رشت–آستارا قلب تپنده کریدور شمال–جنوب
در سفر ئیسجمهور دکتر مسعود پزشکیان به شهرستان مرزی آستارا، پروژه راهآهن رشت–آستارا به عنوان یکی از اولویتهای اصلی دولت معرفی شد.

پزشکیان با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیکی مسیر ریلی رشت-آستارا، تکمیل آن را حلقه نهایی کریدور شمال–جنوب دانست که میتواند ایران را به اوراسیا و کشورهای روسیه، فنلاند و شرق اروپا متصل کند و نقش کلیدی در ترانزیت کالا ایفا نماید. او تاکید کرد که این خط ریلی جایگزینی جدی برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز و خطوط ترانزیتی ترکیه خواهد بود و توسعه صادرات و تجارت خارجی کشور را شتاب میبخشد.پزشکیان همچنین بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای مرزی آستارا، از جمله بندر و پایانه ریلی مشترک با جمهوری آذربایجان، تاکید کرد و گفت: تکمیل زیرساختهای این منطقه میتواند مشکلات تردد کامیونهای ترانزیتی را حل کند و زمینهساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در گیلان باشد.به گفته مسئولان، این پروژه نه تنها یک مسیر حملونقل بلکه پلی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش سهم ایران از ترانزیت جهانی خواهد بود.به گزارش فارس، کریدور شمال–جنوب، یکی از مهمترین راههای ترانزیتی بینالمللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیجفارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار میکند. این کریدور با کاهش قابلتوجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابتپذیری حملونقل ایران در سطح جهانی کمک میکند.کریدور بینالمللی و ۷۲۰۰ کیلومتری شمال-جنوب (INSTC) در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران بود.کریدور بینالمللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریایخزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است.
در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد. این خط ریلی امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر، دریای خلیج فارس و کشورهای قفقاز را فراهم میکند که هدفگذاری این خط ریلی جابهجایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود.خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم میکند، قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که رایزنیهای مالی آن در حال انجام است.مهدی باقری، کارشناس حملونقل اندیشکده هِتِکس (HETEX)، عنوان کرد که خط ریلی رشت-آستارا مزایای زیادی برای ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز دارد. این طرح با کریدور ترانزیتی جنوب-غرب (از خلیج فارس به دریای سیاه) همپوشانی دارد و میتواند به دلیل حجم بالای تقاضای حملونقل در مناطق غربی روسیه، تعداد کشورهای واسطه را به یک کشور کاهش دهد و مسیری کوتاهتر به سمت اروپا نسبت به دو شاخه میانی (دریای خزر) و شرقی (آسیای مرکزی) فراهم کند.باقری ادامه داد: احداث خط ریلی رشت-آستارا ضروری است اما در کنار آن نباید از فرصتهای دریایخزر غافل بشویم.وی تصریح کرد: با ارتباط مستقیم دریایی با روسیه، واسطهای بین دو کشور وجود ندارد، مسیر جایگزینی برای مسیر آذربایجان به وقت ضرورت در دسترس میباشد و ظرفیتهای قابلتوجه کشورمان در کشتیرانی و تجارت دریایخزر احیا میشود.
منبع: فارس
مطالب مرتبط