گذرگاه انقلاب صنعتی شمال با راهآهن رشت-انزلی
پیش از دوران رضا خان، بین بندر انزلی و پیربازار رشت ، نخستین راهآهن ایران، ساخته شد و نقش مهمی در تسهیل تجارت، توسعه صنعت و اتصال شمال کشور به مسیرهای تجاری بینالمللی ایفا کرد.
گیلان پیشگام در صنعت ریلی قبل از طراحی مسیر ریلی شمال به جنوب ایران در زمان رضا شاه
به گزارش "گسترش تولیدو تجارت" سالها پیش از آنکه رضا شاه مسیر ریلی شمال به جنوب ایران را طراحی کند، گیلان نخستین گامهای صنعت ریلی کشور را برداشت؛ خط ۱۲ کیلومتری بندر انزلی تا پیربازار رشت، که به دست کمپانی روسی خوشتاریا احداث شد، تردد کالاها و مسافران را آسانتر و شهر رشت را به انزلی متصل کرد.این مسیر ریلی که بعدها به دلیل سیل و برخی کارشکنیها از بین رفت، امروز به عنوان میراث صنعتی مهمی در تاریخ ایران شناخته میشود و لوکوموتیو اصلی آن که تاریخ ۱۸۴۸ بر آن حک شده، در سازمان بنادر بندرانزلی نگهداری میشود.

جلال خیرخواه، مورخ گیلانی : راهآهن رشت-پیربازار نه تنها یک پروژه فنی، بلکه یک مسیر تجاری حیاتی بود
گیلان در دوره قاجار به «دروازه اروپا» مشهور و محلی برای انبار و ترخیص کالاهای وارداتی از روسیه بود.به گفته وی، ایستگاه آغازین این خط در ابتدای خیابان سعدی رشت قرار داشت و مسیر آن از پل بوسار، خمسهبازار، پیلهملا، تختپل و درازراشی تا پیربازار امتداد مییافت.به گفته اهالی منطقه، این راهآهن موجب رونق محلههای رشت مانند باقرآباد و تسهیل حمل کالاهای تجاری شد.