عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر حضور شرکت های یزرگ در بازارهای همسایه خاطرنشان کرد: ظرفیت کشور در صادرات به کشورهای همسایه حدود 20 میلیارد دلار است و افزایش صادرات تنها با حضور جدی کشور و شرکت های بزرگ در بازارهای همسایه محقق خواهد شد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازارهای اقتصادی و امکان بهرهگیری از این وضعیت برای افزایش صادرات گفت: اتفاقات اخیر ارزی و نوسانات و افزایش قیمت ارز در اقتصاد کشور تبعاتی دارد اما این اتفاق می تواند زمینه ساز جهش صادراتی کشور در این شرایط شود.
وی در ادامه درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش ارزش پول ملی و نقش آن در رونق صادرات گفت: افزایش نرخ ارز می تواند بستر خوبی برای افزایش صادرات ایجاد کند.
حسینی همچینن با بیان اینکه در کشورهای همسایه شاهد افزایش روند صادرات بوده ایم، بیان کرد: در اغلب بازارهای همسایه حداقل 15 درصد افزایش صادرات اتفاق افتاده است. برای مثال در چهار ماه اول سال در عراق حدود 25 درصد افزایش صادرات را مشاهده کرده ایم.
عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی می تواند تبعات مثبتی هم داشته باشد، افزود: یکی از معروف ترین جنگ ها در دنیا جنگ ارزی میان آمریکا و چین است. در این شرایط مشاهده می کنیم که کشور چین برای به دست آوردن قدرت رقابت صادراتی اقدام به devaluation ( کاهش ارزش پول) کرده است.
او در همین مورد توضیح داد: در ایران سال هاست نه تنها اقدامی در راستای devaluation ( کاهش ارزش پول) انجام نمیگیرد، بلکه شاهد سرکوب ارزی در اقتصاد هستیم و همه تلاش بر این است که نرخ ارز ثابت نگه داشته شود.
حسینی ضمن بیان این نکات تاکید کرد: ثابت نگه داشتن نرخ ارز بخشی از قدرت رقابتی کشور در بازار صاداراتی را کم میکند.
وی در ادامه افزود: اقتصاد کشور در دولت یازدهم دچار تورم بود اما دولت همه تلاش خود را برای ثبات نرخ ارز کرد و این اقدام به ضرر قدرت رقابتی صادرات تمام شد و در واقع قدرت کشور برای رقابت در صادرات را کاهش داد. در صورتی که در حال حاضر با این افزایش نرخ ارز و صدمات جبران ناپذیر آن، می توان از فرصت استفاده کرده و با افزایش صادرات این خسارات را تا حدی جبران کرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین پتانسیل کشور را در حال حاضر برای صادرات مناسب دانست و تشریح کرد: در حال حاضر کشور در بخش صنعت، کشاورزی و مواد غذایی و خدمات فنی و مهندسی ظرفیت صادراتی مطلوبی دارد، علاوه بر این، ایران به صورت سنتی صادرکننده اقلامی مثل فرش، پسته، خاویار و کالاهایی لوکسی بوده که هنوز هم در بازارهای منطقه می توانند موثر باشند و بر قدرت صادراتی کشور تاثیر مثبت بگذارند.
حسینی در ادامه مزیت کالاهای صادراتی را بسته به بازار هدف متفاوت دانست و اضافه کرد: برای مثال آسان بودن حمل و نقل میتواند مزیت صادرات مصالح ساختمانی مثل فولاد، فلزات، سیمان، گچ و آهک کاشی و سرامیک و سفال و... به کشورهای همسایه باشد. همچنین محصولات پتروشیمی در بازارهای جنوب شرقی آسیا دارای مزیت بیشتری هستند. علاوه بر اینها برای کشور ایران در اغلب بازارهای فنی و مهندسی مزیت وجود دارد و اگر بستر صادرات فراهم باشد قطعا موفق خواهد شد.
وی با اشاره به روش های متفاوتی که برای صادرات در بازارهای مختلف وجود دارد، تصریح کرد: لازم است در اروپا و جنوب شرقی آسیا تلاش برای حفظ بسترهای بانکی بوده و سیستم هایی نظیر تهاتر فعال باشند تا بتوان تحریم ها را پشت سر گذاشت اما در کشورهای همسایه نیاز به حضور جدی تری فعالین اقتصادی و بنگاه ها است زیرا با مشکل تحریم و نقل و انتقال پول مواجه نبوده و بستر برای صادرات بیش از دیگر کشورها فراهم خواهد بود.
حمید حسینی در ادامه با اشاره به تاثیر حضور شرکت های یزرگ در بازارهای همسایه خاطرنشان کرد: اگر بنگاه های بزرگ اقتصادی ایران در کشورهای همسایه سازماندهی شوند ، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صادرات خواهد افتاد، چراکه ظرفیت کشور در صادرات به کشورهای همسایه حدود 20 میلیارد دلار است و افزایش صادرات تنها با حضور جدی کشور و شرکت های بزرگ در بازارهای همسایه محقق خواهد شد.
گفتنی است؛ شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی فرش در آیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی فرش دستباف یکی از فرصتهای ایجاد شده را کاهش ارزش پول ملی دانسته بود و معتقد بود: کاهش ارزش پول ملی مصنوعی است.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید براینکه کاهش ارزش پول ملی خیلی تهدید بزرگی نیست، تصریح کرده بود: ارزش پول ملی کشور، متاثر از عوامل بیرونی ضعیف شده است و این روند کاهشی خیلی زیاد نیست و همین تهدید امروز برای صادرات کشور یک فرصت بزرگی است.
منبع: شاتا