فراخوان زمان ما برای گفتگو با بخش خصوصی؛
اتاق بازرگانی گیلان تشکلی اثرگذار برای چشم انداز فردا
مهمترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده بیشتر از امکانات و مزیتهای نسبی داخل کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از صادرات محصولات تولید شده در داخل است. پس از آن اتاقهای بازرگانی با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بینالمللی باید شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کنند. همچنین اتاقهای بازرگانی باید امکان توسعه تولید و گسترش کار آفرینی را با رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی نیز فراهم کنند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" بیشک این مهم امکانپذیر نمیشود مگر آن که دولت بخش خصوصی و تشکلهای صنفی و صنعتی را با تدوین برنامههایی مشخص و کارآمد در کنار هم قرار دهد. البته این امر باید با برنامهریزی و پیاده سازی اهداف توسعه اقتصادی بر پایه تولید بدون برتری جویی بر یکدیگر به همراه مشارکت امکانپذیر شود. از این رو ماهنامه اقتصادی" زمان ما "به عنوان یک نشریه تخصصی در حوزه فعالیت های اقتصادی و کسب و کار ، در گفتگو با صاحب نظران بنا دارد به صورت پرونده ای نقش و اهمیت اتاق های بازرگانی ، کارد کرد و مطالبه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران از این تشکل مردم نهاد و به عبارتی دیگر بزرگ ترین پارلمان بخش خصوصی را به صورت گفتگو و یادداشت منتشر نماید.
ماهنامه اقتصادی" زمان ما "آمادگی دارد با دریافت یادداشت و گفتگو با صاحبان عرصه تولید و تجارت ، مطالبه بخش خصوصی از اتاق بازرگانی گیلان را به صورت پرونده ویژه منتشر نماید
لذا اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن با حضور افرادی فعال هر روزه در حال فعالتر شدن در عرصه اقتصادی کشور است. اتاق مطلوب به صورت حداکثری نمایندگی بخش خصوصی کشور را عهدهدار است. قاعدتا در چنین اتاقی، افراد آگاه، توانمند و پایبند به اخلاق کسب و کار از بخشهای مختلف اقتصادی حضور خواهند داشت تا محلی باشد که در حوزههای کاری خویش و البته حوزه اقتصاد کلان کشور صاحبنظر و دارای شناخت و بینش تخصصی باشند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه اقتصاد معرفی شده و از جایگاه مشورتی با قوای سهگانه نظام نیز برخوردار است
بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نظام اقتصادی ایران به سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم میشود. در بخش خصوصی بخشهای کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات بیان شده است و اتاق بازرگانی نمایندگی این زیربخشها را به عهده دارد که به موازات دو بخش دیگر فعالیت میکند.
اتاقهای بازرگانی با برگزاری جلسههای کاری با وزیران اقتصادی دولت و برگزاری جلسات کمیسیونهای تخصصی با وزارتخانههای اقتصادی نشان میدهند که هدفی برای داشتن نقش در اقتصاد کشور دارند
نقش اتاقهای بازرگانی در توسعه اقتصادی کشور از راه توسعه تجارت و به ویژه صادرات غیرنفتی نیز تاثیرگذار است. در بیشتر کشورها یکی از وظایف اصلی اتاقهای بازرگانی و بازرگانان هر کشور، بازکردن درهای بازارهای جهانی برای کالاهای تولید شده در داخل کشور است.
اصل وجودی اتاقهای بازرگانی همفکری صاحبان صنعت، معدن و تجارت است
اتاق ایران متشکل از نمایندگان اتاقهای کشور است و اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن زیر نظر این اتاق فعالیت میکنند. اتاقهای بازرگانی در اصل منعکس کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور است و تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور است که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه ای دارد.
در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصههای مختلف اقتصادی اهمیت بسیار دارد. اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز مسئولیت سرعت بخشی به رشد شاخصهای توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را دارند. از این رو فعالیت بیش از پیش اتاقهای بازرگانی ضروری است. اهمیت بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشارکت فعال آنها در اتاقهای بازرگانی، جایگاه بخش خصوصی را به جایی رسانده که میتوانند نقش بسیار فعالی در سطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد.
هیات نمایندگان اتاق هر چهار سال یکبار با رای اعضا (دارندگان کارت بازرگانی یا عضویت اعم از حقیقی و حقوقی) برگزار میشود. در سال های بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 10دوره انتخابات برگزار شد
اسفند ماه 1401 انتخابات دهمین دوره اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گیلان با انتخاب 15 منتخب بخش خصوصی برای یک دوره چهاره ساله کار خود را آغاز و اسفند 1405 فعالیت این دوره باانتخابات جدید به پایان می رسد.
آدرس پست الکترونیک simyagraphic@gmail.com آماده دریافت یادداشت می باشد.
منبع: رشت امروز