استاندار گیلان: دریای خزر، فرصتی استراتژیک و بیبدیل برای تمام مردم ایران
استاندار گیلان دریای خزر را فرصت بینظیری برای کشور ایران دانست و افزود: ایران و چهار کشور حاشیه دریای خزر ۱۴ درصد مساحت جهان را تشکیل میدهند و بسیاری از مایحتاج خود از قبیل غلات، چوب و سایر نیازهای اساسی را میتوانیم از این کشورها تامین کنیم بنابراین گیلان پل ایران به این کشورها خواهد بود.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" هادی حقشناس استاندار گیلان گفت: نخستین اجلاس استانداران استانهای حاشیهدریای خزر دستاوردهای بزرگی داشت که سرآغاز اتفاقات مهم آینده خواهد بود.وی گفت: دولتها وظیفه دارند بسترلازم را برای بخش خصوصی و ذینفعان فراهم کنند تا استفاده لازم را ببرند و رابط سیاسی با کشورهای همجوار (استانهای حاشیه دریای خزر) فراهم کنند. این اجلاس نیز نگاه ملی را معطوف استان گیلان کرد و حضور وزراء، روسای اتاق بازرگانی و مدیران مناطق آزاد تجاری موجب شد ظرفیت دریای کاسپین و استانهای شمالی و ایران تبیین شود.
استاندار گیلان: مهمانان این اجلاس ظرفیتهای بنادر گیلان (انزلی، آستارا و کاسپین)، ریل آستارا و فرودگاه رشت را دیدند، حال میتوانند برنامهریزی بهتری داشتهباشند و اگر در مورد ظرفیت ایران صحبت به میان آید نیم نگاهی نیز به ظرفیت گیلان خواهند داشت
حقشناس راه اندازی شعبه میربیزنس بانک در منطقه آزاد انزلی و امضای تفاهم نامه بین این بانک و منطقه آزاد و اتاق بازرگانی گیلان را یکی دیگر از دستاوردهای مهم این اجلاس خواند و افزود: ایجاد این بانک روند صادرات کیوی، زیتون، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی را از این استان تسهیل خواهد کرد و مهمترین مشکل تجار در نقل و انتقال ارز حل خواهد شد.
دولت با صدور بخشنامهای برای استانهای ساحلی و مرزی کشور اعلام کرده این استانها میتوانند از طریق تهاتر، کالا را وارد و یا صادر کنند
وی شناخت بهتر اتاقهای بازرگانی، مقامهای سیاسی و استانداران استانهای ساحلی حاشیه دریای خزر را دیگر دستاورد این اجلاس عنوان کرد و افزود: این شناخت کمک خواهد کرد ارتباطات با این کشورها شکل بهتری به خود گیرد.
در نمایشگاه کاسپین اکسپو ۲۰۲۵ ، ۳۵ شرکت معتبر حضور داشتند
وی به برگزاری نمایشگاه (کاسپین اکسپو ۲۰۲۵) نیز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه تخصصی ۳۵ شرکت معتبر دارای کالای صادراتی حضور داشتند و استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر با این ظرفیت ها از نزدیک آشنا شدند.وی با اشاره به ظرفیت فرودگاه رشت، اظهار کرد: هفته گذشته پرواز از این فرودگاه به ۲۰۰ رسید و در آذرماه پرواز مسقط-عمان، دبی، دوشنبه تاجیکستان به مشهد -رشت شکل میگیرد.وی گفت: تطویل چهار کیلومتر از باند فرودگاه رشت نیز در دست انجام است و بزودی خطوط پروازی جدید راه اندازی خواهد شد و پرواز رشت-آستراخان نیز توسط تجار چارتر شده و هر دوهفته یکبار به آستراخان پرواز خواهیم داشت.استاندار گیلان با اشاره به قدمت ۵۵۰ ساله شهر رشت به عنوان مرکز استان، گفت: عموم مردم تصور میکنند این شهر دارای مکانهای اقامتی مدرن در اندازههای اجلاسهای بینالمللی است درصورتی که بیش از ۳۰ تا ۴۰ اتاق استاندارد در رشت وجود ندارد. این اجلاس موجب جلب توجه سرمایهگذاران بخش گردشگری به این مساله شد.
برگزاری این اجلاس برخی نقاط ضعف استان را نیز مشخص کرد که باید رفع شود
حقشناس گفت: در یکی از روزهای اخیر طی ۲۴ ساعت ۶ هزار تن بار از طریق ریل در آستارا تخلیه و بارگیری شد، با بهره برداری از ریل رشت-آستارا ۱۵ میلیون تن بار از جمهوری آذربایجان و روسیه جابجا خواهد شد.

هم اکنون با آزاد سازی مسیر به نقطه ۱۰۰ کیلومتر رسیدهایم و آزادسازی مابقی مسیر نیز در حال انجام است تا در این دولت بتوانیم شاهد بهرهبرداری از این خط ریلی باشیم
استاندار گیلان با اشاره به کاهش آب دریای خزر و آسیبهایی که این کاهش به کشورهای حاشیه دریای خزر وارد کرده است، گفت: عمق آب در بخش شمالی دریای خزر کمتر بوده و شیب دریای خزر به سمت ایران است، بطوریکه در سواحل انزلی، رشت و رودسر اگر ۲۰ مایل به سمت دریا حرکت کنیم به عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری میرسیم. موج شکن بندر کاسپین نیز ۱۵ متر عمق دارد لذا بنادر گیلان کمترین آسیب را از کاهش تراز آب دریای خزر میبینند.
وی گفت: بهرهگیری از اقتصاد دریا پایه و کریدور شمال-جنوب که این فرصت را در اختیار ما قرار میدهد که بار را از خلیج فارس به شمال کشور منتقل کنیم و سپس از طریق کشتی و جاده به کشورهای حاشیه دریای خزر منتقل شود، فرصتی بود که در این اجلاس مطرح و به معنای واقعی تبیین شد.
حقشناس با اشاره به ۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی استان یاد آور شد: باید از ظرفیت مرزهای دریایی، ریلی، جادهای و فرودگاهی استان استفاده لازم صورت گیرد
وی تصریح کرد: با نخست وزیر داغستان در مورد مباحث کشتی سازی و صنعت کشتی گفت وگو و تبادل نظر شد تا در صورت تمایل این کشور این صنایع بصورت مشارکتی در سواحل گیلان انجام شود.وی تاکید کرد: یکی از مباحث اقتصاد دریاپایه که در ماههای گذشته مطرح شد راهاندازی کارخانه کشتی سازی در سواحل گیلان بود در این راستا با بخش خصوصی در ساحل منطقه آزاد و مجتمع بندری انزلی گفتوگوهایی صورت گرفت که فرآیند کاملی از داک کشتی، ساخت کشتی و اسکراپ در سواحل گیلان ایجاد شود.وی تاکید کرد: ما در ۳۰ سال گذشته یک کشتی با پرچم ایران نداشتیم اما اکنون ۱۰۰ کشتی با پرچم ایران در دریای خزر به بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر تردد میکنند و به رغم تحریم ها کالاهای اساسی ما از این کشورها تامین میشود.
دستاوردهای محیط زیستی این اجلاس چه بود؟
حق شناس با اشاره به دستاوردهای محیط زیستی این اجلاس نیزگفت: یکی از کنوانسیونهایی که مورد تائید هر پنج کشور بود کنوانسیون محیط زیستی تهران است، متاسفانه بیشترین آلودگی دریای خزر از سوی سایر کشورهای حاشیه دریای خزر است، استانهای شمالی ایران آلودگی صنعتی ندارند که منشاء آلودگی این دریا باشد و کمتر از چهار درصد از آلودگی آب دریای خزر را فاضلابهای خانگی و فاضلابهای بخش کشاورزی ایران تشکیل میدهد.
در این اجلاس بیانیه ای صادر شد که از نقاط قوت این اجلاس است و هر پنج کشور این بیانیه را تصویب کردند
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات این بیانیه تشکیل کارگروه برای کاستن از عوارض کاهش تراز آب دریای خزر است. مسائل زیست محیطی بخشی از کاری است که ما باید در خشکی انجام دهیم و در گیلان این مهم با تکمیل تصفیه خانه ها و شبکه های انتقال فاضلاب خانگی صنعتی است.استاندار گیلان با اشاره به برگزاری نشست مشترک وزرای علوم پنج کشور در ماههای آینده، گفت: این نشست ها کمک میکند به یک فهم مشترک برسیم که دریای خزر محیط پاکی از نظر زیست محیطی باشد و از دریا به نفع ساکنان اطراف دریای خزر بهره بگیریم.