دیدار مدیر عامل سازمان صنایعکوچک با نماینده شرکت جترو ژاپن در ایران/ رشد16درصدی صادرات
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" صادق نجفی در دیدار با ناکامورا " نماینده شرکت جترو ژاپن در ایران" با بیان این مطلب، افزود: علاقمند به ارتباط با واحدهای SME و استارت آپ کشور ژاپن هستیم و کارشناسان ما در جلسات کارشناسی ظرف 15 روز آینده اعلام می کنند که در این دو حوزه چه نوع همکاری هایی را می توانیم انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت در 21 مهرماه در تهران، تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی برای ارتباط واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دو کشور در قالب B2B خواهد بود و وقتی SME ها به هم نزدیک شوند خودشان در رابطه با نوع همکاریهای میان خود به نقطه مشترکی خواهند رسید.
نجفی همچنین به همکاری های کوتاه مدت ایران با جترو ژاپن اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش، انتقال فناوری و تکنولوژی، تحقیق و توسعه در حوزه استارت آپها و SME ها در کوتاه مدت میتوانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به استقرار شهرکهای فناوری و مراکز فناورانه و دانش بنیان در استانهای کشور، ادامه داد: فضای لازم برای تبادل فکر و تکنولوژی و انتقال فناوری در کشور ما فراهم است، جوانان علاقمند با تخصص های مختلف در این مراکز فناورانه در حال فعالیت مستمر و پویا هستند.
نجفی جترو را مجموعه ای قدیمی دانست که در توسعه صادرات ژاپن پس از جنگ نقش مهمی ایفا کرده است و اضافه کرد: آمادگی داریم تا نمایندگان جترو را به بازدید از شهرکهای صنعتی ایران دعوت کنیم تا با پتانسیل های موجود کشور ما بیشتر آشنا شوند.
وی همچنین نمایشگاهها را فرصتی مناسب برای ارتباط دو سویه واحدهای صنعتی دو کشور توصیف کرد و گفت: آمادگی داریم حضور شرکتهای ایرانی را در نمایشگاههای ژاپن فراهم آوریم و از حضور شرکتهای ژاپنی نیز در نمایشگاههای ایران استقبال می کنیم.
نماینده شرکت جترو ژاپن در ایران نیز در این دیدار با بیان اینکه جترو از سال 1958 در ایران کار خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: در دوران جنگ و تحریم همچنان بر ادامه همکاریهای دو سویه میان دو کشور تاکید داشته ایم و این اواخر نیز در زمینه های خودرو، محیط زیست، فناوری و تجهیزات پزشکی با شرکتهای ایرانی همکاری داشتیم.
ناکامورا با بیان اینکه مایل به ایجاد همکاری بلندمدت در زمینه خودرو و تجهیزات پزشکی هستیم، افزود: جترو برای یک دوره 4 ساله همواره برنامه ریزی می کند و در 4 سال آینده بیشتر فعالیت در حوزه SME و استارت آپ ها مدنظر ما هست.
وی با بیان اینکه SME ها و شهرکهای صنعتی ظرفیت های خوب همکاری هستند، گفت: فضا را برای بسط و گسترش همکاریهای متقابل آماده خواهیم کرد.
گفتنی است که جترو ( سازمان تجارت خارجی ژاپن)، سازمانی غیرانتفاعی است که توسط دولت ژاپن برای گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری میان ژاپن و سایر کشورها تاسیس شده است.
توسعه بازرگانی و سرمایه گذاری در بازار ایران و گسترش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ژاپن و توسعه صادرات ژاپن به ایران از مهمترین محورهای کاری این شرکت در رابطه با ایران است.
شایان ذکر است که تمرکز اصلی جترو بر گسترش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ژاپن و کمک به شرکتهای کوچک و متوسط ژاپنی برای به حداکثر رساندن توان صادرات جهانی آنها است. در حال حاضر جترو 74 دفتر در 55 کشور دارد.
منبع: شاتا