مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: یکی از حلقه های مهم کریدور شمال-جنوب راه آهن بین المللی آستارا - آستارا است که نقش اساسی در ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی دارد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از ایسنا، جاوید قربان اف در جریان افتتاح فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی آستارا - آستارا و همچنین کلنگ زنی ترمینال غله این خط آهن ، خاطر نشان کرد : احداث پروژه ریلی آستارا - آستارا حاصل اداره اقتصادی و سیاسی روسای جمهور دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی ادامه داد : تلاش های مسئولین دو کشور در راستای رونق اقتصادی منطقه بوده و همچنان با تکمیل پروژه های ریلی ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این خط آهن به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه ، همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان را گسترش خواهد داد ، افزود : پروژه های ریلی دو کشور در خدمت اقتصاد ملی طرفین خواهند بود و در این رابطه هدف اصلی ، پویایی اقتصادی شهرهای در مسیر خط ریلی و در مجموع کمک به اهداف توسعه اقتصادی هر دو کشور می باشد.
قربان اف با بیان اینکه مردم دو کشور اشتراکات دینی ، فرهنگی و حتی زبانی دارند ، تصریح کرد : یکی از موارد مهمی که آذربایجان پیگیر آن است ، ساخت خط ریلی آستارا به رشت است.
وی اضافه کرد : در عین حال اتصال به خلیج فارس و هندوستان از طریق خط ریلی ایران برای دولت آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه تا بندر مومبای هندوستان بیش از ۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد و وصل شدن به آن تنها از طریق کشور ایران ممکن است ، توضیح داد : برای وصل شدن به خط ریلی سراسری ایران از طریق آستارا به رشت ، جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند که در حضور روسای جمهور دو کشور ، این پروتکل به امضا خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه به زودی شاهد کلنگ زنی احداث خط ریلی آستارا به رشت خواهیم بود ، اظهار کرد : اتصال راه آهن آستارا - آستارا موجب سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای اروپایی می شود.
جاوید قربان اف در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حوزه خلیج فارس بیش از ۷۲ میلیون تن بار ترانزیتی وجود دارد و مسیر اصلی حمل و نقل آن به بازارهای جهانی از مسیر ریلی آستارا - آستارا انجام خواهد شد ، افزود : با خط آهن بین المللی آستارا – آستارا ، کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود ، به روسیه و اروپایی شرقی حمل و نقل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه همه کشورهای درگیر در این پروژه نظیر گرجستان ، جمهوری آذربایجان ، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از فواید اقتصادی این پروژه ریلی بهره مند خواهند شد ، توضیح داد : خط ریلی آستارا - آستارا نشان دهنده تفکر اقتصادی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان است.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان از اجاره ترمینال ریلی آستارای ایران توسط جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت : ترمینال فوق با توجه به افزایش بارهای موجود تجاری که در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری میلادی به ترتیب شاهد ورود ۴۰۰ و ۸۰۰ واگن بودیم ، نقش تاثیر گذار خود را به عنوان یک ترمینال فعال اقتصادی برای دو کشور ایفا خواهد کرد و در همین رابطه سفارشات بسیاری برای ورود و خروج کالا از ترمینال ریلی آستارای ایران دریافت می شود.
وی افزود : از طریق ترمینال ریلی آستارای ایران بارهایی از قبیل انواع چوب ، غله و حتی میوه های صادراتی ایران به داخل و خارج از ایران حمل و نقل بین المللی خواهند شد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به کلنگ زنی ترمینال غله خط ریلی آستارا گفت: ترمینال ریلی آستارای ایران ضمن ایفای نقشی ممتاز در حمل و نقل بار در حوزه کریدور شمال و جنوب به نوبه خود می تواند در حمل بار به کشور عراق و قسمتی از سوریه اثر گذار باشد و در این رابطه سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز می کنند.
با حضور جاوید قربان اف (رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان) ، خیراله خادمی (معاون وزیر و راه شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران) ، مصطفی سالاری (استاندار گیلان) و جمعی از مسئولان عالی رتبه کشور ، استان و شهرستان خط آهن بین المللی آستارا - آستارا و فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی به بهره برداری رسید.