قطعه سازان باید در اولویت استفاده از ارز بدون منشا قرار بگیرند
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به تبصره 1 طرح واردات خودرو مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز بدون منشا تصریح کرد: اگر قرار بر واردات خودرو با ارز بدون منشا است ابتدا تولید کنندگان داخل باید در اولویت استفاده از این ارز قرار بگیرند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به تبصره 1 طرح واردات خودرو مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز بدون منشا تصریح کرد: اگر قرار بر واردات خودرو با ارز بدون منشا است ابتدا تولید کنندگان داخل باید در اولویت استفاده از این ارز قرار بگیرند.
محمد رضا نجفی منش در خصوص ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعه اظهار داشت: با توجه به اینکه خودرو سازان جهانی قطعات مورد نیاز خود را از قطعه سازان مختلف دنیا تامین می کنند وارد کنندگان خودرو می توانند از این فرصت استفاده کرده و وارد مذاکره با خودرو سازان جهانی شوند تا در قبال خرید خودرو از آنها زمینه صادرات قطعات خودرو توسط قطعه سازان کشور را فراهم کنند. چنین مکانیزمی ضمن رونق بخشی به صنعت خودرو و قطعه کشور، موجب می شود با واردات خودرو به کشور که معولا خودروهای لوکس و گران قیمت هستند ارزی به کشور تحمیل نشود.
وی با اشاره به تبصره 1 طرح واردات خودرو تصریح کرد: مساله ای که در این طرح وجود دارد مجوز واردات خودرو با استفاده از ارز بدون منشا است این در حالی است که قطعه سازان سالهاست خواستار واردات مواد اولیه و قطعه با استفاده از ارز بدون منشا شدند اما همچنان با مخالفت بانک مرکزی در این زمینه مواجه هستیم. لذا اگر قرار بر واردات خودرو با ارز بدون منشا است ابتدا اجازه دهند تولید کنندگان داخل از این ارز استفاده کنند.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: واردات خودرو با ارز بدون منشا به نوعی تشکر از خودرو سازان جهانی است که در گذشته ما را از واردات خودرو تحریم کردند. اما از آن طرف اجازه واردات قطعه با ارز بدون منشا را به تولید کننده داخلی خود نمی دهیم.
نجفی منش درباره تمایل خودرو سازان به واردات خودرو در ازای صادرات قطعات خود، عنوان کرد: قطعه سازان شخصا تمایلی به واردات خودرو در ازای صادرات قطعات خود ندارند زیرا علاقه مند به استفاده از خودرو های داخل و قطعات آن هستند اما در کل مخالفتی با واردات خودرو ندارند و بیشتر راغب هستند ورود خودرو به کشور توسط تجار وارد کننده انجام شود و قطعه سازان تنها نقش صادر کننده قطعات خود و وارد کننده مواد اولیه و قطعاتی که در داخل تولید نمی شوند را داشته باشند.
این فعال صنعت قطعه سازی درباره چگونگی واردات خودرو از کشورهای که با آغاز تحریم ها همکاری خود با ایران را قطع کردند، اذعان داشت: همه کشورهایی که همکاری خود را با ایران قطع کردند با میل و رغبت خود اینکار را نکردند بلکه تحت فشارهای آمریکا ناچار به قطع همکاری شدند. حال اگر بخواهیم مجددا روابط خود را با آنها از سر بگیریم باید مساله برجام و FATF را حل کنیم تا کشورهای تحت فشار آمریکا بتوانند همکاری خود با ما را مجددا دنبال کنند./ خبر خودرو