اتحاد سهگانه برای شتاب در کریدور شمال-جنوب؛
منطقه آزاد انزلی، راهآهن و گمرک گیلان، مسیر لجستیک ترکیبی را هموار کردند
همافزایی سهجانبه در شمال کشور؛ منطقه آزاد انزلی، راهآهن و گمرکات گیلان دست به دست هم دادند تا کریدور ترانزیت بینالمللی ایران را به یک شاهراه اقتصادی تبدیل کنند.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی، نشست مشترکی با حضور مصطفی طاعتیمقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، رحمت رحمتنژاد مدیرکل راهآهن شمال۲، و صادق برزگر مدیرکل گمرک بندرانزلی و ناظر گمرکات استان گیلان، روز یکشنبه ۴ آبانماه ۱۴۰۴ در ایستگاه راهآهن رشت برگزار شد.در این نشست، موضوع توسعه حملونقل ترکیبی و لجستیک ریلی استان گیلان با محوریت نقشآفرینی منطقه آزاد انزلی در زنجیره ترانزیت بینالمللی مورد بررسی قرار گرفت.
این گفتگو بر چه محورهایی تاکید داشت ؟
از جمله محورهای گفتوگو میتوان به بررسی طرح انتقال غلات ترانزیتی از بندر آکتائو قزاقستان به بندر کاسپین و سپس حمل ریلی آن به بندرعباس با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد؛ طرحی که به گفته مدیرعامل سازمان، میتواند نقطه عطفی در تقویت جایگاه اقتصادی و ترانزیتی شمال کشور باشد.

طاعتیمقدم: بندر کاسپین، قلب تپنده ترانزیت در شمال کشور
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست، ضمن تاکید بر ظرفیتهای منحصربهفرد منطقه در حوزه لجستیک و حملونقل ترکیبی، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساختهای بندری، گمرکی، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال–جنوب است. ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقشآفرینی کند.
رویکرد دولت در توسعه تجارت خارجی و بهرهبرداری از ظرفیتهای مناطق آزاد
وی افزود: تلاش ما این است که با همکاری راهآهن و گمرکات، بستر حملونقل ترکیبی از طریق منطقه آزاد انزلی به طور کامل فعال شود تا مسیر ترانزیتی کالا میان آسیای مرکزی، قفقاز و جنوب کشور با سرعت، دقت و هزینه کمتر انجام گیرد.در ادامه نشست، موضوع تخصیص کد گمرکی مستقل برای ایستگاه راهآهن رشت و استفاده از اراضی همجوار برای ایجاد پسکرانههای بندری انزلی و کاسپین در دستور کار قرار گرفت. این اقدام با هدف افزایش بهرهوری زنجیره حملونقل و تسهیل جابهجایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی دنبال میشود.
روند تخلیه و انتقال ۳ هزار کانتینر حامل لوازم خودرو از بندرعباس به ایستگاه رشت مورد بررسی قرار گرفت
محمولههایی که در چارچوب مزایای گمرکی مناطق آزاد کشور، از مسیر بندر کاسپین ترخیص و برای بارگیری مجدد به مقاصد داخلی اعزام خواهند شد.در بخش دیگری از جلسه، محمد پردلنژاد مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در گیلان، گزارشی از پیشرفت طرح احداث ایستگاه راهآهن بندر کاسپین ارائه کرد و جزئیات فنی و اجرایی این پروژه با حضور مدیران دستگاههای حاضر بررسی شد. در پایان، حاضران ضمن تاکید بر لزوم همافزایی میان راهآهن، گمرک و سازمان منطقه آزاد انزلی برای شکلگیری هاب لجستیکی شمال کشور، بر اجرای سریعتر زیرساختهای حملونقل ترکیبی و تقویت سهم ترانزیت کشور در کریدور شمال–جنوب تاکید کردند.