برندهای ملی گیلان ، معرف هویت استان
سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان گفت: برندهای ملی گیلان ، همراه با ذائقه مصرف کننده و معرف هویت و کیفیت کالاها و خدمات این استان است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از ایسنا، افشین سروش با بیان اینکه" برند صرفا یک نشان تجاری نیست گفت: روزانه هزاران شرکت در دنیا ایجاد و با یک نام و نشان تجاری ثبت میشوند اما بسیاری از آنها فقط به علت تبلیغات بیشتر محصولاتشان ، نسبت دیگر شرکت ها، شهرت بیشتری دارند و برند محسوب نمیشوند.
وی افزود: برند،یک طرح،نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخصکننده خدمات محصولی خاص باشد و بتواند محصولات قابل اطمینان،دارای عملکرد خوب وکیفیت بالا و خدمات پس از فروش معتبر را ارائه دهد و با مجموعه این ویژگی ها،خود را از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز کند و ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی کسب کند،نه اینکه فقط از طریق تبلیغات معروف شود.
سروش خاطر نشان کرد: از آنجا که در ساز و کار صدور پروانه بهره برداری،فقط به نام شرکت اکتفا می شود و الزامی برای ثبت "نشان تجاری یا برند" وجود ندارد،اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان،آماری ازمجموع برندهای گیلان در دست ندارد.
سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه 25برند معروف ملی گیلان،بانی اشتغال مستقیم7هزار و 500 نفر شده است،گفت: برای 15هزار نفر هم در شبکه توزیع،غیرمستقیم شغل ایجاد شده که البته با درنظر گرفتن اصناف و فروشگاه های عرضه محصولات تولیدی این برندها،آمار اشتغال غیرمستقیم بیش از این تعداد است که تاکنون بررسی و درجایی ثبت نشده است.
سروش با استناد به آخرین آمار صادرات محصولات در سال 95،سهم 25 برند ملی استان از صادرات را سالانه حدود 36 هزارتن کالا به ارزش حدود 45 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: محصولات صنایع غذایی و دارویی و پوشاک بیشترین محصولات دارای برند ملی گیلان است که به عراق،افغانستان،روسیه،آذربایجان،تاجیکستان،ترکمنستان و قزاقستان صادر میشود .
وی می گوید: برندهای مهم گیلان،افزون بر بلند آوازگی و شهرتی که باتبلیغات کسب کرده اند،توانسته اند با شناسایی ذائقه ونیاز مشتری،بررسی وضعیت تولید رقبا،متنوع سازی،ارتقاء کیفیت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا،ایجاد شبکه توزیع مناسب و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب،خود را درفهرست برندهای ملی مشهور کشور جای دهند و با پس دادن امتحان خود به مشتریان،اطمینان و اعتماد آنان را جلب کنند.