دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تصویب الحاق بندر شهید بهشتی بهسازمان منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیرمجموعه این شورا خبر داد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روزنامه ایران، مرتضی بانک در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد را حمل و نقل و توسعه زیرساختهای ارتباطاتی برای افزایش تبادلات تجاری نام برد و گفت: با توجه به پیشرفتهای خوبی که در توسعه زیرساخت های حمل و نقل داشته ایم، امکان توسعه بیشتر کریدور شمال- جنوب وجود خواهد داشت.
وی با اشاره بهموقعیت استراتژیک ایران بهعنوان چهارراه حمل و نقل جهان افزود: برخی کشورها علاقهمندند ایران را با وجودموقعیت استراتژیک دور بزنند با این حال وزارت راه و شهرسازی با استفاده از سرمایهگذاری خارجی توانسته در حوزههای مختلف حمل و نقلی، زیرساخت ها را توسعه دهد تا موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت کالا تثبیت شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریای خزر گفت: علت ساخت و توسعه بندر کاسپین در نزدیکی بندر انزلی افزایش ظرفیتهای حمل و نقلی کشور و تجارت کالا با همسایگان ما در حاشیه دریای خزر است. اگر ظرفیتهای جدید ایجاد نکنیم، کشورهای رقیب گوی سبقت را از ما میربایند که از نظر مبانی استراتژی سیاسی و همچنین تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در آینده برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. بانک اظهارداشت:با وجود اینکه بندر انزلی از ظرفیتهای بالایی در تجارت کالا برخوردار است، اما بهدلیل توسعه شهر انزلی، منطقه بندرگاهی با محدودیت مواجه شده است که نمیتوان بخوبی از این ظرفیت ها استفاده کرد. بنابراین بندر کاسپین در تکمیل بندر انزلی خواهد بود نه در رقابت با آن.
مشاور رئیس جمهوری در ادامه به تصویب الحاق بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی در منطقه چابهار به منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیرمجموعه شورای عالی مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: امیدواریم بزودی این مصوبه در صحن شورای عالی مناطق آزاد نیز مطرح و تصویب شود و در ادامه تفاهمنامهای با سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص بهرهبرداری از این دو بندر خواهیم داشت که بر این اساس سازمان بنادر نقش حاکمیتی خود در بنادر شهید بهشتی و کلانتری را بر عهده میگیرد ولی مالکیت این دو بندر به منطقه آزاد چابهار واگذار شده و بنادر میتوانند از مزایای قانونی مناطق آزاد بهره ببرند.
تنها از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده میشود
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مراسم امضای تفاهمنامه این سازمان با منطقه آزاد انزلی گفت: در حالی که ظرفیت اسمی بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است در حال حاضر تنها از ۶ میلیون تن از این ظرفیت بهرهبرداری میشود. راستاد افزود: رویکرد سازمان بنادر این است که کارکرد بندرگاههای کشور صرفاً تخلیه و بارگیری نبوده و از اراضی پس کرانهای بنادر برای فعالیتهای ارزش افزوده در بخشهای تولیدی، صنعتی و خدماتی استفاده شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بندر کاسپین با این رویکرد بخوبی توانسته فعالیتهای تولیدی را در اراضی متعلق به این بندر که تحت مالکیت سازمان منطقه آزاد انزلی فعالیت میکند، توسعه دهد. ضمن اینکه الحاق بندر کاسپین به منطقه آزاد انزلی میتواند این ظرفیتها را افزایش دهد. راستاد ادامه داد: ظرفیتهای خوبی در بنادر شمالی داریم و بهدنبال آن هستیم تا عملکرد بنادر شمالی افزایش یابد که قرار است این افزایش نه بواسطه واردات بلکه با استفاده از صادرات و ترانزیت افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت اسمی بنادر شمالی کشور را ۳۰میلیون تن عنوان و تصریح کرد: با این حال میزان بهره برداری از این بنادر، ۶میلیون تن است که معادل یک پنجم ظرفیت موجود در حال فعالیت است. وی از تهیه تفاهمنامه کلی میان وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد در همه شقوق حمل و نقل خبر داد و گفت: این تفاهمنامه بزودی با حضور مقامات ارشد این دو نهاد امضا شده و میتواند بهعنوان یک سند بالادستی در همه حوزههای حمل و نقلی در مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد.