چگونگی اجرای ماده 38 قانون تامین اجتماعی رفع ابهام شد
با پیگیریهایی که از سوی مرکز بهبود کسبوکار اتاق ایران انجام شد، مشکل فعالان بخش خصوصی با اصلاح شیوه اجرای ماده 38 قانون تامین اجتماعی در ارتباط با استانداردسازی کاربرگ شماره 3 برطرف شد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" مرکز بهبود کسبوکار و کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران با همکاری هم ابهامات موجود در چگونگی اجرای ماده 38 قانون تامین اجتماعی در ارتباط با استانداردسازی کاربرگ شماره 3 رفع کرده و اصلاحات مدنظر آنها از سوی سازمان تامین اجتماعی، ابلاغ شد. بدین ترتیب با تفکیک و تشریحی که درباره عدم تعلق حق بیمه به فاکتورهای صادره انجام شده است، پیشبینی میشود مشکل فعالان اقتصادی حل شود.
تکلیف سازمان تامین اجتماعی بعد از ابلاغیه با موضوع استانداردسازی کاربرگ شماره 3
بر اساس گزارشهای ارائه شده بعد از ابلاغیه سازمان تامین اجتماعی با موضوع استانداردسازی کاربرگ شماره 3، این سازمان تکلیف پیدا کرد تا کد پیمان برای فاکتورهای صادره از سوی فروشندگان کالا تعیین کند، در حالی که اختصاص کد پیمان برای این نوع معاملات و تلقی قرارداد و پیمان از این نوع فروش کالا، توقع و حقی بابت وصول حق بیمه برای سازمان ایجاد کرد.به دنبال اعتراض فعالان بخش خصوصی و تشکلهای کارفرمایی نسبت به دریافت حق بیمه بابت این نوع از فروش کالا، موضوع از سوی کمیسیون مالیات اتاق ایران، مرکز بهبود کسبوکار اتاق ایران، مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شد و مکاتبات متعددی با سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار صورت گرفت.
در ادامه برگزاری جلسات با سازمان تامین اجتماعی و موسسه حسابرسی و نشست هیات مقرراتزدایی شیوه اقدام سازمان درباره اقلام مندرج در فاکتورها مصوب و اعلام شد این اقلام از اساس خرید و فروش صرف بوده و توسط واحدهای تولیدی ثابت و غیرثابت و توسط نیروی کاری خود در کارگاه تولید شدهاند و نسبت به آنها تفکیکی صورت گرفت و به عنوان اصلاحیه از سوی سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد.
بنابراین با تفکیک و تشریحی که در عدم تعلق حق بیمه به فاکتورهای صادره انجام شد به نظر میرسد با اجرای دقیق موضوع توسط حسابرسان و شعب سازمان، مشکل فعالان اقتصادی حل شده است.
منبع: اتاق ایران