الزامات و مولفه های تحول در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تشریح شد
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران الزامات تحول در سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و مولفه های ساختاری -کارکردی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حسین شیرزاد، در جلسه شورای عالی سیاستگذاری این سازمان عنوان کرد: ساختار و کارکرد اتحادیهها، تعاونیهای روستایی و کشاورزی کشور که از حیث وظایف سیاستگذاری، هدایت، نظارت، بازرسی و تعیین خط مشیهای عمده، تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دارند، پس از قانون انتزاع و وظیفه مندی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی محصولات کشاورزی، نیازمند تغییر، تحول و بازنگری در برنامه هایی به هم پیوسته و نوسازی سازمانی است.
وی افزود: رئوس کلی طرح تحول در این سازمان به شرح ۱۰ برنامه تحول ساز ذیل می تواند زمینه ساز حرکت های نوینی در حوزه دگرگونی و اصلاحات عمیق و ریشه دار در سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور باشد.
شیرزاد گفت: ابتدا تحول در امر سیاست های بازرگانی و تجاری و مباشرت در خریدهای حمایتی، تضمینی و توافقی، از طریق ایجاد شبکه تجارت الکترونیک و استفاده از مکانیزم های بورس کالا، و مشارکت صنف و صنوف در چرخه کارگزاری و بازارگردانی، ایجاد شرکت های بازرگانی، نهادسازی تجاری و کارگزاری های تخصصی جدید و تامین مالی با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تجدید نظر در تخمین هزینه های تبعی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: در پی این اقدام، زنجیره ای از فعالیت ها اتفاق می افتد که عبارتند از:
۱-تحول در نظام حسابرسی متعارف سازمان: از طریق تغییر در ساز و کارهای حسابرسی متعارف به حسابرسی های ویژه و حسابرسی یارانه جهت دریافت به موقع منابع از سازمان برنامه بودجه و جلب مشارکت حسابرسان رسمی مورد اعتماد بورس در فرآیند حسابرسی ها، تهیه گزارشات فصلی، شش ماهه و سالیانه و تقویت اتحادیه های نظارت منطقه ای
۲-تحول در نظام حقوقی سازمان: از طریق بازنگری تدوین ساختار حقوقی جدید به روز و کارآمد، احیای ظرفیتهای اساسنامه ای سازمان، دقت در نحوه اخذ وثایق و تضامین در مبادلات و خرید و فروش ها و حرکت به سمت اخذ وثایق دارای قدرت نقدشوندگی بالا و حل حداکثری دعاوی حقوقی و مسکوت گذاردن دعاوی حقوقی پر هزینه و بی نتیجه دارای لابی های متنفذ
۳-تحول در نظام دارایی های ثبتی سازمان: از طریق احصاء و تقویم دارایی های مولد و پر بازده از دارایی های مسموم و غیر مولد بکمک کارشناسان رسمی قوه قضائیه و دادگستری و فروش دارایی های غیر مولد به منظور اصلاح دارایی های ترازنامه ای سازمان و تجمیع منابع و نقدینگی حاصله در صندوقی جهت تبدیل به احسن نمودن داراییها و کاهش استهلاک.
۴-مدیریت بازار محصولات کشاورزی از طریق ایجاد تحول در ۳۲۳۵ فروشگاه های مصرف و افزایش آنها به حداقل ۷۰۰۰ فروشگاه در یک دوره ۴ ساله: از طریق تجدید نظر در مکان یابی ها، مکانیزم های برون سپاری، لیزینگ و مشارکت با فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، صنف و صنوف، اتحادیه ها و تشکل ها، حرکت به سمت توزیع متقارن و سود ده نمودن فروشگاه ها، برندسازی واحد، ایجاد سامانه تجارت الکترونیک و شبکه سازی و ارتباط فروشگاه های مصرف در تمام کشور با یکدیگر و استفاده از نیروهای متخصص حرفه ای و رها سازی نیروهای مامور بی انگیزه دولتی، تنوع بخشی به منابع درآمدی، تعطیل نمودن فروشگاه های کوچک مقیاس و زیان ده و افزایش کارایی واحدها، برگزاری نمایشگاه های فصلی و مراکز عرضه مستقیم.
۵-تحول در نظام مالی سازمان: مدیریت بهینه نقدینگی، تدوین پرتفوی ریسک مالی سازمان، تهیه صورتهای مالی شفاف، ایجاد نظام واحد مالی- اعتباری شفاف در سازمان تعاونیهای اعتباری و واحدهای تابعه، گزارش دهی و گزارش گیری مالی بهنگام، ساماندهی مدیریت هزینه کردها، تجمیع منابع مالی تحت لوای هولدینگ های اعتباری پرقدرت، تجمیع منابع در یک بانک تخصصی جهت بالا بردن توان چانه زنی و اخذ تسهیلات با اهرم بالاتر، افزایش سرمایه منظم واحدهای اعتباری، پایش دقیق بدهی ها، مطالبات حال شده و مهندسی اندوخته های احتیاطی و قانونی، تشکیل نهادهای پرقدرت جدید مالی و استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند انواع صکوک، استصناع، مرابحه، سلف و سلف موازی و پتانسیل های موجود در برگ زرد تعاونی ها، استفاده از ابزارهای مشتقه مالی و خطوط اعتباری فاینانس، یوزانس، ریفاینانس، و اتصال شبکه تعاونی به نظام مالی بین المللی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی، استفاده بهینه از ظرفیتهای صندوق توسعه سرمایهگذاری و بانک کشاورزی و صندوق های تخصصی، در راستای توانمندسازی مالی - اعتباری شبکه تعاون کشور.
۶-تحول، تقویت، احیاء و ایجاد زیر ساختهای فیزیکی مورد نیازشبکه سازمان: از طریق ساماندهی آمایش منطقه ای زنجیره های سرد، ساخت انبار، سردخانه، شبکه حمل و نقل تخصصی، صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری، بسته بندی، ایجاد پایانه های صادراتی مرزی جهت تسهیل صادرات و واردات محصولات کشاورزی با همکاری بخش خصوصی و اصناف، ورود و فعال شدن اتحادیهها و تعاونیها در مدیریت زنجیره ارزش به منظور هماهنگی و یکپارچگی حلقههای متعدد زنجیره در راستای ارزش افزایی و برگشت سودهای ایجاد شده در مراحل مختلف به تعاونیها و اعضاء، هماهنگی اتحادیهها برای ورود منسجم به عرصه رقابت در بازار داخلی و خارجی، ایجاد مراکز مبادله و عرضه مستقیم، ایجاد شرکت بازرگانی کشاورزی و توسعه صادرات (شامل عمده فروشی و بنکداری)
۷-تحول در نظام اداری سازمان: از طریق چابک سازی واحدها، ایجاد واحدهای تخصصی جدید، کوچک سازی ستاد سازمان، واگذاری تصدی های غیر ضرور، جوان سازی سازمان، جذب تحصیلکردگان با مدرک فوق لیسانس، بازنشستگی بهنگام نیروها، استفاده از ظرفیتهای اساسنامه ای، مجمعی و هیات مدیره ای برای مقررات زدایی و حذف فرآیندهای اداری غیر ضروری، ساماندهی مجامع، ادغام تعاونیهای کوچک، زیانده، ناکارآمد، فاقد سرمایه و ایجاد تعاونیهای کارآمد و بازنگری قوانین و مقررات در جهت اصلاح مولفههای موثر بر کارآمدی سازمان تعاون روستایی در انجام ماموریتهای محوله.
۸-تحول در نظام صنفی موجود کشاورزی و انجمنهای صنفی مشاغل کشاورزی: تقویت نظام صنفی، ایجاد نهادهای تخصصی جدید، همکاری با اتاقهای بازرگانی، جلب مشارکت اصناف، استاندارد سازی و هویت بخشیدن به مشاغل بخش، برنامه محور کردن صنف و صنوف اصیل در مقوله هدایت، حمایت و نظارت بر مشاغل بخش در چارچوب مقررات صنفی و قوانین مرتبط با بخش کشاورزی.
۹-تحول در نظام بهره برداری کشاورزی کشور: از طریق حرکت به سمت ایجاد شرکتهای سهامی زراعی و کشت و صنعت های بزرگ و تغییر وضعیت حقوقی و مدیریتی شرکتهای تعاونی تولید روستایی به شرکتهای سهامی زراعی، تقویت منابع مالی، افزایش سرمایه، توان تخصصی، با ارزش نمودن سهام، قابل خرید و فروش کردن سهام شرکتها، حرکت به سمت ایجاد نظام های بهره برداری کاراتر در زنجیره تامین و عرضه این واحدها.
۱۰-تجدید نظر در کارکردها و ساختار مالی واحدهای اعتباری سازمان مرکزی تعاون روستایی: ضرورت انتظام بخشی و محدود نمودن فعالیتهای مالی–اعتباری شرکت های تعاونی روستایی و صندوق تعاون ایرانیان، تعیین ضوابطی جدید برای ادامه فعالیت این واحدهای اعتباری که میتواند فارغ از حل تدریجی و مسالمت آمیز بحران پدید آمده ناشی از سوء مدیریت های مبتلابه گذشته، ازگسترش و بسط بحران مالی در این واحدها جلوگیری نماید. ایجاد مدیریت حرفه ای، کنترل های درونی بیشتر، ضرورت حسابرسی دقیق و مدیریت بهینه مالی این واحدها، توقف هر گونه صور متنوع واسطه گری وجوه در واحدهای اعتباری تعاونی ها و مداخله افراد غیر عضو.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد:قطعا اعمال در برنامه های اصلاحی فوق به تحول در امر نظارت، کنترل، بازرسی و ارزیابی مستمر سازمان به منظور؛ سالم سازی، اعتمادسازی، حذف اقدامات خارج از ضوابط و ترویج اخلاق حرفهای مبتنی بر اصول تعاون، خواهد انجامید و آینده ای اطمینان بخش را در حیات سازمان رقم خواهد زد.
منبع: سازمان مرکزی تعاون روستایی