هر کسی در دنیا دست کم یک برند محبوب دارد که تمام خاطراتش با آن معنا پیدا می کند. مثلا بعضی ها عاشق آدیداس هستند و فقط از محصولات این برند خرید می کنند. برخی دیگر هم در دنیای گوشی های هوشمند خود را طرفدار پر و پا قرص اپل می دانند. اگر دلایل این علاقه شدید را جویا شویم، به غیر از محصولات باکیفیت، احتمالا به نحوه آشنایی مشتریان با برندهای موردنظر نیز خواهیم رسید. خب اولین نکته ای که فرآیند آشنایی مشتریان با یک برند را رقم می زند، هویت بصری آن کسب و کار است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" بازاریابی یک رقابت تمام عیار است.کسب و کارهای کوچک و بزرگ در تلاشند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، توجه مشتریان را به خود جلب کنند و جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی، هویت بصری است.وقتی یک نفر وارد سوپرمارکت شده و قصد خرید یک نوشابه را دارد، به جای اینکه درباره برندهای مختلف این صنعت فکر کند، یک راست سراغ انتخاب از بین کوکاکولا یا پپسی خواهد رفت. شاید فکر کنید این اتفاق کاملا تصادفی است، اما اگر با دقت بیشتری ماجرا را بررسی کنیم، به نتایج جالبی خواهیم رسید. راستش را بخواهید، مشتریان بیشتر از اینکه براساس مقایسه منطقی محصولات دست به خرید بزنند، با چشم شان تصمیم می گیرند. این یعنی هر برندی که هویت بصری جذاب تری داشته باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت.
هویت بصری مجموعه ای از عناصر بصری است که یک برند را تعریف می کند
این عناصر شامل لوگو، رنگ ها، فونت ، تصاویر، طرح های گرافیکی و سایر عناصر بصری است که در تمام فرآیند ارتباط برند با مخاطب ها استفاده می شود. با این حساب در اینجا ما با مجموعه ای پیچیده و چندوجهی رو به رو هستیم که تقریبا تمام تجربه مشتریان را شکل می دهد. یک هویت بصری قوی می تواند مزایای زیادی برای بازاریابی یک کسب و کار داشته باشد. از آنجایی که شاید این ادعای ما کمی عجیب به نظر برسد، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای هویت بصری قوی بر روی مارکتینگ کسب و کارها بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با میانبری تازه برای بازاریابی بی دردسر آشنا شوید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. ما در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا بازاریابی تان را خیلی راحت تر و به دور از استرس های رایج دنبال کنید.
شناخت ساده و سریع برند
اولین و مهمترین مزیت هویت بصری قوی، افزایش سرعت شناخت برند است. یک هویت بصری قوی و متمایز، باعث می شود که برند در ذهن مخاطبان ماندگار شود و به راحتی قابل شناسایی باشد. این روزها برندهایی مثل مرسدس بنز یا بی ام و به راحتی آب خوردن از سوی مشتریان مورد شناسایی قرار می گیرند. این در حالی است که کسب و کارهای دیگر حتی با سابقه طولانی در بازار برای اثبات خود به مشتریان با دردسرهای بزرگی رو به رو هستند. یک مثال دیگر در این رابطه لوگوی اپل است. این لوگوی ساده اما موثر محسوب می شود. در عین حال ارزش های برند اپل یعنی سادگی، ظرافت و کارایی را به خوبی نشان می دهد. به همین دلیل حتی اگر کسی با محصولات اپل آشنا نباشد، با دیدن لوگوی این شرکت، فورا آن را می شناسد. معمولا تیم های بازاریابی دنبال راهکارهایی هستند تا با استفاده از آنها خیلی راحت تر مخاطب را جذب کنند. اگر شما هم دنبال چنین راهکارهایی هستید، پس مسیر را کاملا درست آمدهاید؛ چراکه هویت بصری این هدف را به خوبی برآورده خواهد کرد.
ایجاد اعتماد
هویت بصری قوی می تواند در ایجاد اعتماد مشتریان به برند موثر باشد. یک هویت بصری حرفه ای و با کیفیت نشان دهنده تعهد برند به کیفیت و ارزش های اینچنینی است. احتمالا شما هم در دنیای کسب و کار بارها با برندهایی رو به رو شده اید که هیچ بویی از طراحی لوگو یا سایر المان های بصری به طور حرفه ای نبرده اند. نکته کلیدی در این میان اعتماد کمتر مشتریان به این دست برندهاست. انگار که از همان لحظه نخست یک چیزی به نظر آدم مشکوک به نظر می رسد. در عوض، وقتی همه چیز از نقطه نظر هویت بصری عالی باشد، مشتریان سریع تر از آنچه فکرش را بکنید به برند شما اعتماد خواهند کرد. نکته جالب اینکه چنین اعتمادی اغلب اوقات بی نهایت بلندمدت خواهد بود. برای مثال، رنگ های قرمز و زرد مک دونالدز یکی از نمادین ترین ترکیب رنگ های جهان هستند. این رنگها انرژی، سرگرمی و اشتها را به ذهن متبادر می کنند و باعث می شوند که برند مک دونالدز در ذهن مخاطبان به عنوان یک برند قابل اعتماد و خوشنام شناخته شود. ماجرا جالب شد، نه؟
شما برای جلب اعتماد مشتریان لازم نیست طرح های کاملا نوآورانه یا عجیب را روانه بازار کنید. در عوض همین که المان های بصری تان با ماهیت کلی برند سازگاری داشته باشد، کافی خواهد بود. اینطوری شما کلی مشتری وفادار برای برندتان پیدا خواهید کرد.
جذب مشتریان
یک هویت بصری جذاب و گیرا می تواند به جذب مشتریان جدید کمک کند. یک هویت بصری خوب می تواند احساسات مثبتی را در مخاطبان ایجاد کرده و آنها را ترغیب کند تا با برند بیشتر آشنا شوند. چه کسی گفته عرصه بازاریابی باید همیشه هزینه های زیادی روی دست شما بگذارد؟ خیلی از کارآفرینان فکر می کنند بازاریابی با دست خالی مثل این است که یک فوتبالیست بدون گرم کردن راهی میدان مسابقه شود. شاید شما هم پیش خودتان برای موفقیت های بازاریابی به بودجه های کلان فکر کنید. خب در این صورت ما اینجا هستیم تا خلاف این ماجرا را به شما نشان دهیم. ماجرا از این قرار است که هویت بصری به شما کمک می کند تا علاوه بر بازاریابی بی دردسر، هزینه های خود را نیز در این راستا به شدت کاهش دهید. خب وقتی شما از هویت بصری خوبی بهره می برید، به طور خودکار یک سر و گردن از رقبا جلوتر خواهید بود. آن وقت دیگر لازم نیست نگران ولخرجی بیشتر در حوزه بازاریابی باشید. ماجرا جالب شد، نه؟ این روزها کلی از استراتژی های مورد استفاده در دنیای کسب و کار به شما کمک می کنند تا هزینه های خودرو را کاهش دهید. شاید در حوزه بازاریابی هیچ استراتژی ای به گرد پای هویت بصری هم نرسد؛ چراکه مزایای مختلفی داشته و از همه مهمتر برای مشتریان بی نهایت جذاب است.
نتیجه گیری
با توجه به مزایای بررسی شده، می توان نتیجه گرفت که هویت بصری یک ابزار قدرتمند بازاریابی است که می تواند به کسب و کارها در رسیدن به اهداف خود کمک کند. بنابراین، کسب وکارهای کوچک و بزرگ باید به اهمیت هویت بصری توجه داشته باشند. البته این نکته به تنهایی برای موفقیت بازاریابی کافی نیست. در عوض شما باید از همین امروز بر روی تقویت هویت بصری برندتان سرمایه گذاری کنید. خب هیچ کس در بازار بدون سرمایه گذاری بر روی برخی از حوزه ها شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. شما الان تا حد زیادی با مزایای هویت بصری در حوزه بازاریابی آشنا شده اید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بستگی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و هویت بصری برندتان را وارد مرحله ای تازه کنید. اینطوری فرصتی هرچند کوچک برای بهبود اوضاع بازاریابی تان خواهید داشت.
منبع : فرصت امروز