پیشرفت ۸۴ درصدی ابرپروژه شرق کشور
راهآهن چابهار–زاهدان بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای راهبردی کشور در محور شرق، با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی وارد مرحله نهایی اجرا شده است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" پروژه راهآهن چابهار–زاهدان، که به عنوان یکی از طرحهای کلیدی در توسعه کریدور شمال–جنوب شناخته میشود، اکنون وارد مراحل پایانی اجرا شده است. این خط ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر، با هدف اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه سراسری راهآهن و تسهیل ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای میانه، افغانستان و آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شده است.این مسیر از چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش، به زاهدان میرسد. بر اساس اعلام عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تاکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه حاصل شده و تنها بخش محدودی از مسیر باقی مانده است.
وی گفت که در یک سال گذشته، بیش از ۱۸۵ کیلومتر از عملیات نصب خط و ریلگذاری انجام شده و پروژه با سرعت در حال پیشروی است.به گفته خطیبی، با تداوم روند فعلی، انتظار میرود ریلگذاری کامل تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد. بخش خاش–زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر پیشتر به بهرهبرداری رسیده و بخش چابهار–خاش نیز با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد در حال تکمیل است.تکمیل این ابرپروژه نهتنها بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، را به شبکه ریلی کشور متصل میکند، بلکه مسیر جدیدی برای توسعه اقتصادی شرق کشور، رونق ترانزیت بینالمللی و افزایش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.مدیرعامل منطقه آزاد چابهار محمدسعید اربابی نیز با اشاره به اهمیت این طرح گفت که محور چابهار–جلفا–ارمنستان یکی از کلیدیترین مسیرهای کریدورهای بینالمللی است و اتصال ریلی چابهار به خاش، حلقه مفقودهای است که با بهرهبرداری از این پروژه تکمیل خواهد شد و ایران را از طریق ارمنستان و گرجستان به اروپا متصل میکند.به گفته اربابی، زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.به گزارش فارس، نکتهای که تحلیلگران حوزه حملونقل بر آن تاکید دارند، توسعه پسکرانه چابهار است؛ بهویژه خط ریلی چابهار-سرخس که میتواند چابهار را به راهآهن سراسری و کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و حتی روسیه متصل کند.
به باور حسن کریمنیا، کارشناس حملونقل و ترانزیت، توسعه این خط ریلی به معنای تکمیل شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب و ایجاد یک مسیر جایگزین برای اتصال هند به آسیای میانه است؛ مسیری که میتواند فشارهای آمریکا بر پروژههای موازی مانند چابهار یا کریدور هند-اروپا را کاهش دهد.
از سوی دیگر، مهدی باقری، از کارشناسان حوزه ترانزیت، چابهار را «گنج دستنخورده» ایران توصیف میکند. وی معتقد است که باوجود ظرفیتهای ژئوپلیتیکی این بندر، تاکنون اقدامی درخور برای تجاریسازی و تبدیل آن به یک هاب منطقهای صورت نگرفته است.او پیشنهاد میدهد که در کنار شرکتهای خارجی، شرکتهای ایرانی نیز در عملیات اپراتوری و ساختوساز زیرساختهای بندری و ریلی مشارکت فعالتری داشته باشند.
منبع: فارس
مطالب مرتبط