ایران در عصر هوش مصنوعی:
چگونه مهارتهای ریاضی، معماران مشاغل فردا را میسازند؟
در عصری که هوش مصنوعی به سرعت در حال بازتعریف بازار کار است، ایران چگونه میتواند برای آینده شغلی جوانان خود برنامهریزی کند؟ عمادالدین فاطمیزاده، رییس دبیرخانه ستاد توسعه فناوری و کاربردیسازی هوش مصنوعی معاونت علمی ریاستجمهوری، بر نقش حیاتی مهارتهای ریاضی در ساختن “معماران مشاغل فردا” تاکید میکند. گزارشی از گسترش تولید و تجارت که نشان میدهد چگونه سرمایهگذاری بر آموزش ریاضی، کلید تبدیل تهدیدهای هوش مصنوعی به فرصتهای بیبدیل است.

به گزارش " گسترش تولید و تجارت" در بحبوحه تحولات شگرف هوش مصنوعی، عمادالدین فاطمیزاده، رییس دبیرخانه ستاد توسعه فناوری و کاربردیسازی هوش مصنوعی معاونت علمی ریاستجمهوری، در مراسم تقدیر از نخبگان طرح ملی ایران دیجیتال و مسابقه ملی هوش مصنوعی که در دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با نگاهی به آینده سخن گفت. وی هشدار داد که بسیاری از مشاغل در آینده به هوش مصنوعی وابسته خواهند بود و برخی دیگر نیز ناگزیر از بین خواهند رفت. در این میان، او با تاکید بر اهمیت بیسابقه آموزش ریاضی و پرورش استعدادهای دانشآموزان در این حوزه، آن را سنگ بنای ساختن مشاغل نوین و تابآوری در برابر این تغییرات دانست.
ستارههای فردای ایران: از نخبگان امروز تا معماران مشاغل آینده
فاطمیزاده در ادامه با قدردانی صمیمانه از خانوادهها و دانشآموزان شرکتکننده در این طرح و مسابقه، آنها را “آیندهسازانی” خواند که میتوانند نقطه عطفی در تاریخ بشریت رقم بزنند. او این نسل را با مخترعان بنیادینی همچون کشف آتش، ابزار سنگی، کشاورزی و خط مقایسه کرد و پتانسیل عظیم آنها را برای شکل دادن به آیندهای نوین گوشزد کرد. این سخنان، نویدبخش تربیت نسلی از “معماران” بود که با دانش و مهارت خود، بازار کار فردا را طراحی خواهند کرد.
از گوشت مصنوعی تا ماشینهای هوشمند؛ افقهای بیکران نوآوری
رییس دبیرخانه ستاد توسعه فناوری و کاربردیسازی هوش مصنوعی با اشاره به نوآوریهای چشمگیر این حوزه، از “گوشت مصنوعی” به عنوان مثالی از دستاوردهایی یاد کرد که مفاهیم بسیاری را دگرگون ساختهاند. وی تاکید کرد که همین مسیر بیپایان نوآوری و خلاقیت است که آینده را خواهد ساخت و خوشبختی در آن است که ماشینی داشته باشیم با تمام تواناییهای انسان؛ ماشینی که بتواند بخش عظیمی از دانش و مهارتهای فردی را در اختیار داشته باشد و این همان چیزی است که نسل آینده باید برای آن آماده شود.
ریاضیات: مصالح اصلی در دستان معماران هوش مصنوعی
فاطمیزاده با اشاره به نقش بیبدیل رشته ریاضی، استعدادهای ریاضی را “محور اصلی پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی” دانست. او توضیح داد که اگرچه ممکن است افراد با کدنویسی بتوانند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند، اما بدون درک عمیق ریاضی، این استفاده محدود و سطحی باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر، ریاضیات، زبان پنهان هوش مصنوعی و ابزار اصلی در دست معمارانی است که قرار است این دنیای جدید را بسازند.
هدفگذاری کلان: تربیت ۲ میلیون دانشآموز برای عصر هوش مصنوعی
در راستای این چشمانداز، فاطمیزاده خبر از یک هدفگذاری بزرگ داد: معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آموزش دو میلیون دانشآموز را در حوزه هوش مصنوعی در دستور کار قرار داده است. او ابراز امیدواری کرد که با تقویت آموزش ریاضی در مدارس و بازگرداندن جایگاه واقعی این رشته، کشور بتواند به بهترین شکل از ظرفیتهای بیشمار هوش مصنوعی بهرهمند شود و “نظریهپردازان و دانشمندان آینده” را در این حوزه تربیت کند.
چشمانداز آینده:
آینده اقتصادی و شغلی ایران در گرو سرمایهگذاری هوشمندانه بر آموزشهای پایه، بهویژه ریاضیات، و توانمندسازی نسل جدید برای تبدیل شدن به “معماران مشاغل آینده” در عصر هوش مصنوعی است. با درک عمیق از نقش ریاضی در این تحول، میتوانیم فرصتهای بیبدیلی را برای نوآوری، توسعه و شکوفایی کشور رقم بزنیم. این نگرش، نه تنها نسل جدید را برای فرصتهای پیشرو آماده میکند، بلکه ایران را در مسیر پیشرفت علمی و اقتصادی قرار میدهد.