تحریمها، رفیق ۴۰ ساله؛ صنعت هوایی ایران در برابر «ماشه» بیتفاوت است
با وجود افزایش تنشهای بینالمللی و فعال شدن «مکانیسم ماشه»، صنعت هوایی ایران همچنان بر مدار فعالیت خود ادامه میدهد. سید حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن بیتاثیر خواندن این رویداد بر صنعت هوایی، از ورود ۲۳ فروند هواپیما طی یک سال گذشته خبر داد و بر لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور تاکید کرد.

صنعت هوایی ایران: رویارویی با تحریمها و چالشهای داخلی
«مکانیسم ماشه»؛ خبری کهنه برای صنعت هوایی ایران
سید حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در جمع خبرنگاران با اشاره به فعال شدن «مکانیسم ماشه»، این رویداد را تاثیری بر صنعت هوایی ایران ندانست و اظهار داشت: «صنعت هوایی ما در طول ۴۰ سال گذشته همواره تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه بوده است و این تحریمها، روند تامین هواپیما و قطعات مورد نیاز را همواره با دشواریهای فراوانی همراه کرده است.» وی افزود که هیچ تفاوتی میان شرایط قبل و بعد از فعال شدن این مکانیسم برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی مشاهده نمیشود و ایرلاینهای کشور همواره در واردات هواپیما و قطعات با چالشهای جدی روبرو بودهاند.
پیشرفت اندک در نوسازی ناوگان؛ ۲۳ هواپیمای جدید در راه آسمان ایران
صانعی با بیان اینکه در طول یک سال فعالیت دولت چهاردهم، حدود ۲۳ فروند هواپیما وارد کشور شده است، به خروج تعدادی از هواپیماهای فرسوده و با عمر بالا از رده عملیاتی نیز اشاره کرد. وی در مقایسه با دورههای پیشین، ورود هواپیما به کشور را در دولت فعلی اندکی بهتر توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که این روند رو به رشد ادامه یابد. این مقام مسئول همچنین اذعان داشت که از زمان روی کار آمدن دولت فعلی آمریکا، دور زدن تحریمها پیچیدهتر شده است، اما تاکید کرد که این مشکلات در ۴۰ سال اخیر به صورت مداوم وجود داشتهاند.
پیگیری مشکلات شرکت هواپیمایی آسمان؛ چالشی میان اختیارات سازمان و مالکان دولتی
در بخش دیگری از این نشست خبری، معاون هوانوردی به مشکلات پیش آمده برای شرکت هواپیمایی آسمان اشاره کرد و گفت: «شرکتهای هواپیمایی دولتی همواره با محدودیتهای ظالمانه بیشتری مواجه هستند و علاوه بر آن، در داخل کشور نیز با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم میکنند.» وی توضیح داد که شرکتهای دولتی، به دلیل قوانین داخلی، با محدودیتهای بیشتری نسبت به سرمایهگذاران بخش خصوصی در زمینه خرید هواپیما و انجام تراکنشهای مالی روبرو هستند.
صانعی با اشاره به کاهش تعداد هواپیماهای فعال این شرکت به تنها یک فروند، وضعیت فعلی را بسیار نگرانکننده توصیف کرد و افزود: «هر چقدر مجوزهای کمتری به این شرکت بدهیم، درآمد همان یک هواپیما نیز کاهش یافته و مشکلات این شرکت با این حجم پرسنل، فزونی خواهد یافت.» وی در خصوص زمینگیر شدن تنها هواپیمای شرکت آسمان در فرودگاه نجف، توضیح داد که سازمان هواپیمایی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و همچنین فراهم کردن فرصتی برای بهبود وضعیت شرکت، مجوزهای آن را محدود کرده است.
کاهش مجوزها، افزایش مشکلات؛ دور باطل در شرکت هواپیمایی آسمان
وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آسمان با تعداد پرسنل بالا و هزینههای گزاف، از ۲۸ فروند هواپیمای فعال به یک فروند رسیده است، تاکید کرد که چنین وضعیتی میتواند هر بنگاه اقتصادی را نابود کند. صانعی در پایان خاطرنشان کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری میتواند با تسهیل شرایط، بازنگری شفاف مقررات و رایزنی با مالکان دولتی این شرکت، به خروج آن از وضعیت فعلی کمک کند. اما در نهایت، این مالکان آسمان هستند که با تصمیمات خود، آینده این شرکت را رقم خواهند زد. ما پیشنهادات و راهکارهای خود را پیگیری میکنیم و امیدواریم با اجرای این راهکارها، شاهد بهبود وضعیت شرکت هواپیمایی آسمان باشیم.»