وقتی ریلهای استاندارد ذوبآهن، انبار میشود
واردات ریل بیکیفیت هندی ضربه به ریل باکیفیت ملی تصاویر اختصاصی
طبق آمارهای رسمی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزان واردات ریل به کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده که معادل ریالی آن چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. با این حال حمایت از قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی خرید ریل از ذوب آهن اصفهان که باعث به راه افتادن خط تولید ریل ملی خواهد شد از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد حمایت قرار نمیگیرد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از عیارآنلاین، حمل و نقل ریلی همواره به عنوان یکی از محرکهای توسعه اقتصادی و اجتماعی متوازن منطقهای مورد توجه کشورهای مختلف بوده است. به طوری که بخش عمدهای از سرمایه گذاریهای عمرانی کشورهای پیشرو جهان به توسعه خطوط حمل و نقلی که مهمترین آنها حملونقل ریلی است اختصاص مییابد. چراکه حملونقل ریلی دارای مزیتهای بسیاری همچون، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی جاده ها، کاهش آلودگیهای جوی و کاهش هزینههای انتقال است.
خودکفایی در تولید بومی ریل، با توجه به توان صنعت فولاد کشور و حجم بالای تقاضای موجود برای این محصول، یکی از نیازهای توسعه شبکه ریلی کشور ما است. موضوعی که با توجه به در اولویت قرار گرفتن توسعه شبکه ریلی کشور همواره مورد توجه صنایع فولادساز داخلی بوده است.
در همین راستا، از اواسط دهه ۷۰ قدمهایی در مسیر تولید ریل در کشور به وسیله شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان برداشته شد ولی متاسفانه به بهانههای مختلف فنی، مالی و نداشتن استانداردهای مورد نیاز که توسط مجموعههای بهرهبردار ازجمله شرکت راهآهن مطرح میشد، حمایت از تولید ریل در حد شعار باقی ماند و محقق نشد. تفاهمنامههای سالهای ۷۳، ۸۷، ۹۳ و ۹۵ از جمله قراردادهای منعقد شده بین راهآهن و ذوب آهن برای تولید ریل ملی بودند.
با توجه به اهمیت موضوع و هدفگذاریهای برنامه ششم توسعه که در آن بر توسعه شبکه ریلی کشور تاکید شده بود در یک سال گذشته مسئله تولید داخلی ریل به صورت جدی پیگیری و در نهایت شرکت ذوب آهن اصفهان به وسیله یکی از مجهزتری خطوط نورد ریل، موفق به تولید ریلهای U33 و UIC60 با استانداردهای روز دنیا شد. استانداردهای که توسط شرکت بازرس فرانسوی Bureauroveritas) B.V) که از سوی شرکت راهآهن معرفی شده بود، مورد تائید نهایی قرار گرفته و آماده بهرهبرداری است.
بهرغم تولید ریلهای باکیفیت روز دنیا توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، متاسفانه شاهد واردات ریلهای بی کیفیت از کشورهای هند و چین به داخل کشور هستیم. ریلهای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متالورژی، دارای حداقل استانداردها هستند و به هیچ عنوان قابل قیاس با ریلهای تولید داخل نیستند. موضوعی که نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تائید آن معتقد بود، به اعتقاد بنده امکان تولید ریلهای استاندارد در کشور وجود دارد ولی علیرغم خودکفایی در تولید ریل، طی چند وقت گذشته، شاهد خرید ریلهای کهنه و زنگزده در کشور بودهایم. این مطلب در حالی است که در قرارداد خرید ریل از ذوب آهن، شرکت راه آهن سختگیرانه ترین استانداردها را مطالبه کرده بود. استانداردهایی که یقینا از ریل های وارداتی مطالبه نشده است.
طبق آمارهای رسمی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزان واردات ریل به کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده که معادل ریالی آن چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. با این حال حمایت از قرارداد حدودا ۱۰۰ میلیارد تومانی خرید ریل که باعث به راه افتادن خط تولید ریل داخلی خواهد شد از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد حمایت قرار نمی گیرد.