صنعت خودرو که میتوانست یکی از منابع درآمد ارزی کشور باشد در شرایطی بهسر میبرد که شاید تیراژ آن پاسخگوی نیاز بازار داخل هم نباشد.
.jpg)
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" بسیاری معتقدند تولید نسبت به گذشته کاهش پیدا نکرده (البته برای مقطع کوتاهی در آغاز تحریمها در سال ۱۳۹۷ تیراژ بسیار افت داشت) و حجم نیازی که در بازار خودرو وجود دارد، بیشتر مربوط به تقاضای کاذب است. این امر صحت دارد اما باید این را هم در نظر گرفت که پیش از تحریم و قبل از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی هم بخشی از نیاز بازار کشور را پوشش میداد اما تحریم و ممنوعیت دستبهدست هم داد تا قیمتها در بازار خودرو نجومی شود و بر سر موضوع ساماندهی بازار تا امروز چند وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرده است.
در هر تغییر برنامهای جدید آغاز شد که فقط مشکلات را در کوتاهمدت حل کرد و در این فاصله، فرصتی برای آیندهنگری و تدوین استراتژیهای بلندمدت در نظر گرفته نشد. براساس نظر کارشناسان تا زمانیکه خود را محدود به نیازهای امروز کنیم و فردا فراموش شود روزبهروز با چالشهای جدید روبهرو بوده و روند گذشته تکرار میشود.
برخی فعالان صنعت بیش از آنکه عملکرد وزیران را در این امر دخیل بدانند، عملکرد دولت را نقد میکنند. آنها معتقدند اگر وزیری نمیتواند درست برنامهریزی کند، بهدلیل این است که دولت از او نمیخواهد. در نتیجه با تغییر وزیران، تغییری در روند فعلی بهمعنای واقعی رخ نداده و انتقادهایی به دولت دوازدهم وارد کردند.
عملکرد دولت، اعتماد را از بین برد|دولت تولید را رها کرده بود
محمود نجفیسهی، عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: معتقدم تمام وزیران براساس عملکرد دولت رفتار کرده و بهنوعی چوب عملکرد دولت را میخورند. وزیر تغییر کند اما عملکرد اصلاح نشود، چیزی تغییر نمیکند.
وی افزود: گفته میشود سیاستمدار خوب کسی است که یک پا در کشورش و پای دیگرش بیرون کشورش باشد. ارتباطات بینالمللی ضروری است. روزی که دولت دوازدهم از مردم رای اعتماد گرفت، بیشتر جوانان کشور حامی وی بودند اما با عملکردی که دیدیم این اعتماد از بین رفت. او ادامه داد: انتظار این بود که دولت دوازدهم، صنعت و اقتصاد را از وضعیت فعلی که در آن قرار گرفته، خارج کند اما با عملکردهایی که دیدیم باید گفت دولت تولید را رها کرده بود.
نمونه بارز آن، حدود ۲۳ میلیارد دلاری بود که سیف در روزهای پایانی سمتش در بانک مرکزی اعلام کرد که برای واردات هزینه شده اما مشخص نشد این مبلغ برای چه کالایی بوده و آیا وارد شد یا خیر. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور اظهارکرد: برنامه دولت دوازدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز وزیر اقتصاد را خواندم اما یک صفحه مطلب نوشته نشده بود که بتوان گفت دولت بد عمل کرده یا خوب، زیرا تمام برنامهها براساس انشاالله و ماشاالله بود.
خروجی برنامهای که زمان، ناظر و بازخورد نداشته باشد، نامعلوم است
وی یادآور شد: خروجی برنامهای که زمان، ناظر و بازخورد نداشته باشد، مشخص نیست. عاقبت این عملکرد، وضعیت فعلی تولید است. این فعال صنعت خودرو ادامه داد: در یکی از نشستها که اعلام شد ۴۲ میلیارد دلار واردات انجامشده، به گلایه عنوان کردم وضعیت ارزی کشور تا این میزان مناسب است؟ پاسخی که شنیدم این بود، ما نمیتوانیم درهای کشور را به روی همسایگان ببندیم.
این در حالی است که صنعت و تولیدکننده باید بگوید چه تولید میشود و چه کالاهایی نیاز است که وارد شود، نه اینکه تا زمانی که درهای کشور باز است و ارتباطات بینالمللی برقرار، افسارگسیخته کالاهای گوناگون وارد شود. چرا باید تولید و اقتصاد کشور در شرایطی باشد که با کاهش فروش نفت مشکلات ظهور و بروز کند؟ از اینرو معتقدم عملکرد وزیران به عملکرد دولت برمیگردد.
نجفیسهی یادآور شد: در برخی موارد اگر وزیر بد عمل کرد باید گفت دولت نخواسته است. بهعنوان مثال، برکناری یک وزیر و انتصاب دیگری چه تفاوتی در اصل موضوع و عملکرد مدیران بالادستی میکند.
وزیر غیرمتخصص با استفاده از کادر غیرمتخصصتر نتیجه میشود؛ تکرار اشتباهات
محسن رزمخواه، عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان استان تهران هم در این زمینه گفت: عملکرد دولت در بازار و خیابان قابلمشاهده است. بهعنوان نمونه، وزیر غیرمتخصص با استفاده از کادر غیرمتخصصتر نتیجه این میشود که پراید ۲۰ میلیون تومانی با بیش از ۱۰۰ میلیون تومان معامله شود. وی افزود: متاسفانه از تجربهها درس گرفته نمیشود و اشتباهات چندباره تکرار میشود.
او اظهارکرد: معتقدم انتخاب برخی وزیران چرخه معیوبی دارد که در دولت دوازدهم هم تکرار شد. وزیران باید از بین مدیران موفق بخش خصوصی یا دولتی باشند که متاسفانه این فرهنگ در کشور ما وجود ندارد. این فعال صنعت اظهارکرد: اگر میخواهیم صنعت توسعه پیدا کند باید کسانی در حوزه مدیریت وزارتخانههای مربوط باشند که آزموده شده و عملکرد خوبی داشته باشند. در واقع عملکرد آنها سبب ایجاد اشتغال، نوآوری، تولید محصولات جدید و... شده و اینکه کیفیت و نرخ اساس فعالیتها باشد.
امیدواریم وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، تحولی در صنعت خودرو به وجود آورد
رزمخواه گفت: امیدوارم وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید شاخصهای موردنیاز را داشته باشد و تحولی در صنعت خودرو بهویژه در سال جاری به وجود آورد. فراموش نکنیم تحولات باید ساختاری و مدیریتی باشد تا جهش تولید محقق شود. عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان استان تهران با بیان اینکه صنعت و اقتصاد با مسئولیتهای سیاسی متفاوت است، افزود: در حوزه سیاست طبیعی است کسانی انتخاب شوند که همفکر رهبران باشند اما در بخش اقتصاد و صنعت، تخصص و علم حرف اول و آخر را میزند.
او اظهارکرد: اگر میخواهیم توسعه صنعتی داشته باشیم و اقتصاد کشور دگرگون شود باید متخصصان این رشتهها در مسند کار قرار گیرند. مدیریت اتوبوسی، پاسخگوی توسعه و تحول نیست. در بخش صنعت و اقتصاد باندی عمل کردن جواب نمیدهد و باید نیرو متخصص حتی مخالف نظر مدیر کابینه بهکار گرفته شود اما تجربه موفق داشته باشد.
وزیر باید متخصص باشد و کار را پیش ببرد
رزمخواه با اشاره به فکر نو و تحولات واقعی یادآور شد: پیش از انقلاب افرادی در مسند صنعت و اقتصاد قرار میگرفتند که حتی مخالف وضع موجود اما موفق عمل میکردند. بهعنوان مثال، رضا نیازمند و علینقی علیخانی دو فردی هستند که مخالف نظرات پهلوی بوده اما عملکرد بسیار موفقی در صنعت و اقتصاد داشتند. نباید افراد فقط فرمانبر انتخاب شوند که تخصص ندارند. وزیر باید متخصص باشد و کار را پیش ببرد، نه اینکه به حرف هر کس گوش دهد تا رضایت حداکثری بهدست آورد این رضایت باید در عملکرد و نتیجه رفتار حرفهای او تجلی یابد. در دولت دوازدهم حداقل وزیران صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو عملکرد خوبی نداشتند. /تلخیص از صمت
لینک این خبر در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CSReMYdMuCH/?utm_medium=copy_link