پیچیدگیای که به توسعه صادرات میانجامد
دستیابی به اهداف صادرات کشور و تحقق رشد اقتصادی بالا مستلزم توجه برنامهریزان به موضوع تنوع اقلام صادراتی مبتنی بر سطح تکنولوژی و تعریف شرکای تجاری است که بتوانند در پیمودن این مسیر به یاری اقتصاد کشور آیند.
.jpg)
به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، دستیابی به اهداف صادرات کشور و تحقق رشد اقتصادی بالا مستلزم توجه برنامهریزان به موضوع تنوع اقلام صادراتی مبتنی بر سطح تکنولوژی و تعریف شرکای تجاری است که بتوانند در پیمودن این مسیر به یاری اقتصاد کشور آیند.
عبدالحمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین در یادداشتی در این زمینه نوشت
رفع موانع، تسهیل امور، کاهش بروکراسی اداری و سادهسازی فرآیندها از جمله کلیدواژههایی است که با ادبیات سیاستگذاری در حوزه تجارت خارجی و توسعه صادرات عجین شده است.
اما در تناقضی آشکار، کشورهای موفق صادراتی بر نوع خاصی از پیچیدگی متمرکز شدهاند و تمامی امکانات خود را به کار گرفتهاند تا صادراتشان به عنوان خروجی اقتصاد، تا حد امکان پیچیده باشد. این پیچیدگی به دنبال تبیین دانش انباشته شده در جمعیت یک کشور است که در ترکیب صادراتی کشورها متبلور شده و معیارهایی مانند دانش فنی، زیرساختها، مهارت نیروی کار و فناوری تولید محصول را شامل میشود.
از این رهگذر خلق تنوع صادراتی و تسخیر بازارهای بینالمللی از آن کشورهایی است که محصولات پیچیده مانند وسایل الکترونیکی تولید میکنند نه کشورهایی که به صادرات تولیدات ساده مانند محصولات کشاورزی بسنده کردهاند.
بر اساس اطلاعات مرکز رشد دانشگاه هاروارد که هفته پیش منتشر شد، چین از منظر پیچیدگی صادراتی در رتبه ۱۶ جهان قرار گرفته و از زمان شروع مناقشه تجاری با آمریکا از سال ۲۰۱۸ ، سه پله صعود کرده است.
در این رتبهبندی آمریکا در جایگاه یازدهم قرار گرفته و فاصله بین این دو اقتصاد بزرگ جهان در دهه گذشته بیش از نصف، کاهش یافته است.
آمار و شواهد نشان میدهد چین با وجود تعرفههای آمریکا، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده است.
تمرکز چین بر پیچیدگی محصولات صادراتی موجب شده این کشور، همسایه پرجمعیت خود یعنی هند را در مسابقه صادرات کاملا پشت سر گذارد. هند در رتبهبندی پیچیدگی محصول در جایگاه چهل و سوم قرار گرفته است.
ایران در طیفی از صادرات مواد خام و منبع محور از منظر شاخص پیچیدگی صادراتی در رتبه هشتادم جهان قرار گرفته و در پنج سال اخیر سه رتبه هم تنزل کرده است.
با ملاحظه این جایگاه، دستیابی به اهداف صادراتی پیش رو و تحقق رشد اقتصادی بالا مستلزم توجه برنامهریزان به موضوع تنوع اقلام صادراتی مبتنی بر سطح تکنولوژی و تعریف شرکای تجاری است که بتوانند در پیمودن این مسیر به یاری اقتصاد کشور آیند.
چین به عنوان مهمترین شریک تجاری ایران و به سبب وجود روابط دوستانه، از این ظرفیت برخوردار است تا نقش مهمی در ارتقای جایگاه ایران در شاخص پیچیدگی صادراتی ایفا کند.
استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری چین، ایجاد پیوندهای اقتصادی بین بنگاههای دو کشور و بهره جستن از تجربه چین در حوزه های زیرساختی و مالی از جمله عواملی است که به خلق پیچیدگی محصول برای توسعه صادرات کشور کمک خواهد کرد./ سازمان توسعه و تجارت ایران