۲ ابرپروژه توسعه اقتصادی شرقی کشور روی ریل پیشرفت
با بهرهبرداری از ۳۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان-بیرجند و پیشرفتهای رو به جلو در پروژه راهآهن چابهار-سرخس، استان های نوار شرقی کشور در مسیر تبدیل به یک هاب ترانزیتی در شرق ایران قرار دارند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" در راستای توسعه زیرساختهای حملونقل و توسعه نوار شرقی کشور، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان مهدی پارسی اعلام کرد که تا پایان سال جاری، ۳۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان-بیرجند به بهرهبرداری خواهد رسید.
این پروژه نه تنها به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر کمک میکند، بلکه نقش مهمی در تسهیل مبادلات تجاری و ارتقاء کیفیت زندگی در استان ایفا خواهد کرد
مهدی پارسی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت:طول کل مسیر زاهدان تا بیرجند ۲۱۱ کیلومتر است که تاکنون ۱۵۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده و در حال بهرهبرداری است. پروژه بزرگراهی در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در حال ساخت است و نیازمند تخصیص اعتبارات لازم برای تسریع در روند تکمیل است.
پارسی تاکید کرد که تامین منابع مالی بهموقع میتواند این پروژه را در زمان کوتاهتری به مرحله بهرهبرداری برساند
در همین راستا، استاندار سیستان و بلوچستان منصور بیجار نیز با حضور در پروژه زاهدان-بیرجند به بررسی وضعیت عملیات اجرایی پرداخت و بر اهمیت این بزرگراه به عنوان یکی از شریانهای حیاتی کشور تاکید کرد.بیجار افزود: «تکمیل این پروژه به عنوان اولویت اصلی استان، به تثبیت جایگاه سیستان و بلوچستان به عنوان حلقه کلیدی کریدور ترانزیتی شرق ایران کمک میکند.»در کنار این پروژه، راهآهن چابهار-سرخس به عنوان یک کاتالیزور برای تحول اقتصادی و ترانزیتی شرق ایران در حال پیشرفت است. این پروژه که از بندر چابهار به سرخس متصل میشود، میتواند به تسهیل مبادلات تجاری کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان کمک کند و به توسعه پایدار منطقه بپردازد.
استاندار خراسان جنوبی، سید محمدرضا هاشمی، تاکید کرد که این پروژه به عنوان شریانی حیاتی، زیرساختهای ترانزیتی کشور را تقویت میکند و به اتصال به کریدورهای بینالمللی کمک خواهد کرد
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، تکمیل این راهآهن میتواند تحولاتی عظیم در اقتصاد سواحل مکران و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور ایجاد کند. وی افزود که با ورود بخش غیردولتی به سرمایهگذاری در این پروژه، انتظار میرود که امنیت و توسعه شرق کشور بهبود یابد.
این پروژهها به عنوان نمادهایی از تلاشهای مستمر برای بهبود زیرساختها، ارتقای سطح زندگی مردم و توسعه پهنای شرقی ایران، میتوانند به رونق اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کنند
با توجه به موقعیت جغرافیایی راهبُردی این منطقه از جمله دسترسی به تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر چابهار، بزرگراه زاهدان-بیرجند و راهآهن چابهار-سرخس میتوانند به عنوان محورهای اصلی ترانزیت و تجارت در شرق ایران عمل کنند.در نهایت، این دو پروژه بزرگراهی و ریلی نه تنها به توسعه زیرساختهای حملونقل کمک میکنند، بلکه به تقویت پیوندهای اقتصادی و فرهنگی میان استانهای مختلف و دیگر کشورها نیز میانجامند و به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک خواهند کرد.
منبع: فارس