قطع برق و گاز صنایع فولادی دائمی شده است
رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آلیاژی ایران گفت: محدودیتهای برق و گاز که پیشتر فقط در برخی فصول دیده میشد، حالا به امری مستمر تبدیل شده است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" مهدی محمدی، رئیس هیئتمدیره انجمن فولاد آلیاژی ایران امروز در اولین نشست هم اندیشی انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی با اشاره به مشکلات گسترده و ساختاری در صنعت فولاد آلیاژی کشور، اعلام کرد: بخش بزرگی از این چالشها ناشی از تصمیمگیریهای اشتباه، دیرهنگام یا ناکارآمد مسئولان در سالهای گذشته است؛ تصمیماتی که اثرات منفی آن امروز دامن شرکتهای فولادی را گرفته است.محمدی با تاکید بر تاثیر مستقیم تحریمها بر ساختار هزینهای صنعت فولاد گفت: قیمت تمامشده جایگزینی هر کیلوگرم شمش فولادی حدود ۳۳ هزار تومان است. این در حالی است که همین محصول در بازار جهانی با نرخ میانگین ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار صادر میشود. با احتساب نرخ ارز مرکز مبادله (حدود ۶۹ هزار و ۸۵۰ تومان)، مبلغ دریافتی ریالی بهازای هر کیلوگرم شمش صادراتی کمتر از ۲۷۵۰۰ تومان است که به معنای زیانی نزدیک به ۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم صادراتی است. در این شرایط، سود اصلی صادرات فولاد نه به صنعتگر ایرانی بلکه به خریدار خارجی میرسد.ناترازی انرژی، بلای جان فولادسازانرئیس انجمن فولاد آلیاژی ایران یکی دیگر از معضلات صنعت فولاد را بحران تامین انرژی دانست.
وی گفت: محدودیتهای برق و گاز که پیشتر فقط در برخی فصول دیده میشد، حالا به امری مستمر تبدیل شده است. از اردیبهشتماه امسال تاکنون، دولت هیچگونه برقی به صنایع فولادی اختصاص نداده و این در حالی است که بسیاری از واحدها فقط پنج درصد دیماند مورد نیاز خود را دریافت کردهاند. با توجه به اینکه برق آزاد در بازار تا ۸ هزار تومان برای هر کیلوواتساعت قیمت دارد، این شرایط هزینه تولید را بهشدت افزایش داده است.محمدی به افزایش قیمت گاز نیز اشاره کرد و گفت: از پاییز سال گذشته تا پایان زمستان، گاز بسیاری از واحدها با محدودیت شدید مواجه بود. اکنون نرخ گاز در بورس انرژی برای مصرف بدون قطعی به حدود ۱۷۵۰۰ تومان رسیده است که برای بسیاری از صنایع غیرقابلتحمل است. این در حالی است که نرخ رسمی حدود ۷۳۰۰ تومان اعلام شده که با مازادها به بالای ۸۳۰۰ تومان میرسد.وی با اشاره به اینکه سودآوری صنعت فولاد بهشدت کاهش یافته افزود: برخی شرکتها تنها برای تامین نقدینگی و حفظ جریان فعالیت اقتصادی، حاضر به ادامه تولید با حداقل سود یا حتی زیان شدهاند. در گذشته، هزینه برق تنها ۳.۵ تا ۴ درصد از بهای تمامشده محصولات فولادی را تشکیل میداد، اما امروز این عدد به حدود ۲۰ درصد رسیده است. از میان شرکتها، فقط فولاد مبارکه در سهماهه نخست سال ۱۶ هزار میلیارد تومان سود داشته و ۹ شرکت دیگر مجموعاً تنها ۵ هزار میلیارد تومان سود ثبت کردهاند، در حالی که ذوبآهن اصفهان در همین مدت زیانده بوده است.
عدمالنفع ۱۴ میلیارد دلاری در چهار سالبه گفته محمدی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سهماهه نخست ۱۴۰۴، زنجیره فولاد ایران به دلیل تصمیمات اشتباه در حوزه انرژی، ارز و تحریمها، با عدمالنفعی معادل ۱۴ میلیارد دلار روبهرو شده است. این عدد نشاندهنده ضربه بزرگی است که به یکی از صنایع راهبردی کشور وارد شده است.در پایان، محمدی از حاکمیت خواستار بازنگری در سیاستگذاریها شد و بیان داشت: اگر صنایع نتوانند از مزیتهای رقابتی خود بهره ببرند، نتیجه تصمیمات نادرست چیزی جز زیان، تعطیلی، بیکاری و از بین رفتن سرمایهگذاریهای بزرگ صنعتی نخواهد بود. او تاکید کرد که اتخاذ تصمیمات اقتصادی با هدف حفظ منافع ملی، اشتغال و تولید باید در اولویت قرار گیرد.فولاد آلیاژی در مسیر زیان؛ صادرات ارزان، تولید گرانرئیس انجمن فولاد آلیاژی ایران با اشاره به بحران انرژی، قیمتگذاری غیرواقعی، از کاهش شدید سودآوری در صنعت فولاد خبر داد. او خواستار بازنگری فوری در سیاستهای اقتصادی برای جلوگیری از رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی شد.
فرهاد طهماسبی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه این نشست با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور گفت: در سالهای اخیر، سیاستگذاریهای نادرست و تصمیمات ناگهانی باعث شده صنعت فولاد در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گیرد.وی با اشاره به افزایش هزینههای انرژی افزود: در گذشته فولادیها و پتروشیمیها از انرژی ارزان بهرهمند بودند و درآمد داشتند، اما امروز با وجود افزایش قیمت انرژی و حذف یارانهها، هنوز توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند.طهماسبی بیان داشت: در حالی که برخی تصور میکنند صنعت فولاد مصرفکننده عمده آب است، تنها ۰.۲ درصد از آب کشور در این صنعت مصرف میشود، در حالی که ۹۴ درصد آب در بخش کشاورزیِ غیر اصولی و غرقابی استفاده میشود.وی با اشاره به ظرفیت تولیدی گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ میلیون تن فولاد خام تولید شده، اما سهم فولاد آلیاژی تنها ۱.۵ میلیون تن بوده است؛ این در حالیست که فولادهای آلیاژی ارزش افزوده بالاتری دارند و میتوانند پیشران صنعت خودرو و لوازمخانگی باشند.
انتقاد از وضعیت واردات و صنعت خودروسازیطهماسبی با انتقاد شدید از وضعیت واردات و باندهای رانتی در این حوزه اظهار داشت: در صنعت خودرو نیز شاهد عدم اجرای مصوبات مجلس برای واردات هستیم؛ گروههایی خاص با سنگاندازی مانع واردات خودرو میشوند. همین وضعیت در واردات فولاد آلیاژی هم وجود دارد.وی افزود: محصولات فولادی آلیاژی باید در صنعت خودرو به کار گرفته شوند، اما به دلیل رانت و واردات بیرویه، تولیدکنندگان داخلی قادر به فروش این محصولات با قیمت واقعی نیستند.نماینده مجلس تاکید کرد: دولت باید از تولید داخلی حمایت واقعی و نه شعاری داشته باشد. تصدیگری باید از دولت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها نقش تنظیمگر و ناظر را ایفا کند.طهماسبی در پایان خواستار حضور فعال بخش خصوصی در تدوین لوایح بودجه و مشارکت جدی در تصمیمگیریهای کلان شد تا از این طریق بتوان صنعت فولاد و صنایع وابسته را از بحران فعلی خارج کرد.
منبع: فارس