درخشش تولید در کشاکش تحریم

به گزارش گسترش تولید و تجارت ، میلاد محمدی: بیستمین نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی روز جمعه با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز بهکار کرد و امروز (دوشنبه) به کار خود پایان خواهد داد.
این نمایشگاه ۴ روزه با شعار «درخشش تولید در کشاکش تحریم»، پس از انجام هماهنگیهای لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجیها برگزار شده است.
سعید شیرکوند معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیسجمهوری، حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران و عبدالله هندیانی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله مسئولان حاضر در مراسم افتتاحیه بودند. صمت از کم و کیف برگزاری این رویداد گزارش میدهد. این نمایشگاه، با توجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از ابتدای امسال تاکنون محسوب میشود. با هماهنگی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، همزمان با برگزاری فیزیکی این نمایشگاه، نمایشگاه مجازی برای واحدهایی که موفق به حضور نشدند و سایر افراد فراهم شده، همچنین طی ۴ روز برگزاری نمایشگاه، وبینارهایی با حضور مسئولان، تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار شده است. با استقرار تونلهای ضدعفونی در ورودی سالنها، استقرار تیمهای پزشکی و اورژانس، تهیه و تامین مواد ضدعفونیکننده، الزام به ماسک زدن افراد و همچنین رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در زمان غرفهسازی، این نمایشگاه با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و ناظران برای مدیریت کنترلشده تعداد بازدیدکنندگان در هر لحظه حضور دارند.
رقابت صنعت لوازم خانگی با محصولات خارجی
حسن زمانی با قدردانی از تلاشهای انجامشده برای برگزاری نمایشگاههای لوازم خانگی، گفت: امروز با نهایت دقت و آرامش با رعایت و اجرای پروتکلهای بهداشتی اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا این دو نمایشگاه را افتتاح کردیم. مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در بازدید از نمایشگاه ایران ریتلشو (مراکز خرید، مجتمعهای تجاری و صنایع وابسته )گفت: نمایشگاه ایران ریتلشو، نماد اراده جوانان کشورمان است که ثابت کردهاند اگر فضا و زمینه فعالیتهای کلان برای آنها مهیا شود میتوانند کارهای بزرگی انجام دهند. زمانی همچنین در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی افزود: صنعت لوازم خانگی با پیشرفتهای خوبی که در تولید محصولات لوازم خانگی بهدست آورده توانسته رقیب جدی محصولات خارجی در کشور باشد. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهها اضافه کرد: نمایشگاه لوازم خانگی نمایانگر توانمندی صنعت کشور در استقلال تولید است و باید در جهت افزایش صادرات و ارزآوری با برنامهریزی موثر گامهای بعدی را برداریم. وی با اشاره به جایگاه صنعت نمایشگاهی در حمایت از تولید گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی با تمام توان در جهت تحقق شعار جهش تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب برای امسال نامگذاری شده با فراهم کردن زمینه برای رونق صنعت و به نمایش گذاشتن دستاوردهای تولید ملی در کنار تلاشگران صنایع گوناگون خواهد بود.
دانشبنیانها به عرصه تولید وارد شوند
با وجود محدودیتهای کرونایی، مدیریت و مجموعه کارکنان شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی با رعایت پروتکلهای بهداشتی تلاش و زحمات خوبی در برگزاری نمایشگاههای تخصصی و حمایت از صنعت دارند. عزتاله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بازدید از آخرین محصولات و برندهای صنایع لوازم خانگی عرضه شده در بیستمین دوره برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی، از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغههای تولیدکنندگان این حوزه قرار گرفتند. وی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: شرکتهای حاضر در این نمایشگاه نمونهای ازچهرههای با کفایتی هستند که با وجود مشکلات و دغدغههای زیاد با تولید محصولات عالی توانستند از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کنند. اکبری افزود: باید در حوزه تولید و صادرات یک ساختاری قوی ایجاد کنیم که تولیدکنندگان بهراحتی به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشند و چرخه تولید و فروش بهطور مستقل سازماندهی شود.
این مقام مسئول با تاکید بر تقویت رویکرد اقتصادی وزارت امورخارجه، اظهارکرد: در حوزه بینالملل اگر دیپلماسی قوی اقتصادی فعال نشود، بخش تولید و صنایع ما جای خود را در بازارهای جهانی پیدا نخواهند کرد. وی با اشاره به جایگاه شرکتهای استارتآپمحور افزود: باید از علم نوین و دانشبنیانها در جهت شناساندن کالاهای کشور در عرصه صادرات که موجب رونق تولید میشود، استفاده لازم را ببریم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت: درحالحاضر بهعنوان ناظر عضو (WTO) شدیم که امیدواریم با عضویت قطعی و کامل بخش بزرگی از بازار جهانی بهروی ایران باز شود و بتوانیم با استفاده از مقررات سازمان تجارت جهانی، کیفیت تولید و بازار را ارتقا دهیم.
تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازمخانگی تا پایان سال
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: لوازمخانگی جزو صنایع پیشران کشور است، بهطوری که مجموعهای از صنایع با آن مرتبط بوده و پیوندهای پسین و پیشین بسیاری با آن دارند. مجموعه قطعهسازان و تولیدکنندگان مواد اولیه و تجهیزات نیز ارتباط نزدیکی با این صنعت دارند. مهدی صادقینیارکی یادآور شد: در ۸ ماهه امسال در تولید یخچال فریزر ۲۸ درصد، تولید تلویزیون ۴۰ درصد و تولید ماشین لباسشویی ۵۸ درصد رشد به ثبت رسید، اما بهدلیل ممنوعیتهای صادراتی ابتدای سال در تولید کولر آبی رشد منفی ۶ درصدی حاصل شد.
این مقام مسئول ادامهداد: همچنین در تولید لوازم خانگی کوچک نیز رشد بالای ۲۰ تا ۴۰ درصدی از ابتدای امسال تا پایان آبان به ثبت رسید که نشان میدهد این صنعت راه خود را در شرایط دشوار کنونی و تحریمها به خوبی پیدا کرده و منطبق با استانداردهای جهانی، بکارگیری نوآوری و خلاقیت و مهمتر از همه افزایش عمق ساخت داخل، جایگزین محصولات وارداتی شده است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مجموع ارزبری صنایع لوازم خانگی بهطور متوسط بین یک تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال است اما این میزان ارزبری با ایجاد ارزشافزوده ۳ برابری جایگزین حدود ۴ میلیارد دلار لوازم خانگی خارجی میشود. بهگفته وی، اگر در کشور از ظرفیت و توان مهندسی و ساخت لازم برخوردار نبودیم، علاوه بر وابستگی به خارج، فشار بیشتری در تهیه این کالاها به خانوادهها وارد و ارزشافزوده مورد اشاره نیز از کشور خارج میشد.
برنامهریزی برای تثبیت شرایط تولید
صادقینیارکی خاطرنشانکرد: امروز مهمترین نکتهای که وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال میکند، مهیا کردن ثبات نسبی شرایط برای تولیدکنندگان است که اصلیترین عامل آن نرخ ارز است. وی بیانکرد: بهطور متوسط صنعت لوازم خانگی وابستگی ۳۰ درصدی به مواد اولیه، قطعات و تجهیزات خارجی دارد که در ارتباط مستقیم با نرخ ارز هستند. این مقام مسئول افزود: کالاهای داخلی مورد استفاده در این صنعت نیز به دو دسته تقسیم میشوند که دسته نخست، شامل مواد و کالاهایی است که در بورس عرضه شده و مرتبط با نرخ ارز هستند، اما دسته دوم هرچند ارتباط مستقیم با ارز ندارند اما خود را به قیمتهای جهانی میرسانند، زیرا در غیر این صورت این مواد و تجهیزات از کشور خارج خواهند شد. وی یادآور شد: از شنبه هفته گذشته عرضه اختصاصی ورق فولادی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در دستور کار قرار گرفت، بنابراین تولیدکنندگان برای تامین این ماده اولیه مشمول رقابت و قیمتهای غیرواقعی نخواهند شد، بلکه آن را با نرخ پایه دریافت خواهند کرد.
صادقینیارکی اضافهکرد: در حوزه محصولات پتروشیمی مورد نیاز این صنعت نیز بهدنبال تقویت طرف عرضه هستیم تا با رفع موانع و مشکلات، این محصولات هم با نرخ پایه بهدست تولیدکنندگان برسد. وی در ادامه گفت: امروز یکی از مسائلی که انجمن صنایع لوازم خانگی دنبال میکند، موضوع ارتقای ساخت داخل است، به این منظور انجمن صنایع لوازم خانگی یک کنسرسیوم از قطعهسازان ایجاد کرده تا بتوانند ساخت داخل محصولات خود را ارتقا دهند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع تکمیل سبد کالا ادامهداد: امروز چند برند و نام بزرگ حاضر در نمایشگاه، مجموعهای از محصولات را ارائه دادند و بسیاری از آنها با یکدیگر مشارکت کرده و از ظرفیتهای هم استفاده میکنند تا بتوانند سبدکالایشان را تکمیل کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت بهدنبال آن هستیم که چندین برند و نام بزرگ لوازم خانگی داشته باشیم تا هم بتوانند استاندارد محصولات تولیدی خود را ارتقا دهند، مقیاس تولیدشان را به سمت مقیاس اقتصادی پیش ببرند و هم از ظرفیت بقیه واحدها استفاده کنند. وی اضافهکرد: در آینده این واحدها خواهند توانست علاوه بر تامین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازند. صادقینیارکی افزود: هدفگذاری امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ بود که تاکنون مطابق با برنامه از پیش تعیین شده به جلو رفتهایم. وی گفت: سال گذشته حدود ۹ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی بزرگ، متوسط و کوچک در کشور تولید شده بود و امسال رشد تولید حدود ۴ میلیون دستگاهی را تجربه خواهیم کرد.
به گفته این مقام مسئول، درحالحاضر متوسط تعمیق ساخت داخل در انواع لوازم خانگی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است، بهطوری که کولر آبی با داخلیسازی ۱۰۰ درصدی و انواع وسایل گازسوز با داخلیسازی بالای ۹۵ درصدی تولید میشوند. وی خاطرنشانکرد: این موفقیت در حالی بود که کشور و صنایع مختلف بهویژه صنعت لوازم خانگی با تحریمهای ظالمانه مواجه بوده است، اما تولیدکنندگان داخلی توانستند از تحریمها فرصت بسازند.
منبع : روزنامه صمت