6 نکته درباره اثر توسعه صادرات بر رفاه اقتصادی؛ تجارت بیشتر، زندگی بهتر
هرچه هزینه های تجارت بالا برود، احتمال کاهش صادرات قوت می گیرد. این یعنی اختلال در رشد اقتصادی و ناپایداری هایی که در نهایت به زیان رفاه اقتصادی عمل می کند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" رفاه مردم از اهداف همه دولت هاست. کاهش تورم در کنار افزایش فرصت های شغلی و کاستن از نرخ بیکاری، از چالش های عمده سیاستگذاران است. بررسی های اقتصادی نشان می دهد از جمله مهم ترین راه ها برای بهبود سطح رفاه در اجتماع، توسعه فعالیت های تجاری است. در اینجا 6 نکته را درباره اثر بهبود روابط تجاری بر رفاه اقتصادی می خوانید که در قالب رابطه مبادله بازرگانی مطرح شده است.
1.هرچه ذخایر ارزی از محل افزایش صادرات بیشتر شود، تولید ملی و رفاه اقتصادی در کشورها بیشتر حمایت می شود. به همین دلیل است که سهم رابطه مبادله بازرگانی بر رفاه اقتصادی مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. رابطه مبادله یعنی میزان برخورداری از منافع تجارت در یک کشور. این رابطه می گوید یک کشور به ازای یک واحد صادرات چه میزان واردات دارد.
2.در پایان دهه 90، تحریم ها هزینه های زیادی را بر تجارت ایران تحمیل کرده است. این هزینه ها به کاهش نتیجه رابطه مبادله بازرگانی منجر شده است. از طرفی در همین سال ها رفاه اقتصادی هم به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
3.شوک های ناشی از تغییر رابطه مبادله بازرگانی رشد اقتصادی را در هر کشوری مختل می کند. ناپایداری اقتصادی از نتایج اختلال در رشد اقتصادی است که در کشورهای درحال توسعه، تبعات اجتماعی آن گریز ناپذیر است.
4.نوسانات رابطه مبادله یکی از موانع اصلی در رفاه اقتصادی کشورهاست. این نوسان ها یکی از شاخص های مهم بی ثباتی است که متغیرهای کلان اقتصاد را متاثر می کند.
5.کاهش هزینه های تجاری با توجه به اثرگذاری رابطه مبادله بازرگانی باید مورد توجه سیاستگذاران قرار بگیرد. ساماندهی زنجیره تامین، توسعه شبکه صادرات و واردات، کاهش ریسک کشوری و توسعه بیمه های تجاری هم می تواند به کاهش هزینه های مبادله بینجامد.
6.ایران به عنوان صادرکننده مواد نفتی همواره در معرض تغییرات رابطه مبادله بازرگانی است. بنابراین باید تنوع صادرات و توسعه صادرات غیرنفتی را در اولویت قرار دهد.
برای مطالعه بیشتر مقاله «بررسی اثر نتیجه رابطه مبادله بازرگانی بر رفاه اقتصادی در ایران» را بخوانید. این مقاله در آبان ماه سال جاری در نشریه بررسی های بازرگانی منتشر شده است.