راهکارهای ارتقای سرمایهگذاری ایرانیان در قاره آفریقا
در راستای توسعه روابط و تقویت تجارت، صندوق ضمانت صادرات با حدود۳میلیارد دلار از سرمایهگذاری ایرانیان در قاره آفریقا حمایت میکند.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در نشست اطلس تجارت ایران در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: همچنین صندوق توسعه ملی حدود ۲میلیارد یورو پشتیبانی از طرحهای استارتآپ - کارآفرینی در حوزه توسعه تجارت انجام میدهد. وی افزود: آفریقا با جمعیت بزرگ و بازار گسترده، فرصتهای قابلتوجهی در زمینه کالا، خدمات فنی - مهندسی و سرمایهگذاری دارد، اما در این عرصه نیازمند زیرساختها، سیاستگذاری و حمایت دولتی هستیم. رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با انتقاد از فقدان نقشه راه تجارت اظهار کرد: در بازار صادراتی تاکنون با چالشهای متعددی روبهرو هستیم که باید بازارها و وضعیت تجارت کشورها را به صورت نظاممند رصد کنیم.
تقویت هوشمند سازی از اقتصاد جزیره ای جلوگیری می کند
وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت، معاونت دیپلماسی اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران باید با مشارکت بخش خصوصی هوشمندسازی را تقویت کنند و نقشه راه اجرایی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولت ارائه شود تا از اقتصاد جزیرهای جلوگیری شود. برهمن عنوان کرد: باید نقشه راه مشترکی برای حرکت به سمت بازارهای هدف از جمله آفریقا ترسیم شود چرا که آفریقا به عنوان بازار آینده با جمعیت حدود یکمیلیارد و ۴۵۰میلیون نفر، فرصتهای کالا و خدمات فنی-مهندسی مهمی دارد.
لزوم تدوین نقشه راه صادراتی حرفهای برای توسعه بازارهای منطقهای
وی تاکید کرد: اقتصاد منطقهای و روابط با همسایگان نشان میدهد که تنها با حضور کشورهایی مثل عراق و سایر همسایگان نمیتوان نتیجه مطلوب گرفت؛ نیازمند راهبردهای روشن و پشتیبانی دولت برای توسعه بازارهای تجارتی هستیم. رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا خاطرنشان کرد: نیازمند تقویت ظرفیتهای صادراتی به صورت حرفهای و مستقل از هیجانهای کوتاهمدت هستیم از این رو ایجاد «نقشه راه صادراتی حرفهای» به جای رویکردهای هیجانی و کوتاهمدت، با بررسی دقیق بازارها، مسیرهای ورود به بازارهای جهانی به ویژه آفریقا را فراهم میکند.
تاکید بر نقش رایزنان در توسعه تجارت ایران
رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در پایان گفت: کشورهایی مانند ترکیه در آفریقا ۴۴ رایزن بازرگانی دارند این در حالی است که ایران تنها سه رایزن فعال دارد در همین راستا نیازمند بهرهمندی از ابزار دیپلماسی اقتصادی هستیم. بایستی تجارت خود را با کشورهای همسایه، آفریقا و سایر بازارهای نوظهور افزایش دهیم.