استاندار گیلان مطرح کرد:
مدیریت، مکانیابی و بازاریابی سه اصل مهم در تحقق طرح بوم گردی / این طرح مردمی است و تا پایان کار نیز مردمی خواهد ماند
استاندار گیلان در نشست توجیهی طرح بومگردی گفت: هرچه امور به مردم سپرده شود نتیجهاش مطلوبتر است؛ طرح بوم گردی طرحی مردمی است و تا پایان کار نیز مردمی خواهد ماند.

به گزارش گسترش تولید و تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، مصطفی سالاری در این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرمانداران، بخشداران، کارشناسان فنی بخشداریها، روسای شورای بخش و شهرستانها، روسای بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی و اداره میراث فرهنگی شهرستانها، مدیران 9 بانک و موسسه عامل، رئیس جامعه هتلداران، روسای انجمنهای صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری، مجتمع های اقامتی تفریحی و تشکلهای زیست محیطی برگزار شد، گفت: هدف از دعوت این جمع و تشکیل جلسه امروز این است که دستگاههای اجرایی، نظارتی و حمایتی مرتبط با طرح بومگردی ضمن آشنایی با روند پیگیری امور، به طور دقیق نقش خود را شناخته و از این پس با چارچوب مشخص و مدونی همواره با تعامل فی مابین هدف را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه امروز روز مهمی است و گام اول برای تحقق هدفی بزرگ برداشته شده است، اظهار داشت: صنعت گردشگری و به طور خاص بومگردی، ظرفیت متمایز استان در اشتغالزایی است و اهتمام به این مقوله تنها رونق گردشگری را در پی نخواهد داشت بلکه تحولی در اقتصاد استان است.
استاندار گیلان ادامه داد: هیچ راهی در استان در راستای رفع بیکاری و تقویت اشتغالزایی به مانند بومگردی تاثیرگذار نیست و ضرورت دارد همه دستگاههای اجرایی برای اجرایی شدن برنامههای مرتبط با طرح بومگردی تعامل داشته و اهتمام بورزند.
سالاری توجه و دقت نظر بر روند اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: اگر بدون ساماندهی امور پیش رویم ضرر می کنیم اما اگر درست عمل کنیم اثرات مثبت آن به گونهای بروز خواهد داد که طعم شیرین آن برای مردم عزیز گیلان زمین احساس شود.
وی با تاکید بر مردمی بودن بومگردی در گیلان، بیان کرد: پیشگیری از مهاجرت از روستا به شهر، احیاء معماری سنتی، تقویت هنرهای سنتی و صنایع دستی، معرفی کشاورزی و رونق اقتصادی از روشنترین ثمرات اهتمام به این امر است.
استاندار گیلان نقطه هدف را ایجاد 5 هزار واحد بومگردی در سطح استان ترسیم کرد و گفت: یقین دارم هر چه در این بخش هزینه کنیم ارزش دارد و در کوتاهترین زمان برگشت هزینه کرد خواهد داشت.
سالاری بازاریابی را در دنیای امروز نوعی صنعت قلمداد کرد و با بیان اینکه میتوان با راهاندازی بازاریابی شبکهای برای تمامی واحدهای بومگردی متقاضی تعریف کرد، اظهار داشت: ممکن است برای جا افتادن فرهنگ بومگردپذیری مدتی انتظار داشته باشیم اما یقیناً در صورتی که اهداف مذکور محقق شود و طرح به درستی پیش برود، شاهد تحولی عظیم در چرخه اقتصاد گردشگری استان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه ویلاسازی شخصی در استان سودآور نیست و باید افزایش این روند محدود شود، گفت: به قوت برنامهریزی، بازاریابی و آموزش میبایست بهترین شرایط بهره را از ورود گردشگران به استان در راستای درآمدزایی و اشتغال پایدار ایجاد کرد. نماینده عالی دولت در استان افزایش مکانهای اقامتی همچون هتلها را در تضاد با توسعه بوم گردی ندانست و گفت: افزایش مکانهای اقامتی هم افزایی این فرصت است و هدفگذاری در راستای خاصیت 5 هزار واحد بومگردی با تسهیلات اشتغالزایی روستایی قرار گرفته است.
مصطفی سالاری تکیه بر داشتههای منطقهای را یکی از حلقههای گردشگری توصیف کرد و گفت: دریا و ساحل یکی از ظرفیتهای بارز گردشگری استان است و تلاش میشود شرایطی فراهم شود تا گردشگران بتوانند از هر مسیری به یک فضای مناسب برای بهرهمندی از تفریحات دریایی برسند. وی دستاندرکاران اجرای طرح بومگردی را مکلف به اجرای دقیق طرح مذکور دانست و اظهار داشت: مدیریت، مکانیابی و بازاریابی سه اصل مهم در تحقق این امر هستند.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه یکی از مهمترین رهآوردهای تقویت و توسعه گردشگری استان میتواند معرفی ظرفیتها و فرهنگ غنی استان به مردم کشور و حتی دنیا باشد و ما هستیم که با عملکرد درست میتوانیم فرهنگ ریشهدار گیلان زمین را به دیگران تحمیل کنیم.
سالاری با اشاره به نقش دهیاران در پیشبرد اهداف مذکور، تاکید کرد: بزرگترین سرمایه در تحقق چنین اموری خود مردم هستند و هرچه امور به مردم سپرده شود نتیجهاش مطلوبتر است؛ اعضاء شوراهای اسلامی و دهیاران روستا خود برخاسته از مردم هستند و یقیناً انتظار ویژهای از آنها داریم. وی ادامه داد: این طرح مردمی است و تا پایان کار نیز مردمی خواهد ماند.