عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان تنها به دنبال گذران امور روزمره هستند، گفت: اگرچه تعرفه بالای واردات در جهت حمایت از تولید داخل است اما این امر تولیدکننده داخلی را تنبل کرده است.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" امین نورقلیپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: در حال حاضر شرایط بازار خاص است و از معادلات منطقی پیروی نمیکند به همین دلیل علیرغم اینکه هر ساله پس از تعطیلی نوروز قیمت خودور کاهش پیدا میکرد در سال جاری این روند صعودی بود.
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم اختصاص دلار ارزان قیمت و کاهش ارزش ریال چالش بزرگی را پیش روی خودروسازان قرار داده است، افزود: شرایط بین المللی و داخلی به گونه ای شده که تولید برای خودروسازان هزینهبر و به ضرر است.
ایران به معنای واقعی خودروساز نبوده و تنها مونتاژکار است
وی اظهار کرد: اگرچه صنعت خودروسازی در سالهای اخیر پیشرفتهایی داشت اما ایران به معنای واقعی خودروساز نیست و تنها مونتاژکار است. البته در حال حاضر خودروسازان پلت فرمهایی طراحی کردهاند که به عنوان خودروی ملی تعریف میشود.
نوسانات اقتصادی مانع تحقیق و توسعه خودروسازان است
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مادامی که خودروسازان راه به بازارهای جهانی پیدا نکنند به عنوان خودروساز شناخته نمیشوند، خاطرنشان کرد: ایران در طول 10 سال گذشته با نوسانات اقتصادی متعدد روبه رو بود و این امر مانع تحقیق و توسعه شده است.
خودروسازان رغبتی برای پیشرفت ندارند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان بازار انحصاری را در اختیار دارند، ادامه داد: از آنجایی که بازار خودرو در داخل رقابتی نیست، خودروسازان تلاشی برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام نمیدهند.
اگرچه تعرفه بالای واردات در جهت حمایت از تولید داخل است اما تولیدکننده داخلی را تنبل کرده است
وی با بیان اینکه خودروسازان تنها به دنبال گذران امور روزمره هستند، تصریح کرد: اگرچه تعرفه بالای واردات در جهت حمایت از تولید داخل است اما تولیدکننده داخلی را تنبل کرده است به همین دلیل فعالان این صنعت تلاشی برای توسعه و پیشرفت انجام نمیدهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به تاثیر هزینه سربار در قیمت خودرو، گفت: سایپا 11 هزار نفر نیروی انسانی مازاد دارد، نیروی مازاد ایران خودرو از این تعداد نیز بیشتر است و این امر هزینه بسیاری به خودروسازان تحمیل کرده است.
منبع: خانه ملت