عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران:
تولید سه میلیون خودرو شدنی است
تولید سه میلیون خودرو در کشور شدنی است و اگر برنامه تولید وجود داشته باشد قطعه سازان این انگیزه را خواهند داشت که سرمایهگذاری را افزایش دهند و دانش و تکنولوژی روز دنیا در تولید قطعه را نیز خریداری کنند اما قطعه ساز اکنون نمیداند چه سرنوشت و آیندهای در انتظار تولید خودرو در کشور است و طبیعی است که برنامهریزی نیز نمیتواند داشته باشد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، محمود نجفی سهی گفت: «سایپا در اقدامی بر روی پلت فرم پراید تیبا را پیاده سازی کرد که کیفیتی به مراتب بالاتر از پراید را دارد که اقدامی قابل دفاع است. اکنون که بحث ساخت سه میلیون خودرو مطرح است عدهای میگویند که نمیتوانیم چون زیرساختهای آن را نداریم اما عقیده دارم که میتوانیم این تیراژ از تولید را داشته باشیم.»
وی در پاسخ به این پرسش که ساخت سه میلیون خودرو در سال در حالی مطرح میشود که در بحث پیش فروش خودروها خلف وعده هایی وجود داشته است حالا چگونه میتوان این آمار از تولید را هدف گذاری کرد، خاطر نشان کرد: « طرحی در مدیریت قبلی ایران خودرو تهیه شده است تا شرکت طراحی خودرو دعوت به کار شود و با استفاده از تخصص جوانان ایرانی دو پلت فرم برای دو گروه خودرو ساز ایران خودرو و سایپا طراحی شود و در هر پلت فرم همانند همان اقدامی که در همه دنیا انجام میشود سه مدل خودرو طراحی شود. بنابراین این طرح یکی از اقدامهایی است که در راستای تولید سه میلیون خودرو قابل انجام است.»
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران خاطر نشان کرد: » در انجمن صنفی خودرو سازان قبلی بر روی این طرح بررسی های انجام شد و مشخص شد برای اینکه در سال 1404 سه میلیون و 200 هزار خودرو تولید شود باید 28 قلم قطعه تولید شود که در آن زمان مشخص شد که تولید برخی از آنها اصلا وجود ندارد به طور مثال ورقهای خاص بدنه خودرو از جمله آنها بوده است و در حالی که 15 سال فرصت وجود داشت تا این تولید انجام شود اما اقدامی در راستای آن انجام نشد.»
وی افزود: « افراد خلاق و باانگیزه در دانشگاه علم و صنعت اکنون طراحی خودرو انجام دادهاند که اگر نگوییم صد درصد کامل است اما ایرادات آن قابل رفع است و میتوان از نظرات و مشورت طراحان صنعتی خودرو نیز در این مسیر بهره برد.»
نجفی سهی خاطر نشان کرد: « ما میتوانیم سه میلیون خودرو تولید کنیم اگر مسئولان به خود بگویند که میتوانیم. به شرط آنکه سیاست های اقتصادی زیر مجموعه سیاست های سیاسی قرار نگیرد و حاکم باشد. در تمام کشورهای پیشرفته و صنعتی که تولید و رشد اقتصادی مناسب دارند اقتصاد، حاکم بر سیاست است.»
وی بیان کرد: « روزی که نیسان با یک شرکت مطرح خودروسازی دنیا ادغام شد تولید آنها به میزان تولید خودرو در ایران نبود. از نظر کمیت حدود یک میلیون و 700 خودرودر سال تولید شده است و از کیفیت نیز نیاز به سیاستگذاری وجود دارد و نباید آویزان کشوری مانند فرانسه شود.»
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با اشاره به تجربه ساخت تولید خودرو در کره اظهار کرد: کره ابتدا باتولید یک خودرو آن هم هیوندایی آغاز کرد و به این حجم از تیراژ و تولید رسید و پس از آن کیا وارد بازار شد اما برنامه تولید خودرو در کشور بلند مدت نیست و در کوتاه مدت و میان مدت نیز برنامه مدون و قابل اجرا وجود دارد.»
نجفی سهمی تصریح کرد: « قطعه سازان کشور این آمادگی و توان را دارند که در مورد تمامی قطعاتی که تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد کار تولید را انجام دهند.»
فارغالتحصیلان از دانشگاهها آمادگی کار در محیطهای صنعتی را ندارند
وی خاطرنشان کرد: « افزایش کیفیت خودرو، رشد صنعت و بهبود بسیاری از شاخص های اقتصادی نیازمند حرکتی همه جانبه و آموزش از سطوح پایین است. اکنون فارغ التحصیلانی از دانشگاهها خارج میشوند که آمادگی کار در محیط های صنعتی را ندارند و نمیتوان انتظار داشت که در مجموعهها عملکرد مناسبی از این شخص بیرون آید. بهبود زیر ساخت های اموزشی، فنی ، علمی و سایر مولفههای دخیل در تولید به طور حتم نتایج و آثار مناسب را در تولید کشور خواهد داشت.»/پانا