عراق موفقترین بازار در جذب کالاهای ایرانی
.jpg)
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" ناصر بهزاد با اشاره به کاهش 15 درصدی سهم صادرات چین و ترکیه به عراق طی ماههای اخیر، گفت: سهم چین و ترکیه از بازار عراق به کمتر از 20 درصد رسیده و با افزایش 20 درصدی صادرات ایران به عراق، در حال حاضر 18 % از سهم بازار این کشور در تصرف کالاهای ایرانی است، در حالیکه این سهم قبلاً حدود 15 درصد بوده است.
وی اظهار داشت: میتوان گفت عراق در سال 2018 موفق ترین بازار در جذب کالای ایرانی است، چرا که که علیرغم کاهش سهم رقبا در این بازار و کاهش تبادلات این کشورها صادرات ایران به عراق رشد داشته و این افزایش موجب ارتقای سهم بازار شده است .
رایزن بازرگانی ایران در عراق، اقبال فعالین اقتصادی بخش خصوصی ایران و استعداد قابل ملاحظه بازار عراق در کنار ثبات موجود در این بازار را فرصت خوبی برای اقدامات تجاری و تولیدی دانست و پیش بینی کرد ادامه این روند میتواند موجب ایجاد رقابت تنگاتنگ با سایر رقبای تجاری باشد.
بهزاد افزود: در سالجاری متوسط قیمت هرتن کالای صادراتی از ایران به عراق به 600 دلار رسید که نشاندهنده افزایش 2/1 برابری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده و به معنی جهت گیری به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر است.
گفتنی است، ظرفیت و تنوع بازار عراق، شرایط مناسب فعالیت شرکتهای توانمند ایرانی، توسعه برندهای ایرانی، انجام شبکه سازی در کانالهای توزیع، تبلیغات مناسب، ارائه کالای با کیفیت و حضور مستقیم در بازار عراق از جمله شاخصهای مهمی برای توسعه همکاری و بهره برداری بخش خصوصی در تعاملات دو کشور است.
منبع: شاتا