توضیحات معاون اقتصادی وزارت صمت درباره طرح پیش فروش لوازم خانگی:
دولت مداخله نمی کند/هر واحد تولیدی با ضوابط از پیش تعیین شده اقدام کند
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد: هر واحد تولیدی با رعایت ضوابطی میتواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژهای که بواسطه اطلاعرسانی کامل در اختیار مصرفکننده قرار میدهد، نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام نماید.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حسن یونس سینکی با تاکید بر عدم لزوم مداخله دولت در اجرای این طرح افزود: در این طرح تولید کنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و اطلاع رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیش فروش محصولات خود بپردازند.
وی با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازارتصریح کرد: طرح پیشنهادی پیشفروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رای به عدم تجانس موضوع با شان کارگروه تنظیم بازار دادند.
سینکی ادامه داد: با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای مطرح شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا و موارد ذکر شده ؛با این طرح موافقت کرد.
به گفته وی افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت مصرف کننده با حذف واسطه گری و کاهش قیمت های کاذب ( کاهش حاشیه بازریابی) ،کمک به واحد صنعتی در جهت تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید ، جذب نقدینگی سرگردان که طی یکسال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن به سوی تولید اشتغال زا و دارای ارزش افزوده ، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ملحوظ بودن وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرف کننده از نقاط قوت این طرح بوده است.
همچنین ، کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخها به دنبال شرایط تحریمی ، جلوگیری از رکود تورمی ، افزایش احتمالی مقادیر عرضه ( ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی ) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمتهاو امکان کنترل بیشتر بر آن ، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیش بینی دقیق تر در واردات مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب فروش اقساطی و پیش فروش مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد.
سینکی همچنین با تشریح نقاط ضعف و تهدیدها ی اجرای این طرح گفت : تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش فروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولید کنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی ، نامشخص بودن سازو کار تضمین کننده ایفای تعهد واحد تولیدی ،کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو ، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه ای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخ گذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله چالش ها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.
نامشخص بودن سازو کار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح ، احتمال شکل گیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حواله های پیش فروش ، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی ) با توجه به شرایط تحریمی کشور و خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل ،نقاط ضعف دیگراین طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت بدان اشاره کرد.
وی همچنین تصریح کرد: که نوع قرار داد حقوقی پیش بینی شده به نفع مصرف کننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یک ماهه تحویل شود.
سینکی تاکید کرد: بر این اساس، هرگونه دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده میتواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژهای که بواسطه اطلاعرسانی کامل در اختیار مصرفکننده قرار میدهد، نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام کند.
منبع: شاتا