ایران فرصت تبدیل به هاب ترانزیتی بین آسیا و اروپا را نقد میکند
در حالی که اجلاس جهانی اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) در پکن برگزار شد، ایران با هدف تبدیل به یک هاب ترانزیتی بین آسیا و اروپا، به بررسی فرصتهای نوآورانه در صنعت ریلی پرداخت و گامهای جدیدی در جهت تقویت همکاریها و نقش منطقهای خود برداشت.

پکن، این هفته میزبان یکصد و ششمین اجلاس مجمععمومی اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) بود که با حضور مقامات ارشد ایران از جمله معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن ایران، جبارعلی ذاکری، برگزار شد. این اجلاس بهویژه در آستانه دوازدهمین همایش جهانی راهآهن سریعالسیر، بهعنوان یک فرصت طلایی برای تاکید بر همکاریهای بینالمللی و نوآوری در صنعت ریلی محسوب میشود. رئیس UIC، فرانسوا دوان، در این اجلاس بر اهمیت ارتباط میان شیوههای مختلف حملونقل تاکید کرد و همکاری و نوآوری را بهعنوان عوامل کلیدی در تحول حملونقل جهانی معرفی کرد. ایران با عضویت فعال در این اتحادیه میتواند بهخوبی از این فرصتها بهرهبرداری کرده و نقش خود را بهعنوان یک هاب ترانزیتی بین آسیا و اروپا تقویت کند.حضور ایران در این اجلاس مزایای متعددی به همراه دارد. نخستین و مهمترین آن، افزایش نفوذ و نقش منطقهای ایران است. با توسعه زیرساختهای ریلی و راهاندازی مسیرهای جدید، ایران میتواند به عنوان یک مرکز ترانزیت کالا و مسافر در منطقه شناخته شود. از جنبه اقتصادی، ایران با توجه به پروژههای متعدد ریلی که در دست اجرا دارد، میتواند سهم بیشتری از ترانزیت کالا و مسافر را به خود اختصاص دهد و درآمد ارزی خود را افزایش دهد. تقویت روابط ریلی با کشورهای آسیای مرکزی و اروپا نیز به کاهش وابستگی به همسایگان خود، نظیر آذربایجان و ترکیه، کمک خواهد کرد و ایران را به مسیرهای جایگزین متصل میسازد.
ایران در حال حاضر در چندین پروژه ریلی استراتژیک منطقهای مشارکت دارد. از جمله این پروژهها میتوان به راهآهن خواف-هرات اشاره کرد که ایران را به افغانستان و سپس به آسیای مرکزی و چین متصل میکند. همچنین، راهآهن شلمچه-بصره بهعنوان یک مسیر حیاتی برای اتصال ایران به بازارهای عراق و سوریه و دسترسی به مدیترانه مهم است.پروژههای دیگری مانند راهآهن رشت-آستارا که بخشی از کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) محسوب میشود، و راهآهن چابهار-زاهدان که بهعنوان یک مسیر استراتژیک برای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی شناخته میشود، نیز در حال توسعه هستند. همچنین، راهآهن چین-ایران که به احیای جاده ابریشم 2000 ساله کمک میکند، علاوه بر ارتباط ریلی و تجاری ایران با دومین قدرت اقتصادی جهان، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و اروپا را تسهیل میکند.به گفته کریم نائینی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، حضور ایران در اجلاسهای بینالمللی حملونقل، پروژههای ریلی متعدد منطقهای و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، میتواند ایران را به عنوان یکی از بازیگران اصلی ترانزیت اوراسیا معرفی کند. چندی پیش نیز جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن، به هدف دستیابی به ۶۰ میلیون تن ترانزیت بار اشاره کرده بود.با این تحولات، ایران به عنوان یک راهبرد ترانزیتی جدید در اوراسیا به شمار میآید و میتواند در آینده نزدیک نقش کلیدیتری در تجارت جهانی ایفا کند.
منبع: فارس
مطالب مرتبط