نقش محوری تکمیل زیر ساخت های کریدور شمال - جنوب جهت افزایش سهم ایران در تجارت جهانی
وزیر راه در بازدید از پروژه تکمیل باقی مانده آزاد راه قزوین-رشت و وصل شدن منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور گفت: این دو طرح مهم، نقش راهبردی در فعال سازی کریدور شمال جنوب ایفا می کنند و بر این اساس از اهمیت بالایی برای وزارت راه و شهرسازی برخوردارند.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در ادامه پیگیری های این سازمان به منظور تسریع در بهره برداری از طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با مهندس اکبری مقدم رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان و ارسلان زارع استاندار گیلان، از بخش های مختلف پروژه اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، بازدید به عمل آوردند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علی رغم تمام هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته از سوی دستگاههای ذی ربط، میزان پیشرفت فیزیکی اجرای طرح متوسط است، اظهار داشت: براساس همکاری های ایجاد شده، این طرح بایستی تا پایان شهریور ماه سال جاری مورد بهرهبرداری قرار می گرفت، اما برخی موانع و مشکلات پیش بینی نشده، باعث عدم تحقق برنامه افتتاح پروژه شد.
اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ درصد از زیرسازی طرح انجام شده و مصالح مورد نیاز روسازی نیز آماده می باشد، اظهار امیدواری کرد: باقی مانده مسیر نیز با مشارکت همه دستگاههای مسئول تا چندماه آتی تکمیل و تا زمستان مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به دو پروژه استانی -ملی استان گیلان، که دارای اثرات بین المللی و استانی کشورمان است اشاره و اظهار داشت: تکمیل باقی مانده آزاد راه قزوین-رشت و وصل شدن منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور به عنوان دو طرح مهم ،نقش راهبردی در فعال سازی کریدور شمال جنوب از طریق ایجاد مسیر موازی در راه فعلی یعنی بندر امیرآباد ایفا می کنند و بر این اساس از اهمیت بالایی برای وزارت راه و شهرسازی برخوردارند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند رو به شد مراودات تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش نقش دریای خزر در معادلات ترانزیتی جهانی، تاکید کرد: بنابراین افتتاح خط ریلی رشت به بندر کاسپین، می تواند به افزایش سهم ایران در تجارت بینالمللی ختم گردد.