر این منطقه یعنی بندر کاسپین و انزلی تامین و با تنظیم قیمت بازار زمینه ثبات قیمت سبد کالای مصرفی خانوار فراهم گردد.
بنا بر این گزارش ایجاد مزیت های رقابتی در قالب ارائه بسته های تشویقی و حمایتی ، آب خور بالای اسکله و حوضچه آرامش، وجود پسکرانه چند صد هکتاری، نزدیکی به واحدها و قطب های تولید کشور موجبات کاهش هزینه حمل و نقل را پدید آورده، عواملی که به همراه فرصت های منطقه آزاد انزلی در عرصه روابط با کشورهای اوراسیا و کریدورهای بین المللی باعث استقبال روزافزون بازرگانان و تولید کنندگان کشور از مجتمع بندری کاسپین در کنار بندر انزلی به عنوان دو بندر این منطقه شده است.
گفتنی است، هم اکنون فقط سه پست اسکله از اسکله های مجتمع بندری کاسپین با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی در حال بهره برداری است و با اتصال این منطقه و بندر به خط ریل سراسری، علاوه بر وصل شدن بنادر جنوبی به این مجتمع بندری، شاهد فعال شدن کریدور بین المللی شمال جنوب و تبدیل شدن منطقه آزاد به عنوان کانون ترانزیت کالاهای استراتژیک کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دیگر کشورهای منطقه تبدیل خواهیم شد.