با هدف تسریع در روند اجرای کار:
بازدید معاونین وزیر راه و شهرسازی ، استاندار گیلان و مدیرکل راه و شهرسازی از راه آهن رشت –قزوین
خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در راس هیاتی و با حضور، حسن نیا معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، مصطفی سالاری استاندار گیلان و علی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی از روند پیشرفت راه آهن رشت-قزوین بازدید کردند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان بازدید از این پروژه گفت:راه آهن رشت- قزوین یکی از مهم ترین وسخت ترین خط های ریلی کشور است که با حجم عملیاتی بالا در حال ساخت می باشد.
وی با اشاره به سخت گذر بودن بخشهایی از مسیر عبور راه اهن رشت- قزوین خاطر نشان کرد:از مجموع 164 کیلومتر این پروژه 28 کیلومتر آن از مسیر تونل وگالری و8 کیلومتران از روی پل عبور می کند که از لحاظ حجم کاری جزء بزرگترین پروژه های ریلی کشور محسوب می شود.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: با هزینههای امروز میتوان گفت پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریقشده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه کردهایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود.
خادمی تصریح کرد: در محدوده ۵۵ کیلومتری اتوبان قزوین به رشت برای نصب تیرهای ۱۰۰ متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیدهای است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار همراهی داریم.
وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع ۱۶۵ کیلومتر مسیر حدود ۱۸ کیلومتر آن باقیمانده ، که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل پروژه را نداریم.
خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید درروی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود ۲۵۰ تُن وزن و هرکدام ۱۰۰ متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغهای برای تکمیل نداریم.
وی با بیان اینکه با اتمام این پروژه آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل می گردد،تصریح کرد: با ادامه خط آهن قزوین-رشت به انزلی وآستارایکی از مهم ترین پروژه های ریلی شمال به جنوب تکمیل می گردد که این امر می تواند در ترانزیت کالا ومسافر نقش بارزی ایفا نماید.
وی عنوان کرد: تلاش کردهایم تمامی تجهیزات موردنیاز شبکه ریلی را از داخل تامین کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد.
گفتنی است: مسیر خط آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است و ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود و این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند