لزوم تحکیم فرماندهی واحد تجارت خارجی
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران و دفتر مقررات صادرات و واردات به سازمان توسعه تجارت ایران ملحق شدند که این مساله گامی موثر در جهت ریلگذاری برای توسعه صادرات و تحکیم فرماندهی واحد تجارت خارجی کشور است. سازمان توسعه تجارت ایران بهعنوان متولی تجارت خارجی کشور، در سالهای گذشته، صرفا در حوزه صادرات فعال بوده و در این حوزه نیز، بهرغم تشکیل شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی، آنگونه که شایسته است شاهد همافزایی سایر دستگاهها در جهت توسعه صادرات نبودهایم.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، حضور کلیه دستگاههای اثرگذار بخشخصوصی و دولتی در شورایعالی صادرات غیرنفتی بیانگر اهمیت این شورا در تصمیمسازی بوده و لازم است شرایط به گونهای تعریف شود که با قرارگرفتن شورایعالی صادرات غیرنفتی در ذیل اصل ۱۲۷یا ۱۳۸قانون اساسی، مصوبات این شورا، لازم الاتّباع باشد. از سوی دیگر، تجارت، الزامات خود را داشته و لازم است در حوزههای مقررات و قوانین، مسائل بانکی و ضمانت، رویدادهای تجاری و... به گونهای برنامهریزی شود که شاهد تسهیل و تسریع در تجارت خارجی کشور باشیم.
بهنظر میرسد مهمترین کارکرد الحاقهای انجامشده- که لازم است از نظر سازمانی و ساختاری نیز الحاق انجام شود- حوزه مقررات صادرات و واردات بوده تا تجار و بازرگانان اعم از صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند بهراحتی اطلاعات و آخرین قوانین و مقررات صادرات و واردات را رصد کرده و بر اساس آنها برنامهریزی کنند. این قوانین و مقررات فقط در حوزه دفتر مقررات صادرات و واردات نبوده و سایر نهادهای اثرگذار همچون گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد و... مقرراتی را وضع میکنند که بعضا در تنافی و تضاد با سایر مقررات بوده و در صورت خروجی این مقررات از یک نهاد واحد، امکان پالایش مقررات وجود داشته و میتوان انتظار داشت مسیر توسعه صادرات غیرنفتی، بیش از پیش تسهیل شود.
از سوی دیگر، الحاق صندوق ضمانت صادرات ایران به هسته اصلی تجارت خارجی کشور یعنی سازمان توسعه تجارت ایران، به معنای هدایت ظرفیتهای موجود به بیمهنامهها و ضمانتنامههای صادراتی به حوزه اصلی خود است، بنابراین تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران از حیث افزایش سرمایه، همچنین هدایت بخشی از بودجه مشوقهای صادراتی جهت پرداخت بخشی از کارمزد بیمهنامهها و ضمانتنامههای صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
همچنین الحاق شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان بازوی اجرایی در حوزه رویدادهای تجاری مفید فایده بوده و لازم است نگاه جدیدی در اینخصوص صورت پذیرد. تغییر رویکرد فعالیت شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان برگزارکننده نمایشگاهها و نه بهعنوان یک نهاد دولتی ضرورتی انکارناپذیر بوده و بررسیهای سایر سازمانهای توسعه تجارت نشان میدهد که برگزاری نمایشگاهها و سایر رویدادهای تجاری بهعنوان مهمترین ابزار توسعه صادرات در ذیل سازمانهای توسعه تجارت تعریف شده و بهمعنای تمرکز فعالیتهای تجاری زیر چتر واحد است.
در کنار این موارد، اقداماتی همچون تشکیل اگزیم بانکها که در دو حوزه صادرات و واردات فعالیت میکنند ضروری بوده و در کوتاهمدت میتوان با تغییر رویکرد بانک توسعه صادرات از صادراتمحوری به تجارتمحوری، قدمهای موثری در حوزه تجارت خارجی برداشت./دنیای اقتصاد