وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای از معاونان، مدیران و روسای سازمانهای استانی صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به اصلاح و بازبینی فرآیند پاسخگویی و رفع نارساییها در چارچوب نظامنامه مدیریت پاسخگویی به شکایات و در راستای صیانت از حقوق شهروندی اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش گسترش تولید و تجارت به نقل از شاتا، به استناد ماده «25» قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و همچنین مصوبه شماره 85084/1901 به تاریخ 12/5/1384 شورای عالی اداری، مدت زمان پاسخگویی به شکایات، درخواستها و پیشنهادهای مراجعان و متقاضیان 30 روز کاری تعیینشده است. اما در برخی مواقع مشاهده میشود که زمان پاسخگویی به متقاضیان بیشتر از این بازه زمانی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندان و با هدف افزایش سرعت پاسخگویی، ضمن تاکید بر مطالعه مجدد مصوبات فوقالذکر از معاونان، مدیران و روسای سازمانهای استانی صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به اصلاح و بازبینی فرآیند پاسخگویی و رفع نارساییها اهتمام ورزند و این موارد را مد نظر قرار دهند.
مدت زمان فرآیند ثبت، ارجاع، بررسی، اقدام و ارسال پاسخ به مرجع پیگیری، حداکثر30 روز کاری است و درخصوص مکاتبات دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات نیز لازم است حداکثر پس از 10 روز کاری نسبت به ارسال پاسخ اقدام شود، البته در موارد خاص دلایل تاخیر در ارایه پاسخ باید به صورت کتبی به این دفتر ارسال شود.
از سوی دیگر تمامی معاونتها، سازمانها، شرکتهای تابعه و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها باید به صورت ماهانه گزارشهای تعداد شکایات مستقیم واصله، موضوع شکوائیهها، نتیجه مکاتبات و ... را به دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ارسال کنند.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید پس از جمعآوری این اطلاعات ، گزارش مربوطه را به صورت سه ماهه و پس از تجزیه و تحلیل به وزیر ارایه کند.
همچنین نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه برعهده مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات است.