صنعت پخش، زیرساخت پنهان تابآوری غذایی در شرایط ضروری کشور شد
رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش استان البرز گفت: در شرایط اخیر کشور در زمان جنگ ۱۲ روزه، فعالان این صنعت کشور با واکنش سریع، تامین اقلام اساسی را در حساسترین لحظات ممکن کردند.

به گزارش"گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی اتاق کرج، حسین صادقی رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش استان البرز در نشست خبری انجمن شرکتهای صنعت پخش البرز افزود: فعالان صنعت پخش استان با حمایت اتاق کرج در هفتمین نمایشگاه بینالمللی صنعت پخش کشور از تجربهها، ظرفیتها و فناوریهای جدید خود رونمایی میکنند.
وی با اشاره به شعار هفتمین نمایشگاه صنعت پخش کشور که از ۱۴ تا ۱۷ مردادماه سال جاری برگزار میشود، بیان کرد: شعار نمایشگاه امسال "توسعه و همافزایی در مسیر تحول" است.رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش استان البرز در ادامه بیان کرد: امسال البرز با پاویون اختصاصی در هفتمین رویداد صنعت پخش کشور حضور خواهد داشت که فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان استان است، این مهم موقعیتی کمنظیر برای تعامل مستقیم تولیدکنندگان با مدیران شرکتهای توزیعی، بانکها، شرکتهای بیمه و فناور است؛ چراکه بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل بروکراسی اداری به این مدیران دسترسی ندارند و نمایشگاه این خلا را پر میکند.وی افزود: ما به دنبال استانداردسازی عملیات توزیع، بهروزرسانی سامانههای لجستیکی، معرفی فناوریهای نوین، آموزش نیروی انسانی و حذف واسطهها هستیم. همه اینها در جهت ارتقاء بهرهوری و کاهش هزینهها در زنجیره تامین است.
قدردانی از حمایت اتاق کرج
رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش استان البرز در ادامه از حمایتهای موثر اتاق کرج در فراهم کردن زمینه حضور شرکتهای پخش و تولیدی استان در این دوره از نمایشگاه صنعت پخش ایران تقدیر کرد و گفت: حمایتهای اتاق البرز نقش مهمی در تقویت حضور استان در این رویداد ملی داشته است و این پشتیبانی درنهایت منافع مستقیم برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی البرز خواهد داشت. وی در بخش دیگری با بیان اینکه صنعت پخش یکی از حلقههای اصلی زنجیره تامین در کشور است که باوجود نقش کلیدی، چندان به آن توجه نمیشود، گفت: ما حدود ۹ تا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در حوزه پخش پوشش میدهیم و با ۲ هزار شرکت فعال، بیش از ۱۰۰ قلم کالای اساسی و پر کشش را توزیع میکنیم.
با ورود فناوری، بهویژه هوش مصنوعی، تلاش داریم عملیات لجستیکی را کارآمدتر کنیم تا هزینههای توزیع کاهش یابد و کالا با قیمت نهایی پایینتری به دست مصرفکننده برسد
در ادامه این نشست، احمد غلامی خشگناب دبیرکل اتاق کرج با تاکید بر نقش حمایتی این نهاد از تشکلهای بخش خصوصی گفت: اتاق بازرگانی نهادی تسهیلگر است و بخشی از وظایف آن حمایت از تشکلهای اقتصادی مانند انجمن صنعت پخش است.
دبیرکل اتاق کرج تاکید کرد: با توجه به ظرفیتهای استان در حوزه توزیع، اتاق بازرگانی با افتخار از حضور فعال شرکتهای عضو انجمن صنعت پخش در نمایشگاههای این حوزه پشتیبانی کرده است.وی در ادامه افزود: اتاق کرج آمادگی دارد که دورههای آموزشی تخصصی مورد نیاز شرکتهای پخش را با همکاری انجمنهای بخش خصوصی استان برگزار کند، این آموزشها کاملاً کاربردی و متناسب با نیازهای روز فعالان اقتصادی است.
طرح پرسشهای رسانهای: از فناوری و صادرات تا برنامهریزی برای مواجهه با بحرانها
در بخش پایانی این نشست، صادقی رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش البرز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نقش این مجموعهها در تامین اقلام ضروری مانند مواد غذایی، دارو و شیر خشک در کشور، طی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر بیان کرد: در دوران بحرانها، بهویژه کرونا و جنگ اخیر، با ابتکاراتی نظیر استقرار ناوگان توزیع در معاونت غذا و داروی استان، توزیع سریع و منظم اقلام را انجام دادیم و امروز هم برای شرایط بحرانی آمادگی کامل داریم.
صادقی در خصوص حضور هیاتهای خارجی در البرز در زمینه همکاری با شرکتهای حوزه صنعت پخش استان گفت: امسال به دلیل برگزاری نمایشگاه صنعت پخش کشور در تهران، امکان حضور شرکتها و هیاتهای خارجی به مراتب بیشتر است، ما نیز با حمایت اتاق کرج در حال آمادهسازی زیرساختها برای بهرهبرداری حداکثری از این ظرفیت بینالمللی هستیم.
شرکتهای پخش ملزم به رعایت دقیق استانداردهای دمایی و رطوبتی هستند
صادقی گفت: بسیاری از این شرکتها هم اکنون از سامانههای ردیابی هوشمند، نرمافزارهای مدیریتی، GPS و سنسورهای کنترل دما در ناوگان توزیع خود استفاده میکنند تا سلامت کالاها حفظ شود و عملیات لجستیکی به شکل دقیق و قابل رصد انجام گیرد.رئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش استان البرز در بخش دیگری، نمایشگاه پیشرو این صنعت را بستری موثر برای ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و توزیعکنندگان در سطح ملی دانست و تاکید کرد: نمایشگاه صنعت پخش کشور فرصتی منحصر بهفرد برای ایجاد تعاملات تجاری بدون واسطه است.وی با اشاره به رویکرد ویژه امسال نمایشگاه در بهرهگیری از فناوری و تحول دیجیتال، هدف اصلی این حضور را چابکسازی زنجیره توزیع، کاهش هزینهها و درنهایت منتفع شدن مصرفکننده نهایی عنوان کرد.