گفتگو با سید غلامرضا فرقانی، فعال رسانه ای؛
رسانه؛ واژه ای فراتر از یک کلمه با عملکردهای کلان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی
در دنیای امروز، رسانه های گروهی توانسته اند اصلی ترین نقش را در تعاملات اقتصادی که لازمه تداوم زندگی در هر جامعه با هر نگرش و دیدگاه و گرایشی است، ایفا کنند. از این رو است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که رسانه ها، بخش مهم و انکار ناپذیر اقتصاد امروز به شمار می روند.

وابستگی مردم جوامع امروز به رسانه ها در حدی است که به نظر می رسد زندگی بدون رسانه ها دچار اخلال و حتی غیر ممکن می شود. از هنگام رسوخ امواج رسانه های دیداری و شنیداری و بدنبال آن توسعه رسانه های مکتوب و گرایش آنها به کارکردهای تخصصی، هر لحظه دایره آگاهی های ساکنین کره خاکی افزونتر شده و تصور اینکه روزی برسد که بدون اتکا به یکی از انواع رسانه های گروهی و کسب اطلاع و افزایش آگاهی از محیط پیرامون بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم، کار دشواری باشد.
اکنون این کارکرد عمومی رسانه های گروهی توانسته اصلی ترین نقش را در تعاملات اقتصادی که لازمه تداوم زندگی در هر جامعه با هر نگرش و دیدگاه و گرایشی است، ایفا کنند. از این رو است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که رسانه ها، بخش مهم و انکار ناپذیر اقتصاد امروز به شمار می روند.
به این ترتیب در جامعه امروز یک فرد، تنها زمانی میتواند بهترین و مطمئن ترین شرایط زندگی را برای خود و خانواده فراهم کند، یا به عبارتی رفتار اقتصادی مناسب درپیش گیرد که دارای آگاهی و اطلاعات کافی برای تصمیم گیری صحیح باشد و این امر محقق نمی شود، مگر با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی، رادیو و تلویزیون، روزنامهها، نشریات،کتب، سایتهای اطلاعاتی، شبکه های اجتماعی و در یک کلام، قرارگرفتن در جریان سیال و مداوم اطلاعات.
در دهه های اخیر صاحبان سرمايههای کلان و فعالان بازار های بزرگ اقتصادی با درک نقش رسانه ها در فروش و درآمد زایی، اقدام به راه اندازی شبکه های تلويزيونی، انتشار مطبوعات، ایجاد سایت و شبکه های اجتماعی کرده اند و بدين ترتيب خود رسانه را به عنوان يک تصدی (شرکت) برای کسب درآمد در نظر گرفته اند و با خريد و توليد محتوا، سود خود را به حداکثر می رسانند.
"گسترش تولید و تجارت" به منظور معرفی یکی از فعالان عرصه رسانه که کارنامه ای شایسته از فعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته گفتگویی صمیمی با آقای سیدغلامرضا فرقانی داشته است.
وی که صاحب امتیاز و مدیرمسئول کانون تبلیغاتی پیشتازان فردا است، بیش از سی سال در زمینه های مختلف رسانه ای تلاش نموده و با تولیدات رسانه ای خود نقش بسزایی در شناساندن ظرفیت های مختلف کشور ایفا نموده است.
در ادامه گفتگوی "گسترش تولید و تجارت" با این فعال موفق عرصه رسانه را می خوانید:
1- لطفاً مختصری از سوابق و فعالیت های خود در عرصه تبلیغات و امور رسانه ای ارائه فرمایید.
به نام خالق هنرمند، اینجانب سیدغلامرضا فرقانی هستم که از سال 1370 فعالیت تخصصی خودم را در حیطه تبلیغات از شرکت تبلیغاتی گیل نگاه در عرصه بازاریابی آغاز نمودم سپس به عرصه هنر و تبلیغات رسانه ای و تئاتر و بازیگری در عرصه فیلم و سریال وارد شدم که می شود به برخی از آنها اشاره کرد: تئاتر کودک "خرس گنده" به کارگردانی خانم بازقلعه، "ققنوس" به کارگردانی مرحوم یوسف عاشوری، "دو طفلان مسلم" به کارگردانی علیرضا پارسی و ... در بخش فیلم، "سریال شب پرستان" به کارگردانی آقای ملک زاده بازی در میان پرده های مختلف هنری و اجتماعی به کارگردانی جلال صحرائیان در مرکز گیلان، فیلم سینمایی "حماسه مجنون" به کارگردانی جمال شورجه همکاری با فیلم داستانی "افرا" به کارگردانی شهرام شاه حسینی و ... بسیاری از فیلم ها و سریال های دیگر در دهه 70 و80 در عرصه تلویزیون و تئاتر بازی و یا همکاری نمودم.
فیلم پرچم
2- کدام کارهای شاخص و ماندگار در کارنامه کاری شما وجود دارد که جزء اولین ها در استان و کشور بوده اند؟
من در دهه 70 اولین نفری بودم که 20 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بزرگ "گلستان کتاب" که در دانشگاه گیلان و شرکت برق منطقه ای در سال های 75 و 76 برگزار شد به معرض دید و فروش عموم قرار دادم.
همچنین همکاری با گروه "پژوهشگران ایران" به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی که تالیف کتاب سه جلدی گیلان را به چاپ رساند.
همچنین برای اولین بار سیرک خلیل عقاب معروف به "سیرک ستارگان" را در سال 85 در سازمان منطقه آزاد انزلی برپا نمودم و برای اولین بار با دعوت از کاپیتان ضرابی جهت اسکان یک ماهه در گیلان برای گردشگری هوایی مردم اقدام کردم. در این برنامه گردشگری، با یک هواپیمای دو موتوره شهروندان و گردشگران هر بار به مدت 20 دقیقه در آسمان گیلان پرواز میکردند، که این برنامه بعدا دیگر تکرار نشد.
3- افتخارات و عناوین کسب شده خودتان را بیان فرمائید.
تقدیر نامه های بسیاری در عرصه خبرنگاری و تولید مستندات تلویزیونی و همچنین شرکت در کارهای خیر کسب کردم. مثل تهیه کنندگی فیلمهای مستند تلویزیونی "جلوه های تلاش"، "خدمت بی منت"، "مدیران موفق"، "برند برتر"، "آب مایه حیات"، "در مسیر صنعت گیلان" و همچنین مستندهای فاخر سفارشی "سمفونی باران"، "گیلان پایتخت خزری ایران"، "هنر مردان خدا"، "آسمانی های شهر بی دفاع"، "پرچم" و اخیرا فیلم مستند بین المللی "مسافران ساحل مهربانی" که به بررسی مهاجرت لهستانی ها در جنگ جهانی دوم به ایران و بندرانزلی می پردازد می توانم اشاره کنم. شاید باور کردنی نباشد آنقدر تقدیرنامه و لوح سپاس در منزل دارم که دیگر جایی جهت نمایش و آویزان کردن آنها بر دیوار ندارم.
مستند آسمانی های شهر بی دفاع
4- به نظر شما برنامه سازی ها و کارهای رسانه های تولید شده توسط شما چه تاثیرات و بازخورد هایی در جامعه و اقشار مختلف داشته و چقدر تاثیر گذار بوده است؟
صد درصد تاثیرگذار است چون نمی شود از نقش رسانه در جامعه به راحتی گذشت. مثل فیلم مستند چهار زبانه "سمفونی باران" که به سفارش استانداری گیلان و اداره کل اقتصاد و دارایی گیلان تولید کردم که به بحث سرمایهگذاری خارجی در گیلان میپردازد و در ۸ کشور پخش شد و به ۸۰ کشور سی دی فیلم آن ارسال شد و بازخوردش بسیار عالی بود به خصوص اینکه سفر چندین هیات خارجی به گیلان علاوه بر علاقه مندی به سرمایه گذاری از طبیعت گیلان بسیار تعریف و تمجید میکردند و مورد توجه بسیاری از سرمایهگذاران و مسئولان استانی و ملی قرار گرفت. به طوریکه در برخی از دانشگاه ها هم مطالب آن برنامه مستند تدریس شد.
مستند بین المللی مسافران ساحل مهربانی
(با موضوع اقامت لهستانی ها در بندرانزلی)
5- خدمات تبلیغی اطلاعرسانی قابل ارائه اصلی شما به صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی چیست؟
من هم اکنون به عنوان تنها همکار اداره کل بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گیلان هستم و همچنین در زمینه ارسال پیامک های تبلیغاتی و مشاوره در برنامه ریزی تبلیغاتی، بُعد تولید رپرتاژ آگهی و تیزر تبلیغاتی و تصویربرداری از خط تولید کارخانجات فعالیت گسترده در سطح ملی دارم.
6- تبلیغات به ویژه در رسانه ملی چه تاثیری در ارتقاء سود و فروش بنگاههای اقتصادی علی الخصوص در شرایط پس از کرونا دارد؟
بالطبع تاثیر بسزایی خواهد داشت و نمی شود هیچ وقت رسانه را جدا از فعالیتهای اقتصادی دانست. بسیاری از تولیدکنندگان کالا و صاحبان صنایع برای معرفی کالا و خدمات خود، رسانه را به عنوان اولین گزینه تبلیغات انتخاب می کند کما اینکه بسیاری از برندهایی که اکنون به فروش عالی رسیده اند رسانه ملی انتخاب اول شان بوده است. خود بنده نیز جهت بهره مندی از آخرین متد های تبلیغاتی، با حضور در کلاسهای آموزشی مدرسین داخل و خارج چه در رشت و چه در تهران سعی کردم که علم تبلیغات خودم را به روز رسانی کنم کما اینکه تاثیر بسیاری در پیشبردم در عرصه علم تبلیغات داشته و توانستم از این آموزش ها به نحو احسنت در مشاوره ها و امورات تبلیغاتی به کار بسته و موفق شوم.
7- چنانچه نکته قابل طرح، خاطره ماندگار در دوران فعالیت و یا موضوعی برای بیان دارید عنوان بفرمایید؟
من اعتقاد دارم که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. چنانچه از قدیم در کشورهای اروپایی و آمریکایی از ۱۰۰ درصد درآمدشان ۹۰ درصد آن را به تبلیغات اختصاص می دادند.
به یاد دارم در دهه هشتاد مشاور یک شرکت تولیدی بودم. این شرکت در آستانه ورشکستگی بود متاسفانه چندین شرکت تبلیغاتی به طُرق مختلف با ایجاد هزینههای گزاف نتوانسته بودند بهره وری و بازخورد لازم را برای آن شرکت از هزینههای تبلیغاتی به دست آورند.
خوشبختانه با ورود من و با برنامه ریزی صحیح تبلیغاتی، راندمان فروش شرکت را بالا بردیم و در مدت کمتر از ۶ ماه توانستیم با یک چهارم هزینه همیشگی تبلیغات، میزان فروش را به ۳۰۰ بیشتر از هزینه برسانیم که این امر باعث شد تا اینکه در اواسط اجرای پروژه، صاحب آگهی خواستار توقف تبلیغات شد. چون قادر به پاسخگویی سیل عظیم مشتریانش نبود....
الان افتخار من این است که مشتریان از عملکرد و کار من رضایت داشته باشند و با معرفی من به سایر دوستان و همکاران خود، در واقع مهر تایید و صحه ای بر موفقیت و رضایت از فعالیت های من داشته باشند، کمااینکه بارها شاهد این رضایت مندی ها بودم و همه اینها باعث ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر برای ارائه کارهای قوی تر و ماندگارتر برای من شده است.
من با سابقه سی ساله در عرصه رسانه و تولید محتوا، همواره صداقت و مشتریمداری را سرلوحه فعالیت های خودم قرار دادم و خدا را شکر تاکنون توانستم این مهم را به انجام برسانم.
در پایان ضمن تشکر از رسانه تخصصی "گسترش تولید و تجارت" و با آرزوی سربلندی و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران عزیزمان؛ جا دارد که از تمامی اساتید و دوستانم و مشتریان عزیزم که مرا در راه موفقیتم یاری نمودند و با اعتماد خود پشتوانه قوی و محکمی برای من بوده اند، تقدیر و تشکر نمایم.
مستند فرصت های سرمایه گذاری خارجی در گیلان
(به سفارش اداره کل امور اقتصادی ودارایی گیلان)
مستند سمفونی باران با موضوع فرصت های سرمایه گذاری خارجی
مستند تلویزیونی هنر مردان خدا