عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به اینکه شرایط توسعه کریدور شمال – جنوب را دیده ایم ، جابجایی 2 میلیون تن کالا در سال در برنامه کوتاه مدت باید به 50 میلیون تن در آینده ای بسیار نزدیک برسد.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از ایسنا، سیده فاطمه مقیمی ، در همایش تجاری نقش راه آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین المللی در کریدورهای شمال – جنوب و غرب - شرق ، خاطر نشان کرد: ایران و آذربایجان مناسبت های مشترک بسیاری را در زمینه های فرهنگی ، دینی و مذهبی ، زبان و قومیت مشترک به خصوص در آستاراهای دو کشور دارند.
وی با بیان اینکه این مناسبت ها از نقاط قوت است ، ادامه داد: در یک رابطه تجاری بین دو منطقه ، سهم حمل و نقل سهم قابل توجهی می باشد.
وی با اشاره به اینکه این سهم در قیمت تمام شده اثر گذار است ، افزود: تغییراتی در دنیا در شرف تدوین است که قطعا می تواند در مناطقی که ارتباطات نزدیک فی ما بین دو کشور باشد ، تاثیرات خود را به طریق دیگری گذارد.
مقیمی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در آستارا ضرورت توسعه بیشتر ملاحظه می شود ، خاطر نشان کرد: راه اندازی راه آهن آستارا – آستارا و سرعتی را که به ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور می دهد ، می تواند مهم باشد.
وی اضافه کرد: حمل و نقل به صورت حمل و نقل ترکیبی در دنیا حرف اول را می زند و اگر این را نادیده بگیریم ، به طور یقین تاثیرات آن را در قیمت گذاری نهایی کالا هم خواهیم دید.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی با بیان اینکه افزایش قطب اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان ، نه تنها در بخش اقتصاد بلکه در اشتغالزایی هم اثر گذار است ، گفت: در برنامه کوتاه مدت مقرر گردیده بالغ بر 2 میلیون تن کالا بین دو کشور جابجا گردید و با توجه به اینکه شرایط توسعه کریدور شمال – جنوب را دیده ایم ، این میزان باید به 50 میلیون تن در آینده ای بسیار نزدیک برسد.
وی ادامه داد: پس از آن شاهد حضور بیش از پیش دو کشور در بازارهای بین الملل ، کسب درآمدها مطلوب تر و ایجاد اشتغال بیشتر خواهیم بود.
وی تجهیز گمرکات به امکانات روز و احداث انبارها را از اولویت های بارانداز ریلی آستارا برشمرد و توضیح داد: باید برویم به سوی اینکه رضایت مطلوب را بین دو کشور در بعدهای اقتصادی بیشتر ایجاد کنیم.