جهاددانشگاهی از پژوهش محض فاصله میگیرد؛ چرخش به سمت اقتصاد بازارمحور
معاون سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی (ستفا) گفت: تاکید بر «نیازهای واقعی بازار» و «توسعه تجارت فناوری» حاکی از تغییری استراتژیک از مدل پژوهشبنیان صرف به مدلی با محوریت فروش و سودآوری است.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" رحیم امیری، معاون سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی (ستفا)، با بیان اینکه تمرکز اصلی این سازمان بر سه ماموریت کلان در حوزه اقتصاد دانشبنیان است، اظهار کرد: نخستین ماموریت ما توسعه بازار و تجارت فناوری است که با اولویت مطلق فناوریهای تولیدشده در جهاددانشگاهی دنبال میشود.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر تلاش میکنیم ارتباط موثری با هلدینگهای بزرگ اقتصادی برقرار کنیم، افزود: برگزاری نشستهای مشترک، بازدیدها و جلسات تخصصی با این مجموعهها به ما کمک میکند تا ابتدا نیازهای واقعی بازار را شناسایی کنیم و سپس ظرفیتهای فناورانه جهاددانشگاهی را متناسب با این نیازها معرفی کنیم.
اولویت با شرکتهای فناور وابسته به جهاددانشگاهی
این مقام مسئول با بیان اینکه در مواردی که برای تامین فناوری نیاز به همکاری با شرکتها وجود داشته باشد، تصریح کرد: شرکتهای عضو پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد جهاددانشگاهی در اولویت قرار دارند و بهعنوان بازوی تکمیلی بازار فناوری مورد استفاده قرار میگیرند.
توسعه تامین سرمایه؛ الزام رشد فناوری
امیری دومین ماموریت ستفا را توسعه تامین سرمایه دانست و گفت: یکی از الزامات اصلی توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، موضوع تامین مالی است. علاوه بر ظرفیت صندوقهای پژوهش و فناوری وابسته به جهاددانشگاهی، تلاش کردهایم با صندوقهای سرمایهگذاری و صندوقهای پژوهش و فناوری دیگر، موافقتنامههایی منعقد کنیم تا بتوانیم منابع مالی را در قالبهایی مانند فاند، وام، سرمایهگذاری مستقیم و تامین مالی جمعی جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه این منابع مالی در قالب یک سبد مشخص در سازمان مدیریت میشود، افزود: هدف ما معرفی این ظرفیتها به واحدهای جهاددانشگاهی است تا در مسیر توسعه تجارت فناوری با چالش مالی مواجه نشوند.
ایجاد شرکتهای بزرگ فناور با رویکرد ملی
معاون سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی سومین محور فعالیت این سازمان را توسعه ساختارهای شرکتی عنوان کرد و گفت: تلاش میکنیم فناوریهای موجود در جهاددانشگاهی، سرمایهگذاریها و نیازهای بازار را در قالب شرکتهای اقتصادی و تجاری متمرکز کنیم تا در میانمدت شاهد شکلگیری شرکتهایی با رتبهبندی بالا در سطح کشور باشیم که بتوانند نیازهای جدی ملی را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه حوزههای معدنی، هوش مصنوعی، موتورهای الکتریکی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پیشرفته و همچنین حوزههای پزشکی از جمله اولویتهای ما هستند، تاکید کرد: در این بخشها امکان تعریف شرکتهای جامع و توسعه آنها از طریق پروژههای ملی وجود دارد.
نمایشگاه؛ فرصتی برای شبکهسازی فناورانه
امیری با اشاره به نقش نمایشگاههای تخصصی در تحقق اهداف ستفا اظهار کرد: حضور ما در نمایشگاهها با هدف ارائه توانمندیهای فناورانه جهاددانشگاهی، شناسایی ظرفیتهای سرمایهگذاری و معرفی ساختارها و توانمندیها به صاحبان مسئله و متقاضیان فناوری انجام میشود.
انعقاد تفاهمنامهها و قراردادهای جدید
وی با بیان اینکه در جریان این نمایشگاه بازدیدهای متعددی از سوی پژوهشگاهها و مجموعههای مختلف انجام شده است، گفت: با برخی مراکز از جمله مجموعههایی در پارک علم و فناوری البرز و مجتمعهای تحقیقاتی در حوزههای الکترونیک، مخابرات و مکانیک به تفاهم و قراردادهایی دست یافتهایم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تفاهمنامهای نیز با دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه تجاریسازی و توسعه فناوری در دست اجراست، افزود: همچنین همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و انعقاد موافقتنامههای تامین سرمایه با صندوقهای پژوهش و فناوری مدرس و گلستان در دستور کار قرار دارد و پیشبینی میشود چند صندوق و هلدینگ بزرگ دیگر نیز به این همکاریها اضافه شوند.
تغییر رویکرد ستفا نسبت به سالهای گذشته
امیری در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت رویکرد امسال با سالهای گذشته بیان کرد: برای نخستینبار ماموریتهای ستفا بهصورت هدفمند و مشخص تعریف شده است؛ از تمرکز بر ماژولهای مشخص توسعه بازار گرفته تا سرمایهگذاری و شبکهسازی.
بهگفته وی، حجم قراردادها و توافقات حاصلشده در حوزه توسعه بازار و سرمایهگذاری در سال جاری، در مقایسه با دورههای گذشته بیسابقه بوده است. وی در پایان با تاکید بر اهمیت شبکهسازی خاطرنشان کرد: هرچه ارتباط میان عرضهکنندگان فناوری و صنایع دارای نیاز تقویت شود، منابع و منافع کشور بهصورت بهینهتری مورد استفاده قرار میگیرد و امیدواریم این رویکرد شبکهمحور بهتدریج به یک فرهنگ موثر در رشد فناورانه کشور تبدیل شود.