سهم ناچیز ایران از بازار 6 هزار میلیارددلاری برند حلال
اتاقهای بازرگانی اصفهان و البرز درباره مشارکت چندجانبه در برگزاری رویداد بینالمللی برند حلال در اردیبهشت 1404 موافقت کردند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی اصفهان، حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در نشست مشترک با دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: همانطور که تجربه موفق سایر کشورها نشان داده است، مشارکت بخش خصوصی در فعالیتها میتواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و برای برونرفت از معضلات اقتصادی راهگشا باشد. همراهی و همگرایی بخش دولتی و بخش خصوصی در برگزاری رویدادها و پیشبرد اهداف بسیار امیدبخش است.
اتاق بازرگانی اصفهان برای رویداد بین المللی همایش و نمایشگاه برند حلال اعلام آمادگی کرد
وی در ادامه درباره برگزاری رویداد بینالمللی همایش و نمایشگاه برند حلال، به اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای مشارکت در برگزاری همایش و نمایشگاه حلال پرداخت و افزود: معتقدیم رونق این بخش به نفع کل کشور است. از اینرو پیشنهاد میکنیم کارگروهی متشکل از اتاقهای بازرگانی استانها، اتاق بازرگانی ایران، شرکت نمایشگاهها و سازمان ملی استاندارد تشکیل و در اسرعوقت فعالیتهای اجرایی و برنامهریزیها برای برگزاری باشکوهتر این رویداد آغاز شود.
برند حلال در واقع بحث نوعی استانداردنویسی است
سید ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل دفتر تخصصی امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این جلسه گفت: پیش از این، اختلافنظرهایی درباره مرجع متولی صدور گواهی حلال در کشور وجود داشت که خوشبختانه از سال ۹۶ تاکنون با تصویب قانونی، سازمان ملی استاندارد بهعنوان تنها نهاد صادرکننده گواهی حلال معرفی شد. بهتازگی در همکاری با اتاق بازرگانی ایران، بخشی از امور اجرایی و فرایند ارزیابی به مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی (ایکریک) واگذار شده است و متقاضیان از سوی این مرکز به سازمان ملی استاندارد برای صدور گواهی حلال معرفی میشوند.
برند حلال در جهان بسیار گسترده و شناخته شده است و گردش مالی در حدود 6 هزار میلیارد دلار دارد
وی در ادامه افزود: پیش از این سهم ایران از این بازار نزدیک به ۱۲ درصد بود؛ ولی متاسفانه این عدد اکنون به ۱/۰ درصد رسیده و این در حالی است که استان اصفهان با توجه به ظرفیتهای بالای تولیدی صنایع غذایی و جاذبههای گردشگری بهتنهایی میتواند دو تا سه درصد از این بازار بزرگ جهانی را به خود اختصاص دهد. بهعنوان نمونه یک بیمارستان حلال در مالزی فعالیت میکند که در آن به مسلمانان سراسر دنیا خدمات بر اساس موازین اسلامی ارائه میدهد و استقبال خوبی نیز از آن شده است.
از سال گذشته موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) روز ۱۷ می را بهعنوان روز جهانی حلال نامگذاری کرده است
ابراهیمی همچنین اظهار داشت: سال گذشته بهرغم محدودیت زمانی، توانستیم برای نخستین بار در کشور نمایشگاه ملی برند حلال را برگزار کنیم. امسال در صدد هستیم همزمان با این مناسبت جهانی یک رویداد بزرگ بینالمللی در کشور برگزار کنیم. این امر مشارکت همه نهادها چه دولتی و چه بخش خصوصی را میطلبد تا بتوانیم ایران را به جایگاه واقعیاش در این عرصه برسانیم. بر این اساس تاکنون رایزنیهایی نیز انجام دادهایم و موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) نیز برای همراهی و کمک در برگزاری این رویداد اعلام آمادگی کرده و این فرصت بسیار خوبی برای کشور و فعالان اقتصادی است که باید از آن استفاده کنیم.
باید همه کشور بهویژه استانهایی که در زمینه برند حلال ظرفیتهای زیادی دارند، در کنار هم تلاش کنیم تا رویداد برند حلال باشکوه و اثرگذار برگزار شود
سید محمدباقر رضوی تقوی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز نیز در این جلسه گفت: در همین راستا برای شروع پیشنهاد شده یک تفاهمنامه همکاری چهارجانبه میان اتاق بازرگانی البرز، اتاق بازرگانی اصفهان، SMIIC و شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان امضا شود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر رقبای ما در کشورهای حاشیه خلیجفارس بهویژه عربستان سعودی سرمایهگذاری قابلتوجهی در این زمینه انجام دادهاند و تلاش میکنند سهم خود را در این بازار جهانی افزایش دهند. در کشور ما در حوزههای بسیاری از جمله صنایع غذایی، گردشگری، محصولات آرایشی و بهداشتی ظرفیتهای زیادی وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده است. احمد غلامی، دبیرکل اتاق بازرگانی البرز نیز گفت: برگزاری رویداد برند حلال زمینه همکاری اتاقهای بازرگانی اصفهان و البرز را فراهم آورده است و امیدواریم امضای این تفاهمنامه شروعی برای مشارکتهای بیشتر باشد. با توجه به اینکه زمان زیادی تا موعد برگزاری این رویداد در اردیبهشت ماه 1404 باقی نمانده است، باید از تمام ظرفیتهای موجود برای بهرهبرداری از این فرصت استفاده کنیم.