کشورهای جهان از کدام کسب و کار بیشتر استقبال می کنند
بیشتر کشورها به دلیل هزینه های پایین، پایداری بیشتر، نوآوری، سودآوری و درآمدزایی به سمت گسترش مشاغل خُرد و کوچک رفته و اقتصادهای توسعه یافته و نو ظهور در سایه کسب و کارهای خرد و کوچک به بهره وری و رشد و پویایی دست یافته اند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسیها نشان می دهد که کسب و کارهای خرد و کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و پویایی صنعت، ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار بوده است. در دو دهه اخیر تغییر و تحولات بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب و کارها تغییر کرده است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی معتقد است هر چقدر بتوانیم مشاغل خُرد را توسعه بدهیم اشتغال هم افزایش مییابد.
حجت الله عبدالملکی با اشاره به ضریب پایین اشتغال در پروژه های بزرگ صنعتی می گوید: در همه استانها درخواست مگاپروژه داده میشود در حالی که اصل اشتغال در کارگاه های خرد و متوسط است لذا باید سرمایهگذارانی با روش تامین مالی مبتنی بر قرارداد جذب شوند.
به گفته وی در صورتی که مراکز فنی و حرفهای بتوانند با آموزشهای مهارتی به نیروهای محلی، کسب و کارهای خُرد راهاندازی کنند با پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی مورد حمایت قرار می گیرند.
در حال حاضر در اکثر کشورها کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان عنصری مهم در پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی شناخته شده اند. این کسب و کارها به ویژه در ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری های پایین، توسعه منطقه ای، توسعه متکی به اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش های نوین، اهمیت بسیاری یافته اند.
بنگاههای خرد و کوچک چه ویژگی ها و مزیت هایی دارند که اقتصاد کشورهای توسعه یافته به سمت آنها حرکت کرده است؟
نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی در این کشورها به شمار می رود. این بنگاه ها با وجود نیاز به سرمایه گذاری کم، بازدهی و بهره وری بیشتری دارند و در ایجاد اشتغال و بستر مناسب برای نو آوری و افزایش صادرات نقش مهمی ایفا می کنند.
بنگاه های خرد و کوچک به دلیل انعطاف پذیری و ویژگی های منحصر به فرد خود از جاذبه های فراوانی برای بخش خصوصی نیز برخوردارند و در اکثر کشورها، تامین کنندگان اصلی فرصت های شغلی جدید به شمار می روند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیاست مشاغل خُرد باید در مناطقی اجرا شود که امکان استقرار صنایع بزرگ وجود نداشته باشد.
به طور حتم، ایجاد کسب و کارهای کوچک و احیای مشاغل سنتی گامی موثر در بهبود وضع معیشت روستاییان است به شرط آنکه امکانات و زیر ساخت های آن فراهم شود تا پایداری لازم را داشته باشد.
علی حیدری کارشناس حوزه اشتغال، مشاغل خرد و کوچک را بهترین و زود بازده ترین نوع کسب و کارها عنوان کرده و می گوید: صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک سریعتر جذب بازار شده و به درآمدزایی میرسند.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه ایجاد شغل می افزاید: مشاغل خرد و کوچک عمدتا زود بازده بوده و با فراهم کردن بسترهای لازم از طریق آنها می توان به سرعت اشتغال زایی کرد.
حیدری می گوید: کسب و کارهای خرد بیشتر در بخش های کشاورزی و گردشگری تعریف می شوند و توسعه آنها موجب اشتغال پایدار و مولّد به ویژه در روستاها می شود.
به اعتقاد وی در شرایطی که با محدودیتهای مالی و مشکل جذب سرمایه ها مواجه هستیم و عملا امکان ایجاد مشاغل بزرگ وجود ندارد و بخش های تولید و صادرات با چالش های اساسی روبه رو هستند، بهتر است راه اندازی کسب و کارهای کوچک با سرمایه های خرد مردمی در دستور کار قرار گیرد.
در حالی که سهم بنگاه های بزرگ در اقتصاد نیم درصد و سهم بنگاه های متوسط کمتر از نیم درصد است، بنگاه های خرد و کوچک از سهم ۹۶ درصدی در اقتصاد برخوردارند.
به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، شرایط تحریم بهترین فرصت برای توسعه و رونق کسب و کارهای خرد محلی و منطقهای به شمار میرود چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک از رشد و بازدهی بیشتر و انحراف کمتری برخوردار بوده و سهم بیشتری از اشتغال کشور را به خود اختصاص دادهاند./ ایسنا