تداوم رشد جابهجایی کالا در امتداد کریدور شمال-جنوب
روند رو به رشد تردد کامیون شاخه غربی کریدور شمال-جنوب و عبور از مرز آستارا، نیازمند جلسات منظم سهجانبه بخشهای دولتی و غیردولتی سه کشور ذینفع است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" در سال ۱۳۷۹ اجرای کریدور شمال-جنوب که متشکل از سه بال شرقی (آسیای مرکزی)، میانی (دریای خزر) و غربی (قفقاز) است، توسط ایران، روسیه و هند کلید خورد. بال غربی آن که پیوند دهنده ریلی سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه محسوب میشود، در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفتهاست.آذربایجان که یکی از کشورهای ذینفع کریدور بینالمللی شمال-جنوب محسوب میشود، تلاشهای متعددی برای پررنگتر شدن نقش خود در این کریدور کردهاست. از جمله این تلاش ها می توان به ساخت پل آستارا-آستارا و توسعه پایانه مرزی آستارا به منظور تسهیل جابهجایی ۵ میلیون تن بار اشاره کرد.طبق نظر کارشناسان، آستارا گلوگاه کریدور شمال-جنوب عنوان شدهاست به طوری که در سالهای اخیر، صف طولانی کامیونها در پشت مرز و توقفهای طولانی ۱۰ الی ۳۰ روزه، ترانزیت تایم کریدور شمال-جنوب را افزایش داده بود و از مطلوبیت این کریدور بینالمللی برای بازرگانان کاسته شدهبود.با این حال در چند سال اخیر، این مرز روند رو به رشدی را پیموده است. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای، از افزایش ۲۱ درصدی خروجی مرز و تردد ۷۶ هزار دستگاه کامیون طی هفتماهه امسال از مرز آستارا به عنوان مهمترین مرز شاخه غربی کریدور شمال-جنوب خبر داد. همچنین ترانزیت ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد را تجربه کردهاست و به حجم ترانزیت ورودی ۵۲۵ هزار تن رسیدهاست.
وی این رشد را پیامدهای توافقات حملونقل بینالمللی سهجانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، اقدامات ملی برای تسهیل تجارت بین ایران و کشورهای منطقه اوراسیا، تفاهمهای تجارت ترجیحی، راهاندازی سامانه نوبتدهی مکانیزه مرز آستارا در سال جاری، توسعه زیرساختها و بهسازی پلها و افزایش فضای پارکینگ پسکرانه مرزی به میزان ۲.۲ هکتار عنوان کردهاست.هدایتی در مورد سامانه نوبتدهی مکانیزه مرز آستارا گفت: این سامانه در سال جاری شاهد رشد ۱۶ درصدی تقاضای سفر و صدور نوبت برای رانندگان ایرانی و خارجی بودهاست. متوسط تعداد نوبت صادره در روز ۲۰۸ فقره بوده و بیشترین رکورد نوبت صادره متعلق به اردیبهشت ماه با ۲۳۸ فقره ثبتی بودهاست.همچنین وی از استقبال رانندگان و شرکتهای حملونقل بینالمللی در استفاده از سامانه نوبتدهی، کنترل ترافیک ناوگان تجاری سنگین در محدوده شهر آستارا و رضایتمندی رانندگان سایر ملیتها در استفاده از این مرز خبر داد.مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی تصریح کرد با توجه به آغاز دوره اوج تقاضای صادرات و ترانزیت در سال جاری، سازمان راهداری و حملونقل جادهای با همکاری همه دستگاههای دولتی در سطح ملی و استانی، در تلاش است تا عملکرد مرز آستارا را بهبود ببخشد و خدمات لجستیکی درخور به تجّار، بازرگانان، رانندگان و شرکتهای حملونقل ارائه کند.به گزارش فارس، جلسات و همکاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه با محوریت کریدور شمال-جنوب، باید به صورت منظم در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی برگزار گردد که بازرگانان و فورواردرهای این کریدور بتوانند نقش کاربردی خود را در تصمیمسازی، پیادهسازی و افزایش کارآیی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب ایفا کنند.
منبع: فارس
مطالب مرتبط