نمایشگاه توانمندی روستایی با تحقق رونق تولید
چند سالی است نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار «روستای ایرانی-کالای ایرانی» در سال رونق تولید با مشارکت استانداریهای سراسر کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی برگزار میشود که شیوع کرونا امسال مانع از برگزاری این نمایشگاه شد.

به گزارش گسترش تولید و تجارت ، با این همه، این گردهمایی با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاستهای رونق تولید با رویکرد طرحها و پروژههای موفق تولیدی و اشتغالزایی، بازاریابی و تجاریسازی تولیدات روستایی، کسبوکارهای آینده روستا و ایل نمادین، قابل برگزاری است تا در نهایت به توسعه و رونق این بخش از اقتصاد بینجامد. از اهداف این نمایشگاه، معرفی استعدادها و ظرفیتهای موجود در مناطق روستایی و عشایر در تولید محصولات متنوع بهویژه در صنایع کوچک، روستایی و صنایعدستی، معرفی طرحها و پروژههای موفق در عرصههای روستایی و عشایری دریافتکننده تسهیلات صندوق توسعه ملی و همچنین معرفی روستاها و مناطق عشایری نمونه بهعنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه بود. از دیگر اهداف این نمایشگاه معرفی جاذبههای فرهنگی و میراث ناملموس مناطق از قبیل آداب و رسوم، بازیهای بومی، پوششهای محلی، فضاها و جاذبههای طبیعی و گردشگری است. معرفی کارآفرینان، استارتآپها و برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرفی برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات روستایی از دیگر اهداف این دست از نمایشگاهها بهشمار میرود.
هدف از شرکت در نمایشگاه
یاور پیرعلایی، مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری گیلان در گفتوگو با ایرنا درباره هدف از اینگونه نمایشگاهها گفت: یکی از هدفهای ما برای برگزاری این دست از نمایشگاهها ایجاد بازار خرید، افزایش ارتباطات و پیدا کردن سرمایهگذار برای محصولات است. از آنجاکه بسیاری از روستاییان ما درباره فروش محصولات مشکل دارند؛ بنابراین برگزاری اینگونه از نمایشگاهها میتواند لینکها و ارتباطات موثری میان سرمایهگذاران و تولیدکنندگان بدون وجود دستهای پنهان و به تعبیری واسطهها فراهم کند. پیرعلایی درباره نتایج و کارکردهای این دست از نمایشگاهها نیز گفت: بسیاری از توانمندیها و ظرفیتهایی که در روستاها وجود دارد از طریق این نمایشگاهها میتوانند دیده شوند. از آنجاییکه روستاییان به نحوی تولیدکننده و منبع تولید محصولات اصلی کشور هستند اما در بیشتر مواقع فرصت ارائه و عرضه محصولات ندارند از اینرو برگزاری نمایشگاههایی از این دست میتواند با وجود فرصت کم اما ظرفیتها و توانمندیهای روستاییان را به نمایش درآورد. آمنه حسینزهی، مدیر شرکت تعاونی صنایعدستی خضرا نیز در اینباره گفت: ارائه محصولات، معرفی آنها و برقراری ارتباط با تولیدکنندگان دیگر در استانهای گوناگون و نیز عقد قراردادهایی با سرمایهگذاران از مهمترین و بهترین دستاوردهای این دست از نمایشگاهها بهشمار میرود.
پیرعلایی در این زمینه اظهارکرد: همواره براساس بازدیدهایی که از استانهای گوناگون انجام میشود و براساس اطلاعات استانی بیشتر کارآفرینان و کسانی که در این نمایشگاهها برای عرضه محصولات شرکت میکنند، بانوان و زنان شاغل روستایی هستند. بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد دارندگان غرفهها را بانوان تشکیل میدهند. این امر نشان میدهد زنانی که به نحوی از چرخه فعالیت و کار به دور هستند یا زنانی که به نحوی سرپرست خانوار بوده و با مشکلات اقتصادی روبهرو هستند، بیش از مردان بهدنبال کارآفرینی، حرفهآموزی و اشتغالزایی هستند. چه بسا امروزه نیز بحثتوانمندسازی بانوان حول مسائلی از این دست است. وی افزود: این زنان اکثرا سرپرست خانوار هستند و خود مسئولیت زندگی را برعهده دارند؛ بنابراین کارآفرینی زمینهای را برای مهارتآموزی و اشتغالزایی برای این افراد فراهم کرده که همواره تعداد این تعاونیها در حال گسترش است.
فرصت محدود ارائه محصولات
پیرعلایی همچنین در گفتوگو با ایرنا گفت: مسئله قابل توجه این است که معمول مدت زمان برگزاری این نمایشگاهها اندک است و معمولا تنها محدود به ۴ روز میشود. اما همچنین هر ساله نمایشگاه هایی از این دست در استانهای مختلف آن هم چندین بار در سال برگزار میشود. اما با توجه به اینکه تمامی استانها در نمایشگاههای بینالمللی شرکت میکنند، بنابراین مسائلی از قبیل اسکان این افراد مطرح میشود که چون اکثرا هم خانمها شرکتکننده دراین نمایشگاه هستند؛ بنابراین مسئله اسکان و فراهم کردن امکانات رفاهی برای آنها اهمیت بیشتری دارد و چون هزینههایی از این دست برای متولیان و مدیران بسیار است؛ بنابراین مدت این نمایشگاهها نمیتواند بیش از ۴ یا ۵ روز باشد. حسینزهی در این زمینه گفت: مدت زمان کوتاه نمایشگاه سببشده آنطور که باید از محصولات استقبال نشود. گاهی هم استقبال از نمایشگاه از روند مطلوبی برخورد نیست که بیشک با مسائل اقتصادی جامعه بیارتباط نیست. در این میان، نبود حمایت از هزینههای اسکان صاحبان کسبوکار و سایر هزینههای جانبی عاملی در طولانیترنشدن مدتزمان نمایشگاه است.
پیشنهاداتی برای حمایت بهتر
پیرعلایی درباره برگزاری بهتر نمایشگاه گفت: صداو سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. تبلیغات این نمایشگاه در جذب افراد و فروش محصولات میتواند بسیار مهم و موثر باشد. از طرفی بحث تسهیلات است که میتواند به این افراد تعلق بگیرد. حدود ۳ یا ۴ سال است که معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری تسهیلات خوبی برای روستاییان فراهم کرده که لازم است این تسهیلات بیشتر شود و تسریع در روند کار بانک درباره اعطای تسهیلات میتواند در رونق فعالیتهای این افراد موثر باشد.
منبع : روزنامه صمت