پیرامون دلایل اصلی عدم توجه به صنعت واگن سازی کشور گفت: کمبود منابع مالی، دولتی بودن واگنسازان اصلی کشور که باعث شده مدیر دولتی خودش را صاحب کار نداند بلکه مهمان چند ساله بخش مربوطه بداند و عدم تمایل به افزایش کیفت و به دنبال آن صادرات ازجمله مهمترین مشکلات صنعت واگنسازی کشور است.

محمدرضا منصوری
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" پیرامون قراردادهای خارجی ساخت واگن در کشور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته میل به واردات به دلیل مشکلات مالی شرکتهای داخلی و در مقابل آن مشوقهای مالی شرکتهای خارجی برای خرید از محصولاتشان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده استفاده از تولید و صنعت داخل امری اجتنابناپذیر است و باید از تولیدات داخل خرید شود؛ البته کیفیت، قابلیت رقابت و غیره … ازجمله مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه با بیان اینکه ظرفیت صادرات واگن در کشور فراهم است گفت: در چند دهه گذشته، پیشرفتهای خوبی در صنعت واگنسازی کشور به وجود آمده است و با توجه به نیروی کار ارزان، حاملهای انرژی نسبتا ارزان، مشوقهای کاهش مالیاتی و افزایش قیمت دلار میتوانیم صادر کننده واگن به سایر کشورها باشیم.
منصوری در پاسخ به اینکه دلیل اصلی عدم توجه به صنعت واگنسازی کشور چیست گفت: کمبود منابع مالی، دولتی بودن واگنسازان اصلی کشور که باعث شده مدیر دولتی خودش را صاحب کار نداند بلکه مهمان چند ساله بخش مربوطه بداند و عدم تمایل به افزایش کیفت و به دنبال آن صادرات ازجمله مهمترین مشکلات صنعت واگنسازی کشور است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیرامون قراردادهای خارجی برای ساخت واگن در کشور افزود: در قراردادهای خارجی باید به سمتی برویم که تکنولوژی و سرمایه به کشور وارد شود. واردات قطعات خارجی واگن و مونتاژ آنها در داخل کشور راه به جای نخواهد برد.
وی در پایان تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به توانمدسازی صنایع داخلی و صادرات آنها به سایر کشور تاکید کردهاند؛ به اعتقاد بنده صنعت واگنسازی کشور هم نمونهای از آن است که باید باتکیه به دانش بومی زمینههای صادرات آن را فراهم کنیم.