رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان عنوان کرد:
رشد 16 درصدی اعتبارات هزینه ای گیلان در سال 96
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، در خصوص اعتبارات هزینهای در سال 96، یادآور شد: در این بخش اعتباری حدود 3 هزار و 775 میلیارد ریال به استان اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته حدود 16 درصد رشد دارد.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از ایسنا، کیوان محمدی ضمن گرامیداشت و تبریک ایام الله دهه فجر، توضیحاتی پیرامون عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در سال جاری ارائه کرد و گفت: با توجه به شرح وظایف مشخص شده در زمینه بودجهریزی، تدوین بودجه سالانه، برنامهریزی و تدوین برنامههای بلند مدت و میان مدت، نظارت و ارزشیابی از اجرای برنامههای توسعه و طرحهای عمرانی، مطالعات آینده پژوهی و آمایش سرزمین، نظارت و ارزیابی عملکرد، سنجش و ارزشیابی دستگاههای اجرایی، آمار و اطلاعات مکانی، آموزش نیروی انسانی و... این سازمان اقدامات متعددی را در حوزه های مختلف به انجام رسانده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان، درخصوص برگزاری شورای برنامهریزی و توسعه به عنوان مهمترین نهاد تصمیمگیری استان گفت: در ده ماهه اول سال 1396 تعداد هشت جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان با تصویب 33 مصوبه برگزار گردیده که برنامهریزی توسط دستگاههای و برنامههای راهبردی توسعه، بررسی مسائل و رفع مشکلات دستگاهها، استفاده از توان جوانان و بانوان در ردههای مدیریتی، ارتقای سطح همکاری با نمایندگان محترم مجلس و توزیع اعتبارات هزینهای و تملک دارایی سرمایهای دستگاههای استان مهم ترین عناوین مصوب شده در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان میباشند.
وی با بیان اینکه حضور در شهرستانها به منظور بررسی وضعیت میدانی یکی از اهداف سازمان جهت تسریع در امور است ادامه داد: در سال جاری تاکنون موفق به حضور در 9 جلسه کمیته برنامهریزی شهرستانهای استان شامل آستانه اشرفیه، تالش، بندرانزلی، صومعهسرا، شفت، ماسال، رودسر، لنگرود و لاهیجان به همراه بازدید از مهمترین پروژههای شهرستان شدهایم تا از نزدیک در جریان مشکلات و پیشرفت مهم ترین پروژه های عمرانی شهرستان قرار گرفته و درصدد رفع مشکلات آنها برآییم.
محمدی، درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در سالجاری 12 جلسه با 57 مصوبه در این خصوص برگزار گردیده که 85 درصد آنها اجرایی گردیده است.
وی با بیان اینکه واگذاری پروژهها، ارتقای بهرهوری، ایجاد اشتغال و سرمايهگذاری از مهمترین مباحث در اقتصاد مقاومتی است متذکر شد: براساس ماده 27 قانون الحاق 3 و ماده 88، تاکنون مجموعا 71 پروژه در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان، از برگزاری سلسله نشستهای ماهیانه توسعه به عنوان یکی از فعالیتهای مهم این سازمان یاد کرد و افزود: به منظور ترویج فرهنگ توسعه با محوریت بهبود نقش و جایگاه گیلان در توسعه ملی و آشنایی مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان با مباحث علمی و اجرایی مطرح در سطح ملی در شقوق مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی با دعوت از چهرههای بهنام، تاکنون 30 نشست برگزار گردیده که 10 نشست آن در سال جاری بوده است.
این مقام مسئول، درخصوص بودجهریزی و تدوین بودجه سالانه در سال 1396 گفت: به طور کلی اعتبارات عمرانی استان در سال 1396 بیش از 10 هزار میلیارد ریال میباشد که این رقم نشاندهنده رشد متوسط 50 درصد نسبت به سال گذشته است. همچنین در این سال بالغ بر 8 هزار و 399 میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایهای در قانون بودجه برای استان در نظر گرفته شده است که نشانگر رشد 53 درصد نسبت به سال قبل میباشد.
وی تصریح کرد: این اعتبارات عمرانی در بین شهرستانهای استان و پروژههای مهم بر اساس شاخص جمعیت و محرومیت شهرستانها و به استناد مفاد قانون احکام دائمی برنامه های پنج ساله توزیع شده و در شورای برنامهریزی و توسعه استان مصوب گردید. در این راستا بیش از 4 هزار پروژه عمرانی از محل اعتبارات مذکور به تصویب رسیده و در درست اجرا میباشد. لازم به ذکر است نحوه توزیع اعتبارات شهرستانی در سال جاری باعث افزایش قدرت تصمیمگیری کمیتههای برنامهریزی شهرستانها شده است.
محمدی اضافه کرد: استان از اعتبار سایر ردیف های ملی نیز برخوردار است، به نحوی که در حدود 2 هزار و 262 میلیارد ریال از سایر ردیفها نظیر اعتبارات طرحهای استانی ویژه، اعتبارات مدیریت بحران و... به دستگاههای اجرایی استان ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: رویکرد توزیع اعتبارات در سال 96 اجرای منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و اشتغال، گردشگری و حفاظت از محیط زیست است و این روند ادامه خواهد یافت.
محمدی، در خصوص پروژههای جدید گفت: برای بهبود عملکرد اعتبارات عمرانی در سال جاری در انتخاب پروژههای جدید با مشارکت فرمانداران و مسئولین دستگاههای اجرایی نسبت به برگزاری جلسات کمیسیون ماده 23 قانون الحاق 2، اقدام شده تا پروژههای جدید دارای مطالعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و اعتبار مکفی به گونهای تصویب شوند که حداکثر ظرف 2 سال به بهرهبرداری برسند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان در خصوص اعتبارات هزینهای در سال 96، یادآور شد: در این بخش اعتباری حدود 3 هزار و 775 میلیارد ریال به استان اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته حدود 16 درصد رشد دارد که این اعتبار به 24 دستگاه اجرایی استانی ابلاغ شده است. همچنین بالغ بر 227 میلیارد ریال از محل ردیف های متفرقه به استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به پرداخت مطالبات بازنشستگان سال 1395 دستگاههای اجرایی استان افزود: این مهم در دستور کار قرار گرفته که تا این تاریخ 50 درصد از مطالبات پرداخت شده و پرداخت مابقی آن تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
وی همچنین استقرار نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد را از دیگر اقدامات انجام شده سازمان در حوزه بودجهریزی بیان کرد که این مهم در سال جاری در مورد 25 دستگاه اجرایی استان در حال انجام است.
محمدی تصریح کرد: توزیع اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای فرآیندی طولانی شامل جلسات بررسی کارشناسی، کارگروههای تخصصی، شورای برنامهریزی و توسعه استان، کمیتههای برنامهریزی شهرستانها، کمیته تخصیص اعتبارات و سایر موارد و پیگیری های مربوط به هریک می باشد که در همه این موارد سازمان به عنوان عضو فعال مشارکت دارد. همچنین مبادله موافقتنامه های هزینهای و عمرانی، نظارت بر هزینه کرد اعتبارات، بازدید از پروژههای عمرانی و تهیه گزارش نظارتی برای شورای برنامهریزی و توسعه استان و سازمانهای ناظر استانی و ملی از دیگر اقدامات مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است که به طور مستمر انجام می گردد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد اشتغال در استان گفت: تدوين برنامه اجرایی اشتغال روستایی و عشايری در زمينه فعاليتهای کشاورزی، منابع طبيعی، معادن کوچک، گردشگری، صنايع دستی، فرش دستباف، خدمات و فن آوری اطلاعات در مناطق روستایی و شهرهای زير 10 هزار نفر جمعيت با همکاری استانداری و سازمان مديريت و برنامهريزی استان از جمله فعالیتها در زمینه ایجاد اشتغال است.
وی تصریح کرد: به منظور تثبيت اشتغال موجود طرح نيمه فعال و غير فعال مهم استان و ايجاد فرصتهای جديد شغلی طرحهای احداثی و به منظور رونق توليد، ايجاد اشتغال و اشتغال مجدد طرحهای مرتبط با برنامههای اقتصاد مقاومتی که نياز به اعمال نظر در سطح ملی دارند با همکاری استانداری و سازمان مديريت و برنامهريزی استان جمعبندی و به معاونت امور توليدی سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک های عامل مربوطه ارسال گرديد.
وی معرفی 10 طرح عمده سرمایه گذاری بخش کشاورزی با نیاز تسهیلاتی یک هزار و 43 میلیارد ریال به بانک کشاورزی، معرفی 12 طرح عمده سرمایه گذاری صنعتی به 5 بانک، شامل بانک های سپه، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی و ملی با نیاز تسهیلاتی 4 هزار و 325 میلیارد ریال و 220 میلیون یورو، معرفی طرح بزرگ احداث واحدهای صنايع دستی آلومينيوم با ظرفيت نهایی 250 هزار تن در سال و سرمايه گذاری اوليه پيش بينی شده 140 ميليون يورو و 1000 ميليارد ريال در شهرک صنعتی سفيدرود رشت با تعامل با بانک های ملی، کشاورزی، صنعت و معدن، سپه و صادرات کشور در قالب مشارکت سنديکایی را از جمله این طرح ها دانست.
وی بیان کرد: مقرر شده با هدف ايجاد هماهنگی ها و پیگيری های لازم در زمينه برنامه های اجرایی اشتغال استان گيلان چهار کارگروه در سطح استان فعال شوند. همچنین در خصوص طرح پوشاک و تامين يارانه سود، تفاهمنامه فی مابين استانداری گيلان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت شهرک های صنعتی منعقد شده است.
محمدی، در ادامه به محورهای اصلی اقدامات انجام گرفته در خصوص آمایش استان در سالجاری اشاره داشت و عنوان کرد: مهمترین فعالیت های صورت گرفته توسط سازمان شامل شناسایی مجری ذی صلاح، عقد قرارداد و برگزاری نشست های تخصصی با مشاور در رابطه با ارائه دیدگاه های استانی، انتظارات و اصلاحات مورد نیاز جهت بازنگری و به روز رسانی آمایش استان، برگزاری کارگروه آمایش محیط زیست و توسعه پایدار جهت تبیین رئوس طرح آمایش و الزامات و نیازمندی های آن، برگزاری کارگاه هم اندیشی مرحله شناخت و تحلیل وضع موجود برنامه آمایش استان و پنج کارگاه تخصصی اقتصادی، نظام سکونتگاهی، جمعیت و سرمایه اجتماعی، گردشگری و انرژی به منظور ارائه رهیافت ها و نتایج مطالعات وضع موجود آمایش توسط تیم تهیه کننده طرح آمایش استان با دستگاه اجرایی استان، جمع بندی نظرات دستگاههای اجرایی در خصوص محورهای ضروری جهت بازنگری برنامه آمایش(23 دستگاه اجرایی استان در این خصوص پاسخگو بودند)، معرفی رابطین دستگاه های اجرایی استان جهت مشارکت در برنامه آمایش استان در دو سطح کارشناسی و معاون(جمعا 61 نامه از سوی دستگاه اجرایی در این خصوص دریافت شده است)، اخذ نظرات مکتوب دستگاه های اجرایی استان پیرامون اعلام نظر درباره تحلیل وضع موجود آمایش استان، نقاط قوت و ضعف و ارائه پیشنهادات(18 مورد اعلام نظر) و انجام شش جلسه نشست های تخصصی در معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جهت بررسی طرح آمایش استان فصل های اول تا چهارم و در ادامه برگزاری نشست های مشترک با تیم تهیه کننده مطالعات آمایش به منظور تبادل نظرات کارشناسی و اعلام نظرات اصلاحی مورد نظر سازمان است.
محمدی، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیتهای معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان گفت: اقدامات این حوزه در بخشهای آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش دادهها، نقشه و اطلاعات مکانی، اجرای طرحهای آماری، حسابهای منطقهای و تهیه نشریات و گزارش های آماری و اطلاعات مکانی قابل دستهبندی است.
این مقام مسئول، به اقدامات انجام شده در حوزه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش دادهها اشاره کرد و ادامه داد: تهيه و تدوين سالنامه آماری، آمارنامه استان گزيده شاخصها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سالانه استان(چهار فصل) و انتشار الکترونیکی در سامانه اطلاعات آماری استان گیلان، برگزاری جلسات با دستگاههای منتخب در خصوص نحوه توليد قلم آماری و سیستم های اطلاعات آماری و آمار های ثبتی، بهنگام سازی پایگاه اطلاعات سری زمانی شاخصها و نماگرهای آماری استان گیلان و جمعآوری الکترونیکی آمارهای رسمی دستگاههای اجرایی و نتایج طرح و سرشماریها و انتشار اطلاعات در پايگاه اينترنتی(ساوانا) از اهم اقدامات این حوزه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی گفت: تهیه، اصلاح و بهنگام رسانی نقشه و اطلاعات مکانی، پیگیری و برگزاری جلسات ایجاد و راه اندازی زیرساخت اطلاعات مکانی «اس.دی.آی» گیلان، تکمیل و بهنگامرسانی سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان(در پایگاه ساوانا)، برگزاری جلسات گروه کارشناسی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی و پیگیری مصوبات آن، پیگیری راهاندازی و استقرار ایستگاههای ثابت «جی.ان.اس.اس» در استان، یکسانسازی فهرست روستاهای استان گیلان با همکاری استانداری گیلان و وزارت کشور، اصلاح و بهنگام رسانی فایل جغرافیایی استان، ارائه نقشههای مورد نیاز طرحهای آماری و دستگاههای اجرایی از اقدامات گروه نقشه و اطلاعات مکان است.
وی از فعالیتهای حوزه اجرای طرحهای آماری سخن گفت و ادامه داد: اجرای 54 طرح آماری جاری و ابلاغی، و استخراج 54 طرح آماری جاری و ابلاغی به صورت سالانه، فصلی و ماهانه از فعالیتهای حوزه طرحهای آماری میباشد.
این مقام مسئول، از تهیه حساب منطقهای(حساب تولید سال 1395) به عنوان اقدامات انجام شده در حوزه حسابهای منطقهای یاد کرد.
محمدی به اقدامات حوزه تهیه نشریات و گزارشهای آماری و اطلاعات مکانی اشاره کرد و افزود: تدوین مجموعا 20 جلد گزارش بررسی نتايج شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم مناطق شهری و روستایی کشور و استان گيلان، تهیه و تدوین گزارشهای بررسي حساب توليد استان گيلان 1394، نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار(سالانه و فصلی) 1395، نتایج طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار 1395(دردست اقدام)، 3 شماره بهار و تابستان و پاییز فصلنامه نقشه و اطلاعات مکانی گیلان و نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395(استانی و شهرستانی) از اقدامات حوزه تهیه نشریات است.
وی از ایجاد پایگاه اطلاعات آماری استان به آدرس «sdi.mpogl.ir» جهت انتشار عمومی و سهولت دسترسی کاربران و محققان در خصوص نتایج طرحهای آماری و سرشماریها، نتایج انتشارات آماری، سالنامه آماری، حسابهای منطقهای، نقشه و اطلاعات مکانی، استانداردها و تعاریف و مفاهیم رسمی در حوزه ارتقای نظام آماری، نقشه و اطلاعات مکانی به عنوان سایر اقدامات معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان نام برد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان در خصوص فعالیتهای مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری این سازمان در گروه آموزش و توانمندسازی گفت: این مرکز در سال 1396 در راستای اجرای وظایف خود در ارتقا توانمندیهای کارکنان دستگاه های اجرایی اقدامات موثری را به انجام رسانده است و در 9 ماهه سال 1396 موفق گردید با برگزاری مجموعا تعداد 300 دوره آموزش با تعداد 9 هزار و 227 شرکتکننده به میزان 135 هزار و 512 نفر ساعت آموزش برگزار نماید که از این تعداد 83 دوره بصورت غیر حضوری و استفاده از امکانات سایت و سامانه مرکز برگزار گردیده است.
وی در خصوص فعالیتهای گروه پژوهش این مرکز نیز گفت: به منظور بررسی عملکرد پژوهشی دستگاه های اجرایی نسبت به برنامهریزی سلسله نشست های تخصصی پژوهش محور، اقدام گردیده است.
این مقام مسئول ادامه داد: در این نشستها، که با حضور نمایندگان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان و دستگاههای اجرایی مرتبط برگزار میشود، مشاوران، ناظران و مجریان طرح به ارائه گزارش مبادرت مینمایند و صاحبنظران و محققان و پژوهشگران به بحث و بررسی و تبادل نظر در مورد طرح مربوطه میپردازند. در جهت اجرای این برنامه، تاکنون 30 جلسه تشکیل گردید و بیش از 50 عنوان پژوهش انجام شده ارائه شده است.
محمدی با بیان اینکه اقدام به تشکیل جلسات ستاد تجهیز منابع پژوهشی برای تقویت بخش پژوهش و فناوری یکی دیگر از اقدامات گروه پژوهش است افزود: با بررسی ضوابط، دستورالعملها و آیین نامههای اجرایی در مورد معافیتهای مالیاتی مراکز تحقیقاتی، استفاده از کمک های فرابورس و استفاده از امکانات وقف علمی به بررسی راهکارهای اجرایی پرداخته شده است.
وی تاکید کرد: مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری این توان و آمادگی را دارد در چارچوب رویکرد مشارکتی، با همکاری معاونتهای سازمان و سازمان های استانی با سازماندهی و استقرار گروه های پژوهشی و کمیتههای پژوهشی مناطق و استان ها نیازهای پژوهشی و آموزشی خاص آنها را تامین کرده و در جهت تعالی و بهبود اهداف و عملکرد سازمان، به وظایف خود عمل نماید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان از راه اندازی وب سایت مرکز آموزش و پژوهش در سال 1396، راهاندازی کلاس های مجازی برای ارتباط فراگیران با اساتید و کارشناسان دوره در راستای تحقق ارتقا کیفیت برگزاری دورههای آموزشی و تشکیل تالارهای گفتگو برای ارتباط بیشتر با دستگاه های اجرایی از طریق وب سایت مرکز، تشکیل شورای آموزشی و پژوهشی و تشکیل جلسات مصاحبه با اساتید متقاضی تدریس در مرکز توسط شورا، تشکیل جلسات توجیهی با مدرسین و فراگیران به منظور برطرف نمودن مشکلات احتمالی و ارتقا کیفیت آموزشی، اجرای دورههای مشترک با نهادها و شرکتهای خصوصی، بررسی و صدور مجوز برای شرکتهای متقاضی آموزش کارکنان دولت و نظارت بر کار شرکتهای دارای مجوز، مشاورههای آموزشی به دستگاههای اجرایی و شرکت در جلسات آموزشی دستگاهها، اجرای دورههای آموزشی غیر حضوری در سایر استان ها و برگزاری سمینارهای تخصصی مرتبط با توسعه واجرای دوره های آموزشی جدید حقوق شهروندی در سطح استان به عنوان دیگر اقدامات مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری سازمان نام برد.
محمدی، در خصوص اقدامات مدیریت نظام فنی و اجرایی گفت: رفع موانع و مشکلات اجرایی پروژه ها، ارتقا دانش فنی عوامل فنی و اجرایی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی از جلمه اقدات این مدیریت است.
وی با اشاره به رفع موانع و مشکلات اجرایی پروژهها متذکر شد: به استناد بند 5 ماده واحده لایحه قانونی واگذاری اختیارات فنی به استانها، شورای فنی استان وظایف گستردهای در خصوص راهبری پروژههای عمرانی بر عهده دارد. که به منظور بررسی دقیق موضوعات مرتبط و دستیابی به راه حل های مناسب از کارگروه هایی متشکل از گروه های کارشناسی با عناوین: کارگروه پیمان و ضوابط فنی، کارگروه نظارت، کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی و کارگروه مصالح و تجهیزات صنعت ساخت با دبیری نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی استان استفاده میکند که در راستای رفع موانع و مشکلات اجرایی پروژههای عمرانی مورد اجرا با نظر به شرایط و وضعیت استان میپردازد و ضمن بررسی موارد مختلف راهکارهای اجرایی برای برون رفت از موانع را صادر می نماید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان اضافه کرد: دراین راستا شورای فنی استان و کارگروههای چهارگانه ذیل آن، بالغ بر 42 جلسه کارشناسی برگزار کردند که اهم اقدامات انجام شده شامل تدوین دستورالعمل قیمت مقطوع آسفالت، بررسی ایمنی ساختمان های بلند مرتبه در برابر حریق، بررسی وضعیت کیفی واحدهای تولیدی بتن آماده، سنگدانه، آسفالت استان، معرفی تکنولوژی های نوین صنعت ساخت، بررسی وضعیت آزمایشگاه های فنی کنترل کیفی استان، بررسی و گزارش تحلیلی مخاطرات اتفاق افتاده در کشور و استفاده از آن در پیشگیری و همچنین ارتقای ساخت و سازهای استان، تاکید بر استفاده از پیمانکاران و مشاوران و مصالح تولیدی بومی استان با رعایت ضوابط و مقررات، حل اختلاف عوامل فنی اجرایی استان، بازدید از پروژه های اجرایی سطح استان و تنظیم گزارش تحلیلی به همراه پیشنهادات لازم میباشد.
وی در خصوص ارتقای دانش فنی عوامل فنی و اجرایی گفت: نظر به اینکه مطابق قوانین و مقررات کشور دستگاههای اجرایی استان برای اجرای پروژههای عمرانی خود از پیمانکاران و مشاوران تشخیص صلاحیت شده سازمان برنامه و بودجه استفاده مینمایند، در همین راستا بالغ بر یک هزار و 40 مورد پرونده تشخیص صلاحیت پیمانکاران و 47 مورد پرونده مشاوران استان مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول اضافه کرد: کنترل و اعلام وصول(ظرفیت سنجی) قراردادهای تنظیمی توسط کارفرمایان یکی از اقداماتی است که در سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان به منظور توزیع عادلانه کار بین مشاوران و پیمانکاران صورت پذیرفته است که با این عمل یک رضایت منطقی و مناسب بین عوامل فنی و اجرایی در سطح استان ایجاد گردیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان، بر داشتن دانش فنی عوامل اجرایی به عنوان یکی از موارد مهم در اجرای پروژه های زیرساختی(عمرانی) کشور و استان تاکید کرد و ادامه داد: در این راستا برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی متناسب با عوامل مختلف در نظام فنی اجرایی در دستور کار قرار گرفته که در خصوص عملکرد میتوان به برنامه ریزی جهت برگزاری بالغ بر 220 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای عوامل فنی و اجرایی در سطح کارشناسان دستگاههای اجرایی مدیران شرکت های پیمانکاری و استادکاران شاغل در پروژه ها اشاره کرد. علاوه بر این اقدامات لازم در خصوص پاسخگویی به استعلامات و ابهامات عوامل فنی و اجرایی استان مبنی بر ضوابط فنی و اجرایی صورت گرفت.
وی درخصوص نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی گفت: مطابق مفاد فصل نهم قانون برنامه و بودجه و مفاد بند الف ماده 8 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و نظر به شرح خدمات دبیرخانه شورای نظارت از جمله رصد توسعه استان با نظارت مستمر بر اجرای برنامهها و پيشرفت توسعه با همکاری واحدهای ذیربط، تهيه و تدوين گزارشهای دورهای و نظارت بر حسن اجرای وظايف و مقررات مربوطه در سازمان و تهيه گزارشهای نظارتی برای رياست سازمان، با عنایت به نقش تعيين کننده پروژه ها در تحقق اهداف سازمان جهت توسعه استان، همچنين با توجه به تعداد و پراکندگی پروژه های تملک دارايی های سرمايه ای، بازدید از پروژه ها در قالب طرح ناظرین امین تحت نظر و سیاست گذاری شورای راهبردی انجام گرفته است. در همین راستا به منظور نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی 758 مورد فرآیند ارجاع کار پروژهها بررسی بالغ بر 400 پروژه استانی و ملی مورد بازدید قرار گرفت و گزارش آن به مراجع ذیربط ارسال گردید.
محمدی ادامه داد: بازدید و بررسی از پروژههای فعال 13 دستگاه استانی مجموعا به تعداد 222 پروژه مورد بررسی و بازدید راهبردی و فنی شامل بررسی شرایط و مفاد موافقتنامه، کنترل روند اجرایی و بودجه ای قرار گرفته و شرح آن در قالب 15 جلد گزارش، مدون شده است که از میان آن ها می توان به پروژه های احداث سد ها شامل سد شهربیجار، یازده سد لاستیکی و سد دیورش، پروژههای آبرسانی به نواحی مختلف روستایی، پروژه های خطوط انتقال توزیع برق، پروژههای مرمت بناهای تاریخی، پروژه های احداث و تکمیل زیرساختهای شهرکهای صنعتی، پروژههای احداث و تعمیر اماکن ورزشی، پروژه های تجهیز و نوسازی مدارس و پروژه های احیاء مناطق حفاظت شده محیط زیستی و پروژه های ملی شامل خط آهن قزوین – رشت، سدهای شفارود و پل رود اشاره کرد.
این مقام مسئول، با مهم برشمردن اهمیت پروژه راهآهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به عنوان نقطه اتصال کریدور شمال – جنوب گفت: طی چهار مرحله بازدید از پروژه در حد فاصل رشت تا قزوین، تاکنون شاهد پیشرفت بیش از 95 درصدی آن هستیم که ان شاءلله عنقریب افتتاح خواهد شد و امید داریم با تلاش همه مسئولان و دستاندرکاران استان کار عملیاتی ادامه مسیر از رشت به سمت انزلی و آستارا نیز آغاز گردد.