درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی چه مراحلی دارد
تجار برای انجام هرگونه فعالیت تجاری مرتبط با امر صادرات و واردات نیاز به کارت بازرگانی دارند که برای این منظور باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، بر اساس ماده ۳ قانون مقررات واردات و صادرات دریافت کارت بازرگانی برای انجام هرگونه فعالیت تجاری مرتبط با امر صادرات و واردات لازم است. برای این منظور باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کرده و فرﺁیند ثبت نام خود را تکمیل کنید.
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی بر اساس ماده ۱۰ قانون مقررات صادرات و واردات از سوی اتاق ایران صادر میشود. همه افرادی که قصد تجارت دارند باید کارت بازرگانی را دریافت کنند. شرکتهای تعاونی که در حوزه تجارت فعال هستند، میتوانند از اتاق تعاون کارت بازرگانی خود را دریافت کنند.
از مرداد سال ۱۳۹۹ با راهاندازی سامانه جامع تجارت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی از فرآیندهای مرتبط با کارت بازرگانی از طریق این سامانه انجام میشود. به این ترتیب که ابتدا اطلاعات در سامانه جامع تجارت بارگذاری و پس از تکمیل مدارک و استعلامهای موردنیاز، وارد اتاق میشود.
بر این اساس از اول مرداد ۱۳۹۹ متقاضیان برای دریافت و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت مراجعه و با وارد کردن کد ملی، مراحل را دنبال میکنند.
در این سامانه مدرک دانشگاهی، سوء پیشینه، استعلام مالیاتی، استعلام اساسنامه شرکتی و بررسی بدهیهای گمرکی و غیره به صورت سیستمی انجام میشود و در نهایت پس از مثبت شدن کلیه استعلامها، درخواست وارد سامانه اتاق میشود، کارشناسان اتاق هم مدارک مربوط به سوابق تجاری را دریافت و بعد از تایید، کارت را صادر میکنند.
از زمانی که فرﺁیند صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت منتقل شد، به تدریج مشکلات و نواقص سامانه مشخص شد. در ابتدای کار حدود ۴۰ مشکل شناسایی شد؛ این مسایل روند صدور و تمدید کارت بازرگانی را کند کرده بود. به هر حال کار ادامه پیدا کرد تا امروز که از ۴۰ مورد به ۵ مشکل رسیدیم.
مراحل دریافت کارت بازرگانی
مرحله ۱
به سامانه جامع تجارت مراجعه میکنیم. متقاضیانی که در سامانه جامع تجارت ثبتنام نکردهاند ابتدا باید با انتخاب گزینه ثبت نام در سامانه، ثبت نام کرده سپس نسبت به ثبت درخواست صدور و یا تمدید کارت بازرگانی اقدام کنند. باید توجه داشت که دریافت کارت بازرگانی منوط به عضویت در اتاق ایران است.
ثبت نام در سامانه جامع تجارت با نقش پایه حقیقی صورت می پذیرد و در صورت نیاز به دریافت کارت بازرگانی حقوقی باید پس از ثبت نام در سامانه و ورود با نقش پایه حقیقی از صفحه اصلی گزینه معرفی شرکت را انتخاب و نسبت به ثبت اطاعات شخص حقوقی و دریافت دسترسی پایه حقوقی اقدام کرد.
ثبت درخواستهای مرتبط با کارت بازرگانی از دو طریق پایه حقیقی و پایه حقوقی امکانپذیر است. باید برای ثبت درخواستهای مرتبط با کارت بازرگانی حقیقی از نقش پایه حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی از نقش پایه حقوقی، استفاده شود. در صورت داشتن نمایندگی پایه حقیقی یا حقوقی، امکان ثبت درخواستهای مرتبط با کارت بازرگانی برای نماینده نیز امکانپذیر است.
مرحله ۲
پس از ورود به حساب کاربری، گزینه بارگذاری صلاحیتها را انتخاب میکنیم.
مرحله ۳
پس از ورود به صفحه مورد نظر، تب کارت بازرگانی را انتخاب و روی گزینه درخواست صدور برای متقاضیان صدور کارت بازرگانی و یا درخواست تمدید برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی، کلیک میکنیم.
مرحله ۴
پس از انتخاب گزینه موردنظر، پاپ ﺁپ تعهدنامه کارت بازرگانی نمایش داده میشود این تعهدنامه جایگزین فرم دال شده است. در صورت تایید بندهای مندرج در تعهدنامه باید تیک مربوطه را فعال و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنیم تا وارد صفحه مربوطه شویم.
مرحله ۵
پس از ورود به صفحه درخواست باید اطلاعات درخواستی را تکمیل و تصاویر مربوط به هربخش را در قسمت پیوست ﺁن بارگذاری کنیم. با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به بخش اطلاعات پایه پیش از این توسط خود متقاضی در سامانه جامع ثبت شده است، امکان ویرایش این اطلاعات در فرم حاضر وجود ندارد و درصورت نیاز به تغییر باید از بخش مدیریت حساب کاربری در بالای صفحه اقدام کنیم.
کدپستی دفتر مرکزی برای شخص حقوقی همان کد پستی تعریف شده در ثبت شرکتهاست که هنگام معرفی شرکت در سامانه جامع به صورت سیستمی از ثبت شرکتها دریافت میشود. درصورت نیاز به تغییر کد پستی باید به سازمان ثبت شرکتها مراجعه کنیم .(واحدهای تولیدی میتوانند کدپستی محل فعالیت خود را که شامل کارخانه یا کارگاه تولیدی میشود وارد کنند.)
از بین سه بخش مدرک تحصیلی، پروانه بهرهبرداری و سابقه تجاری تکمیل حداقل یک بخش اجباری است.
متقاضیانی که خواهان استفاده از مزایای مربوط به واحدهای تولیدی هستند، لازم است اطلاعات مربوط به پروانه بهره برداری را تکمیل کنند.
مرحله ۶
در هر مرحله از تکمیل اطلاعات، در صورت انتخاب گزینه ذخیره اطلاعات در انتهای فرم، اطلاعات وارد شده به صورت پیشنویس ذخیره خواهد شد.
مرحله ۷
تنها در وضعیت «پیشنویس» و «نیازمند رفع نقص» امکان ویرایش پرونده توسط متقاضی وجود دارد. شماره شبای نمایش داده شده در فرم مربوط به حسابهای جاری با دسته چک صیاد، استعلام شده از بانک مرکزی است. در صورت نداشتن حساب جاری با دسته چک صیاد امکان ثبت درخواست در سامانه وجود نداشته و متقاضی با خطا مواجه میشود. در این صورت باید ابتدا نسبت به افتتاح حساب و دریافت دسته چک اقدام کرده و سپس درخواست خود را در سامانه ثبت میکنیم.
مرحله ۸
پس از تکمیل فرم و برای ارجاع درخواست به کارشناسان باید بر روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید.
در صورتی که فرم به طور کامل تکمیل شده باشد، درخواست به کارتابل کارشناسان ارجاع خواهد شد و وضعیت درخواست به »در حال بررسی« تغییر میکند. پس از ارسال درخواست، وضعیت درخواست در قسمت وضعیت به متقاضی نمایش داده میشود و با توجه به وضعیت درخواست، یکی از حالات زیر نمایش داده میشود:
- در حال ارسال: در خواست در حال ارسال به سامانه اعتبارسنجی است.
- در حال بررسی: درخواست برای بررسی در کارتابل کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته و در حال بررسی است.
- در حال بررسی اتاق: درخواست در سازمان صنعت، معدن و تجارت تایید شده و برای بررسی به اتاق ایران ارسال شده است.
- در حال چاپ: در خواست مورد تایید نهایی سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق ایران قرار گرفته است.
- نیازمند رفع نقص: درخواست متقاضی توسط کارشناس، ناقص اعلام شده و باید توسط متقاضی ویرایش شده و قسمتهای دارای نقص اصلاح شود.
- رد شده: در این وضعیت از نظر کارشناس استان، متقاضی شرایط دریافت کارت بازرگانی را نداشته و درخواست رد شده است.
- در این مرحله امکان ویرایش وجود ندارد و برای ثبت درخواست مجدد باید متقاضی درخواست جدید ثبت کند.مراحل دریافت کارت بازرگانی در اینجا قسمت عملیات پایه، قابل مشاهده است./اتاق ایران